Svišť vrchovský dorastá do dĺžky 42 až 84 cm a žije v hornatých oblastiach s nadmorskou výškou od 800 do 3200 metrov. Zvieratko však nemá kolesá ani motor, tak jeho podrobnejší opis prináleží na iné stránky. Podstatné je, že svojim menom pripomína Suzuki Swift Sport. A to by sme neboli my, keby sme na test nezobrali verziu Sport. V minulosti Marošovými rukami prešla v teste trojdverová verzia Swift Sport. Teraz prichádza na rad Swišť s piatimi dvermi.

Tretia generácia Swiftu je na trhu od roku 2010. Športová verzia však pribudla až o dva roky neskôr. Päťdverová verzia dorástla do rozmerov 3890 x 1695 x 1510 mm (d,š,v). Rázvor má hodnotu 2430 mm. Poznávacím znakom tohto auta je fakt, že ide o najlacnejší a najdostupnejší hot-hatch na trhu takmer so všetkým čo k tomu patrí. Aké iné auto kúpite za 14 690 € s tým, že ide o ostrú verziu daného typu s celkom slušnou výbavou?

 

Po dizajnovej stránke nejde o žiadneho borca. V porovnaní so štandardom stojí na 17 palcových kolesách, má inú masku a zo zadnej časti pozerá dvojica koncoviek výfukov. Vo vnútri vás privítajú pomerne skromné rozmery. Napriek tomu tam nájdete veľmi dobré športové sedačky s červeným prešívaním alebo kovové pedále. Zadná dvojica dverí zásadný prielom v priestore na nohy cestujúcich nerobí. Má však praktický charakter. V prípade potreby zadní pasažieri vedia nastúpiť a vystúpiť pri dostatočnom zachovaní sebaúcty a uloženie nejakých vecí na zadné sedačky nevyžaduje základné gymnastické znalosti.

Kufor je naozaj malý, zmestí sa do neho maslo, mlieko a chlieb. Mohlo by sa teda zdať, že ide len o nastajlovanú nákupnú tašku. A športový Swift sa tak aj veľmi rád tvári, no opak je pravdou.

 

Jedna z najpodstatnejších vecí drieme pod jeho kapotou. Ide o 1,6 litrový benzínový štvorvalec s označením VVT, ktorý na predné kolesá dodáva 100 kW (136 k) pri 6900 otáčkach spolu s maximálnym krútiacim momentom 160 Nm pri 4400 otáčkach. Stará dobrá klasika bez turba. Suzuki spárovalo agregát so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Tu sa však dostávame k jednej z najotravnejších vecí na malom Swifte. Sprevodovanie auta je naozaj zlé. Rozdiel medzi 5. a 6. stupňom je minimálny. Auto teda na diaľnici získava úplne zbytočne vysokú spotrebu a hluk. Pri bežnej jazde má človek pocit, že len radí, radí a radí, resp. že auto si to tak žiada pomocou indikátora preradenia.

Swift získal v roku 2010 plný počet hviezdičiek.

Ak však zoberieme do úvahy, že svišť je malé zvieratko, tak tento športový od Suzuki váži len 1040 kg! „Old schoolový“ atmosférický motor teda dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,7 sekundy a maximálka leží pri 195 km/h. Treba však myslieť na to, že hatchback nedostáva žiadny doping v podobe turba a teda motor potrebuje otáčky. V nízkych číslach sa síce nič nedeje, ale so stúpajúcim otáčkomerom narastá ťah, pomerne dobrý zvuk a úsmev na tvári vodiča. Je síce pravdou, že podvozok by zniesol aj vyšší výkon, no... videli ste už svišťa na steroidoch?

 

 

Veľmi dobré je to napríklad aj so spotrebou. Bežná jazda znamená, že z nádrže ubúda benzín tempom okolo 6,3 l/100 km. Poriadna nakladačka môže odber zvýšiť až cez hranicu 8 litrov. Takto však rozhodne nejazdíme každý deň a celý deň. Na diaľnici však pri tachometrových 140 km/h spotreba stúpa na hodnotu takmer 7 litrov.

Plný počet dverí dodáva Swiftu Sport potrebnú dávku praktickosti. Nič však nemenia na ľahko čitateľných jazdných vlastnostiach, dobrej výbave a veľmi zaujímavej cene.

 

Swišť sviští po ceste excelentne

 

Za volantom Swiftu sa vodič cíti príjemne. Riadenie je komunikatívne a podvozok drží svoju stopu ako keby sa do nej zamiloval. Pri rýchlych prejazdoch, jazde na hrane, zhoršených adhéznych podmienkach nehysterčí ani stabilizácia. Možno čakáte, že vďaka pomerne krátkemu rázvoru budem nasilu jazdu prirovnávať k motokáre. Nebudem. Podvozok však vodičovi rozhodne nedáva falošný pocit bezpečia a keď sa blíži hranica, dá o tom vedieť. Vo svojich úvahách za volantom tohto auta som prišiel na to, že Swift Sport je ideálne auto pre začínajúceho vodiča, ktorý sa nechce s autom len presúvať z bodu A do bodu B a ešte ďalej, prípadne na neho zbaliť zo 3 dievčatá (naraz).

Suzuki je navyše tak gentlemanská značka, že svojich zákazníkov odbremenilo od otravného vyberania výbavy. Takže nerozhodní, máte sa na čo tešiť. Na palube nájdete jednoducho skoro všetko. Ide napríklad o bezkľúčové odomykanie a štartovanie, zadné parkovacie senzory, xenónové svetlomety, elektricky ovládateľné všetky okná, tempomat alebo vyhrievané sedačky. Všetky tieto veci stoja stále 14 690 €. Viem si predstaviť, že niektoré značky by za túto výbavu požadovali kruté príplatky.

 

Na palube síce nie je navigácia, no dá sa to odpustiť. Veľa pochvál nezíska stredový displej, ktorého grafika spomína na 90. roky minulého storočia. A kritika smeruje k párovaniu mobilu prostredníctvom Bluetooth. Po dlhých minútach bezradného sedenia za volantom som to dokázal, no zopakovať by som to už asi nevedel.

 

Swift Sport je vďaka svojmu minimalistickému a jednoduchému zameraniu skvelým  generátorom úsmevu. Veľmi dobre zvláda aj každodenné používanie, či už spomenuté nákupy. Keď však chce, tak ten nákup odvezie rýchlo.

Suzuki Swift Sport II 5 dv

rok výroby 2014

 

 

PLUSY:

+ skvelá cena
+ vzhľad
+ schopnosť vyčariť úsmev
+ fakt bohatá výbava
+ čitateľné a príkladné jazdné vlastnosti
+ 5 dverí
+ primerane nízka spotreba
+ 6 stupňová prevodovka
+ v rámci možností dobrý zvuk



 

     

MÍNUSY:

- krátke prevody
- malý kufor
- komplikované Bluetooth
- nepekná grafika stredového displeja
- asimetrický dizajn (príliš vysoký)

 

 

 


 

 

 

Cenník modelov Suzuki Swift Sport platný na Slovensku.

Suzuki Swift Sport II rok výroby 2014
Motor: atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1586 cm3, 16 ventilov, premenlivé časovanie ventilov, vŕtanie & zdvih- 78,0 x 83,0 mm, kompresný pomer 11:1, max. výkon 100 kW (136 k)/ 6900 ot, max. krútiaci moment 160 Nm/ 4400 ot, litrový výkon 66,66 kW (91 k)/l, emisná trieda Euro 5
Pohon: 6 stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies
Podvozok: predná náprava MacPherson, zadná náprava torzný nosník, kotúčové vzduchom chladené brzdy vpredu aj vzadu
Kolesá: Pneumatiky 195/45R17 + disky z ľahkej zliatiny
Rozmery a hmotnosti: d x š v - 3890 x 1695 x 1510 mm, rázvor 2430 mm, objem kufra 211/512 l, pohotovostná hmotnosť 1040 kg, kombinovaná spotreba- 6,4 l/100 km (výrobca), 6,3 l/100 km (počas testu), objem palivovej nádrže 42 litrov, výkonová hmotnosť 10,4 kg/kW
Dynamické parametre:

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy

Maximálna rýchlosť: 195 km/h

Cena: Testovaná verzia Sport 5-dv. - 14 690 €

 

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Swift Sport je veľmi rozumným kompromisom medzi cenou a hodnotou. Vyzerá dobre, najmä zvonka a zadný pár dverí mu pridal na praktickosti. Interiér na prvý pohľad nepôsobí veľmi luxusne. Po pár kilometroch mu však človek odpustí aj nedostatky ako neosvetlené tlačidlá ovládania okien, či zastaraný displej palubného počítača. Čo je prinajmenšom čudné a nebezpečné, je ovládanie palubného počítača. Vodič sa totiž musí načiahnuť cez volant k budíkom. Známky pre interiér, ale zachraňujú predné sedadlá s dobrým bočným vedením. Swift Sport poteší hlavne samotnou jazdou. Má príjemne tvrdý športový podvozok, ktorý zbytočne neobťažuje, no auto dobre drží stopu. Spolu s presným a primerane tuhým riadením jazda v ňom naozaj poteší. Hoci by sa niekomu mohol zdať výkon motora malý, na vyšantenie úplne stačí a najmä je pekne zladený s prevodovkou a podvozkom.  Prevodovka je, aj napriek šiestim stupňom, možno až prehnane krátka. Výsledkom je nižšia spotreba v meste ako na diaľnici. Na druhej strane na stovku sa malý hot hatch dostane aj na dvojke. Jediné, na čo si treba pri jazde trochu zvykať, je až príliš mäkký pedál spojky. Suzuki Swift Sport je príjemné, malé, drzé a športové auto, s ktorým sa dá dobre vyblbnúť, no kľudne môže slúžiť aj ako auto na denné vozenie. Najmä ak väčšinu kilometrov najazdíte v meste.