X7 môžeme vidieť na cestách už piaty rok (od roku 2019), no zhruba od jesene roku 2022 začali do našich končín prichádzať prvé facelifty predstavené už v apríli toho istého roku. M60i? Takže 12valec z M760Li? Nie nie, to je len nanovo označený 4,4 litrový osemvalec s výkonom tých istých 530 koní ako v predošlej verzii, ktorý si predtým hovoril M50i. Vadí? Áno. Zákazníka to klame. No buďme radi, že v ponuke vôbec udržali V8 biturbo. Taká je dnes doba. Označeniu M50i nič nechýbalo a lepšie vystihovalo dynamické a výkonové parametre pôvodného modelu. 

Najväčší z najväčších? Takmer


Na spočítanie väčších (pardon, iba dlhších) SUV bude stačiť len pár prstov jednej ruky (nepočítam s tými americkými) a to konkrétne Mercedes-Benz GLS dlhší o 2,5 cm (zároveň však o 4,5 cm užší a o 1 cm nižší) a Range Rover v predĺženej verzii o 7 cm dlhší (zároveň však o 1 cm užší a o 3,5 cm vyšší). Obludnými rozmermi sú si s konkurenciou teda mimoriadne podobné. BMW X7 je dokonca najširšie spomedzi konkurencie s celkovými rozmermi 5 181 mm do dĺžky, rovnými 2 000 mm do šírky (bez spätných zrkadiel) a 1 835 mm do výšky. Tu už naozaj netreba ignorovať maximálnu výšku v podzemných garážach.

Dizajn opäť rozdeľuje


Kontroverzný, odvážny, drzý, sebavedomý. Tak by som to asi zostručnil. A či sa mi páči? Ja neviem ako to v tom Mníchove robia, ale ako postupne predstavujú nové modely, vždy si poviem, že tak tu už je to úplne v prdeli, no po čase si na to nielen že zvyknem, dokonca sa mi to začne páčiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Predok pripomínajúci novú sedmičku a spodné lampy pripomínajú Rolls-Royce. Za mňa môže byť. Veľmi môže byť. No ale popravde, celý facelift sa zvonku odohral najmä na predku. Z boku nespoznáte rozdiel a vzadu sú len jemne iné, štíhlejšie a decentnejšie pôsobiace zadné svetlá. Existujúci zákazník X7 si môže sťažovať, že BMW robí tie facelifty priveľké a jeho nie úplne staré auto opticky výrazne zostarlo a stratilo na cene. Ale to je ľuďom v BMW trochu jedno. Oni hľadajú vynoveným dizajnom nového zákazníka.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Poďme dnu


Tu sa zmien udialo viac. Po vzore novej sedmičky X7 dostala dvojicu nových spojených zakrivených displejov nového infotainmentu iDrive 8, zmizlo hardvérové ovládanie vzduchotechniky, stredové výduchy výrazne zmenšili a celkovo interiér výrazne omladol.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Daň za to je ovládanie vzduchotechniky cez displej. Teplota je na dosah vždy v spodnej časti displeja, no našťastie takmer všetky ostatné možnosti sú k dispozícii veľmi rýchlo po jednom kliku a intuitívne. Aj keď neschvaľujem ovládanie vzduchotechniky cez displej, toto je to najlepšie riešenie, s akým so sa stretol.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Snažím sa nastaviť si sedadlo a vďaka za to, že všetky ešte dokážem nastaviť cez hardvérové tlačidlá a nemusím cez dotykový displej. Chválim krídlové opierky hláv, ktoré sa na dlhé cesty hodia. Trošku ma však prekvapuje, že aj v najnižšej polohe sedím stále dosť vysoko. Je mi jasné, že sedím vo veľkom a vysokom SUV, ale príde mi, že aj so 180 cm mi nie je úplne ideálne, ako mám nízko lakťové opierky, skrátka by to chcelo ísť so sedadlom ešte aspoň o 1-2 cm nižšie a bolo by to dokonalé.

Prečo na prekrytie medzery medzi stĺpikom riadenia a prístrojovou doskou nepoužili klasický ,,rukáv“, ale tak otrasný plast, ktorý pri posúvaní volantu škriabe stĺpik riadenia, mi je dodnes záhadou.

Všade, kam sa pozriem, vidím mimoriadne jemnú a príjemnú Merino Individual kožu, dokonca aj spodné časti dverí sú obšité kožou, od čoho sa už, bohužiaľ, začalo postupne, v rámci šetrenia, upúšťať. Celkový dojem z interiéru nenaznačuje žiadne šetrenie, všetko je príjemné nielen na pohľad, ale aj na dotyk.

Audio systém alebo koncertná sála?


So značkou Bowers & Wilkins som sa prvýkrát stretol v predchádzajúcej generácii sedmičky. Síce predstavuje najvyššiu úroveň hudobnej výbavy v BMW a vnímam ju ako zaslúženú konkurenciu pre vrcholné systémy ako Meridian Signature v Range Roveri, Burmester High-end v Mercedese triedy S alebo Bang & Olufsen Advanced v Audi A8. B&W bolmedzi tými najlepšími taký šedý priemer.

Lenže X7 ma nielen prekvapila, no priam ohromila. Máme tu dočinenia s 20 reproduktormi, 20 kanálovým zosilňovačom a celkovým výkonom 1 475 W. Netuším, či je to tvarom interiéru, no ani v novej generácii BMW rady 7 nehrá B&W tak dobre.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vlastne nič, čo som doteraz zažil, nehrá takto dobre. Tak hodnoverný, presný, krištáľovo čistý a neunavujúco výkonný prejav nemá ani Bespoke audio v Rolls-Royce. Pustite si Beethovenovu Patetickú sonátu, zavrite oči a budete si myslieť, že máte v kufri naložené Steinway Grand Piano a hrá Vám na ňom Emil Gilels. Očarujúce, až mám slzu v oku od dojatia. Absolútne najlepší audiosystém, aký si v aute dokážete predstaviť.

Keď 6 je viac ako 7


Štandardne je X7 dodávaná ako 7-miestna (konfigurácia 2+3+2). Za príplatok však môže byť 6-miestna (konfigurácia 2+2+2). Vtipné, nie? Tu sa treba zamyslieť, či chcete SUV viac luxusné alebo viac praktické. V prípade 6-miestnej verzie dostanú pasažieri v strednom rade viac komfortu, kapitánske opierky a tí v treťom rade jednoduchšie nastupovanie. Všetky sedadlá sú plne elektrické. Na druhú stranu dosť utrpí praktickosť, keďže kapitánske kreslá v druhom rade nejde sklopiť do roviny tak ako v 7-miestnej verzii. V oboch prípadoch vás však čaká mimoriadne štedrý batožinový priestor s priestorom od 300 l (všetky sedadlá vyklopené), cez 750 l (tretí rad sedadiel sklopený) až po 2120 l (všetky sedadlá sklopené, pozn.: Neplatí pre 6-miestnu verziu).

Pritom tretí rad tu nie je len preto, aby tu bol do počtu. Má kotviace body ISOFIX, ovládanie klimatizácie, vyhrievané sedadlá, držiaky na nápoje a kožené lakťové opierky. Na tretí rad nevídaná výbava s nevídaným komfortom a taktiež priestorom pred kolenami. Pohodlne sa tu usadí 6 dospelých ľudí, ktorí nezačnú stonať po pár kilometroch.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keď sa tretí rad sedadiel nevyužíva, druhý rad možno posunúť o toľko dozadu, že zrazu sa cítite ako v luxusnej limuzíne. Operadlo možno sklopiť do polohy ,,pololežmo“ a s balíkom Travel & Comfort si môžete prikúpiť originálny držiak tabletu pre multimédia vzadu. Integrovaný multimediálny systém vzadu však X7 neponúka.

Poďme už jazdiť


Napriek neúprosným emisným normám sa teším z interiérového prejavu motora. Aj v režime Comfort neustále vnímam decentný zvuk veľkého osemvalca, pričom o vibráciách ani chýru, ani slychu. Masívny nástup krútiaceho momentu 750 Nm dostupného už od 1800 otáčok bez zaváhania zatočí aj s touto skriňou s prevádzkovou hmotnosťou 2675 kg.

Od našich "skvelých ciest" posádku takmer dokonalo odfiltruje vzduchový podvozok s aktívnymi stabilizátormi Executive Drive Pro v základnej výbave (pre iné verzie za príplatok). Nielen, že eliminuje náklony karosérie v zákrutách, na rovnej ceste prispieva zvýšeným komfortom vďaka skenovaniu cesty cez kamery a prediktívnemu nastaveniu tlmičov v závislosti na stave vozovky, čo dáva priestor pre mimoriadne pohodlnú jazdu aj na väčších ako základných diskoch (k dispozícii 21“ - 23“). Napriek tomu, že sa jedná o M performance model, v žiadnom prípade neutrpel jazdný komfort a považujem ho za jeden z najlepšie fungujúcich podvozkov. Dokonalé? Takmer. Range Rover žehlí nerovnosti ešte o kúsok lepšie.

Mestské predieračky zvláda bravúrne vďaka natáčacej zadnej náprave a skvelému rozhľadu, no zmrštiť sa počas státia nevie, preto parkovacie miesta treba hľadať trochu starostlivejšie a dennodenné mestské jazdenie môže byť občas dosť otravné. Trčí to skrátka odvšadiaľ.

K parkovacím kamerám mám len jednu výčitku. Sú síce skvelé s množstvom funkcií a pekným obrazom, no neponúkajú pohľad zo zrkadla k diskom kolies. 360 stupňový náhľad tu síce je rovnako ako 3D pohľady okolo celého vozidla, no auto je na zábere vykreslované ako animácia a vidieť detailne skutočnú vzdialenosť disku od obrubníku tu nie je.

X7 spolu s novou sedmičkou sú vôbec prvé dve autá, kde mi ani jeden jazdný asistent nelezie na nervy a nemám najmenšiu potrebu ani jeden z nich po naštartovaní vypínať. Neveril som, že sa tohto dožijem. Skvelé.

M ako módny doplnok, alebo ozaj M?


Akokoľvek absurdne môže znieť vytvoriť obrovské SUV v športovejšej verzii, vďaka moderným technológiám na podvozku to vôbec nemusí byť márne. Prepínam do režimu Sport+, sedadlá prifúknu boky, motor si odkašle do výfukov, zvuk zhutnie, pričom podvozok prekvapivo len jemne stuhne, zostrie reakcia na plyn a ja mám pocit, že som presadol do ľahšieho auta o dobrých 700 kg. 4,7 sekundy z nuly na sto je pekný parameter, ale čo v zákrutách predvádza podvozok spolu s natáčacou zadnou nápravou, to je k nepochopeniu.

Zaráža ma, ako veľmi dokáže podvozok eliminovať bočné náklony rovnako ako agilne a s akou odozvou dokáže reagovať aj pri hraničnej priľnavosti. Celé to podtrhujú špičkovo dávkovateľné brzdy a na záver úplne odpálený som z neúnavnej schopnosti jemných powerslide-ov. S Takmer 2,7 tonovou obludou. Chápete?

Diaľnice s prstom v nose


Tak teda prepneme znovu do režimu Comfort a trošku si oddýchneme. Pri predpisových 130 km/h točí motor 1900 otáčok a o motore ani netušíme. Teda netušíme, že ideme 130. Vlastne netušíme, že vôbec ideme. Podvozok filtruje nerovnosti s takou gráciou, že by sa tu ani vývar v plytkom tanieri nevylial, dvojité zasklenie a skvelé zvukové tlmenie nedá priestor vonkajšiemu hluku. Porovnateľné s limuzínou? Napriek čelnej ploche pri 130 km/h áno, pri vyšších rýchlostiach limuzína bude mať mierne navrch, no na SUV veľmi prekvapivé.

Masážne sedadlá v X7 sklamú, keď zažijete tie v novom BMW 7

Keď sa začnete nudiť, môžete vyskúšať slušné množstvo masáží. Tak, ako som ich chválil a vynášal do nebies v teste novej i7, tak som sklamaný z tých v X7. Aj na najvyššej intenzite mi to príde také slabunké, až mi to príde zbytočné.

Náš testovací trimix, ktorý zahŕňa jazdu mestom, okreskami, stúpaním, klesaním a diaľnicou sa nám nepochopiteľne podarilo zajazdiť za 10,9 l/100 km, pričom WLTP uvádza 12,1-13 l/100 km Okamžitá spotreba pri diaľničnej 130ke sa pohybovala okolo 11,4 l/100 km. Na stodolu s biturbo V8 motorom skvelé hodnoty.

Poďme to rozlusknúť

 

X7 ma prekvapila v mnohých smeroch. Facelift priniesol veľkú dizajnovú zmenu, čím auto výrazne omladlo nielen zvonku, ale hlalvne zvnútra. Ide o mimoriadne prepracované, premyslené, komplexné a praktické SUV, ktoré vyhovie aj najnáročnejším užívateľom či už z pohľadu komfortu, dynamiky alebo praktickosti. Je tu len veľmi málo drobností, ktoré by mohli byť lepšie.

BMW X7 M60i xDrive začína na 125 360 €. V cene dostanete takú nálož základnej výbavy, akú neponúkne žiadna konkurencia. Cena testovacieho kusu je však 155 238 €. Áno, je to ohromne veľa peňazí, ale v porovnateľnej výbave bude drahší nielen Range Rover, Mercedes GLS, ale dokonca aj menšia Audi Q7, čo z X7 robí najlacnejšiu spomedzi konkurencie. No nekúp to :)

BMW X7 M60i xDrive:

PLUSY:

+ Dizajn
+ Majestátnosť
+ Spracovanie
+ Praktickosť
+ Jazdný komfort
+ Jazdná dynamika
+ Technológie
+ Neotravné jazdné asistentny
+ Audiosystém B&W
+ Cena oproti konkurencii

 

 

 

 

     

MÍNUSY:

- Ovládanie klimatizácie cez displej
- Slabá intenzita masáže
- pohotovostná hmotnosť,
- Cena všeobecne.