Grand Vitaru si obľúbilo veľké množstvo ľudí, ktorí jazdia autami mimo spevnej cesty. Lesníci, poľovníci a podobne. Vytŕča teda Suzuki z davu mestských SUV? Má skutočne Vitara radšej terén, než asfalt? Poďme to zistiť. Automobil zapožičala do testu spoločnosť AAA AUTO.

Pokiaľ nechcete SUV len na parádu, ale skutočne využijete off-roadové vlastnosti, tak Grand Vitara je jednou z mála možností, ktoré vám trh ponúka. Nie je to síce nekompromisný off-road ako napríklad Suzuki Jimny, ale oproti nemu ponúkne obstojné správanie na asfalte.

Interiér je jednoduchý, no zároveň nenáročný na údržbu.

Dizajn


Hranaté tvary a robustný vzhľad naznačujú, že revírom tohto auta nie je parkovisko nákupného centra. Vitara tretej generácie bola v ponuke od roku 2005 do roku 2014. Modernizácie boli dve, prvá prišla v roku 2008, druhá v roku 2012. Grand Vitara prišla v dvoch karosárskych verziách 3D (trojdverová) a 5D (päťdverová).


Dizajn interiéru je jednoduchý. Pripomína skôr pracovné auto, než mestské SUV. Väčšina plastov je tvrdá, ale zase to uľahčuje umývanie. Posed je dosť vysoký, ale k tomuto autu sa to vyslovene hodí. Odhlučnenie je slabšie a diaľničná jazda je kvôli hluku a krátkym prevodom nepríjemná.


Päťdverová verzia má objem kufra 398 litrov, po sklopení zadných sedačiek 1386 litrov. Kratšia verzia má len drobný batožinový priestor 184 litrov (964 litrov). Zadné dvere sa vyklápajú do boku, čo nie je v stiesnených priestoroch úplne najpraktickejšie.


Rozmery trojdverovej verzie sú 4005 mm x 1810 mm x 1695 mm. Rázvor má hodnotu 2440 mm. Päťdverová Vitara má rázvor dlhší o 200 mm a celková dĺžka má hodnotu 4470 – 4501 mm.

 

Grand Vitara sa nebojí ani terénu

Jazdné vlastnosti


Je to off-road alebo SUV? Pýtam sa to sám seba predtým, než do auta nastupujem. Prvých pár metrov mi dáva jasnú odpoveď. Je to off-road, na ceste sa totiž správa Vitara neohrabane. V zákrutách sa nakláňa a komfort pruženia je síce skvelý, ale auto nie je zrovna najstabilnejšie, najmä priečne nerovnosti vedia pohnevať. Pritom auto má nápravu typu MacPherson vpredu a viacprvkové zavesenie vzadu. Pokiaľ jazdíte väčšinu času na cestách a len občas sa vyberiete do ľahšieho terénu, tak si radšej kúpte nejaké cestné SUV. Vitara tretej generácie síce už nemá klasický off-roadový rám, ale kompromis v podobe samonosnej konštrukcie so vstavaným rámom.


Lenže stačí vojsť do terénu a karta sa obráti. Vitara má medzinápravový diferenciál. Avšak trojdverová verzia 1,6 VVT prichádza bez možnosti uzavretia diferenciálu. Päťdverová verzia ponúka aj redukčný prevod. Poteší však veľmi slušná svetlá výška 200 mm a nájazdové uhly 29° vpredu a 36° vzadu (päťdverová verzia má zadný nájazdový uhol 27°). Podvozok je navyše chránený oceľovými plechmi takže Vitara je stavaná na náročnejšie využitie. Permanentný pohon 4x4 rozdeľuje v bežných podmienkach krútiaci moment v pomere (47:53).


Brzdy zo začiatku výroby si zaslúžia kritiku. Do roku 2008 boli vzadu len bubny. Neskôr už len v motorizácii 1,6 VVT.


Manuálna päťstupňová prevodovka nevyniká zrovna presnosťou. Riadenie je možno až príliš citlivé a preposilované. Najmä vo vyšších rýchlostiach to chce trochu zvyku, lebo prudké pohyby vysokému autu na stabilite nepridávajú.

Grand Vitara dostala v nárazových skúškach EuroNCAP štyri hviezdy z piatich.

Motory


Motory sú uložené pozdĺžne. V ponuke bol slušný výber benzínových jednotiek a jeden naftový agregát.


Základom ponuky je štvorvalec 1,6 VVT s výkonom 78 kW (106 koní) a 145 Nm. Malý motor bol len v trojdverovej verzii a nedodával sa s uzávierkou medzinápravového diferenciálu a ani s redukčnou prevodovkou. Na ťažké auto (1445 kg) je dynamika motora len tak-tak dostačujúca. Spotreba pritom nie je nízka a pohybuje sa okolo 8 – 10 litrov. Lepšou voľbou je preto dvojliter s výkonom 103 kW (140 koní) a 183 Nm. Spotreba je okolo 9 – 11 litrov.


Asi najlepšou benzínovou jednotkou je štvorvalec s objemom 2,4 litra a výkonom 124 kW (169 koní) a 227 Nm. Napriek lepšiemu výkonu je spotreba podobná dvojlitru. Zážihovým vrcholom je šesťvalec 3,2 N32A s výkonom 165 kW (224 koní). Ten je kombinovaný výhradne s 5-stupňovým automatom. Spotreba je 9 – 13 litrov. Všetky benzínové motory sú relatívne spoľahlivé.


Naftový motor 1,9 DDiS pochádza od Renaultu. Výkon je 95 kW (129 koní) a 300 Nm. Nevýhodou je, že nepatrí zrovna k najkultivovanejším a najspoľahlivejším naftovým motorom. V prípade Vitary nepomáha ani pomerne slabé odhlučnenie kabíny. Nečakajte ani extra nízku spotrebu. Tá sa pohybuje v priemere okolo 7 – 10 litrov.

 

Spoľahlivosť


Grand Vitara pôsobí celkovo ako staršie auto než v skutočnosti je. Má to však výhody. Čím menej technických vychytávok na palube, tým menej sa toho môže pokaziť. Suzuki Vitara je jednoduché a robustné auto!


Napriek tomu existuje pár slabých oblastí. Prvou je hrdza. Použité plechy nepatria k najhrubším a ani lak k tým najodolnejším. Aj najmenšie odreniny je preto vhodné čím skôr opraviť. Objavujú sa aj drobnosti ako vŕzgajúca palubná doska, nefunkčné autorádio, klimatizácia ale aj ABS a ESC.


Problémy zvykne robiť občas aj manuálna prevodovka. Okrem mechanického poškodenia z terénu môže trpieť aj na nadmerné opotrebenie. To sa prejavuje hučaním, búchaním alebo ťažkým radením. Vhodná je častejšia výmena oleja, najmä ak jazdíte často v teréne (každých 30 – 40 tisíc km). Pri kúpe skontrolujte aj diferenciály, hľadajte únik oleja.


Naftový motor trpí na tradičné problémy, akými sú opotrebené turbodúchadlo, vstrekovače, EGR ventil či DPF filter (najmä do roku 2009). Občas odíde aj vodná pumpa.


Benzínové motory sú samozrejme spoľahlivejšie, ale aj tu sa objavujú drobnosti. Napríklad pri dlhodobom ťažkom namáhaní sa objavuje vyššia spotreba oleja pri motoroch 1,6 VVT a 2,0 V16. Pri menšom motore zriedkavo dokonca praská hlava valcov.

 

Kúpiť/nekúpiť?


Označiť Grand Vitaru ako bežné SUV by bolo urážkou. V teréne toho totiž zvládne omnoho viac, vďaka slušnému pohonu 4x4 a celkovej robustnosti. Daňou za off-roadové schopnosti je však horšie správanie na asfalte. Mestským SUV sa v tejto disciplíne nemôže rovnať. Pokiaľ však chcete chlapské SUV, ktoré sa nezľakne stredne ťažkého terénu, Vitara bude skvelou voľbou. Luxus však od nej nečakajte. Celkovo pripomína skôr pracovné auto. Jazdenú Vitaru zoženiete od 5500 eur.

 

TopSpeed.sk verdikt: Jazdené Suzuki Grand Vitara 3. generácie odporúčame s malými výhradami.