Peugeot nedávno predstavil novú 308. Hoci sa jedná o úplne nový typ, rozhodli sa nechať staré označenie. Zrejme aj preto, že číslo 309 už použil na prelome 80-tych a 90-tych rokov. Dokonca tvrdia, že autám už čísla meniť nebudú a nechajú ich "zamknuté" tak, aby zákazníkom dávali viac zmysel. Typy s malými číslami na konci (ala 301) budú predstavovať lacné a jednoduché vozidlá. Typy s číslami 8 na konci budú reprezentovať klasickú ponuku peugeotu vo všemožných triedach a segmentoch. Nuž a špeci kúsky ako RCZ budú odlíšené označením písmenami namiesto čísel. Ale späť k dôležitej novinke z Francúzska.

 

Na rozdiel od predchodcu má nová 308 krásny, hladký a dynamický design a konečne sa zbavila zvláštneho dlhého nosa. No nie je to len zmena vzhľadu. Je to od základu nové auto na novej platforme. Ľahšie, kompaktnejšie, plné nových technológii, ako napríklad  kompletné LED svetlá vpredu, alebo 9,7“ displej, cez ktorý sa ovláda takmer všetko v aute, vrátane klimatizácie. Peugeot totiž v prieskumoch zistil, že zákazníci sú zväčša páry, ktoré nemusia mať nevyhnutne deti, ale majú radi hatchbacky, technológie a životné prostredie. Automobilka chce preto s modelom 308 vyraziť do boja designom, efektivitou, vodičskými zážitkami a kvalitou. Podarí sa mu naplniť tieto očakávania u zákazníkov a tromfnúť konkurenciu?

 


Peugeot 308 je postavený na novej platforme EMP2 - Efficient Modular Platform 2. Tá je, v koncerne PSA určená pre autá segmentu C a D. Čo je polovica produkcie. Momentálne ju okrem 308 využíva aj nový Citroen C4 Picaso. Jej vývoj stál 630 miliónov eur a nahrádza platformy PF2 a PF3. Auto je v porovnaní s predchodcom až o 140 kg ľahšie! Výrazný podiel na tom má práve platforma EMP2 na ktorej sa podarilo usporiť 70 kg. Ďalšie kilá napríklad použitím vysoko pevnostnej ocele na výstuhy dverí, odľahčením rámov sedadiel, alebo použitím termoplastu na piate dvere, či hliníkovými prednými blatníkmi a kapotou. Platforma má tiež zásluhu na tom, že sa kolesá posunuli do rohov karosérie, čo spolu s nižším posedom, sľubuje lepšie jazdné vlastnosti. Vďaka rozmiestneniu jednotlivých komponentov a nižšej výške auta je ťažisko oproti predchodcovi o 20 mm nižšie. To len potvrdzuje ambíciu lepšej stability. V záujme zvýšenia agility zmenšili polomer otáčania o 30 cm. Teraz je to 10,4 m od „obrubníka po obrubník“. Napríklad Golf 7 má 10,9 m.

Odľahčovali sa aj na podvozku. Ten tvorí vpredu zavesenie pseudo McPherson a vzadu vlečenú nápravu s novým uložením zadných tlmičov prechádzajúcich cez rameno. Peugeot sľubuje vyšší komfort a lepšiu ovládateľnosť. Bezpečnostné systémy ABS, brzdový asistent BAS či ESP sú samozrejmosť a na niektorých trhoch legislatívna nutnosť.

 

Karoséria má v porovnaní s predošlým modelom kompaktnejšie rozmery. Novinka je kratšia. Oproti 4276 mm predchodcu, má teraz 4253 mm. Je tiež nižšia. Starý model mal výšku 1496 mm, nový má 1457 mm. Nepatrne sa zmenšila aj šírka z 1815 mm na 1804 mm. No vďaka posunutiu kolies do rohov karosérie sa zväčšil rázvor náprav z 2608 mm na 2620 mm. Predný previs zredukovali výrazne. V Peugeote sa rozhodli posunúť kolesá viac na okraj karosérie, a tak narástol aj rozchod kolies, vpredu na 1559 mm a vzadu na 1553 mm. Vnútri sa v Peugeote zamerali najmä na zväčšenie batožinového priestoru. Ten má teraz 470 l,  z toho 35 l pod dvojitou podlahou. Podľa metodiky VDA je to 420 l, z čoho 22 l ukryje dvojité dno. Výška nakladacej hrany je 691 mm. Po sklopení zadných sedadiel vznikne 1309 l úložný priestor.

Jedna z vecí ktorou chce nová 308 zaujať je dizajn. Vychádza z krásneho konceptu SR1 (na obrázkoch nižšie). Má pôsobiť elegantne, športovo a kvalitne. To sa mu, najmä vo vyšších výbavách s full LED prednými svetlami bude dariť. Dynamiku podčiarkuje aj súčiniteľ odporu vzduch Cx = 0,28, ktorý sa podarilo dosiahnuť aj vďaka plochej spodnej časti auta.

 

Výrazne inovatívny je oproti predchodcovi aj interiér. Rovnako ako aj napríklad v novej 208 je tu štýl i-Cocpit. Spočíva v rozmiestnení dôležitých prvkov tak, aby čo najmenej odpútavali pozornosť vodiča od cesty. Preto je kaplnka s rýchlomerom a otáčkomerom posunutá nad volant. Táto poloha v podstate nahrádza head up displej. Zaujímavosťou je, že ručička otáčkomera sa pohybuje opačne, ako sme u väčšiny áut zvyknutí. Ide z prava doľava, oproti ručičke rýchlomera. Vďaka umiestneniu prístrojov je použitý aj pomerne malý volant, s priemerom 351 mm, ktorý vo výhľade nezavadzia.

 

Ďalším výrazným prvkom interiéru je 9,7“ dotykový displej. Je štandardom už od druhého stupňa výbavy Active. Dizajnéri Peugeotu sa ním rozhodli minimalizovať počet tlačidiel. Preto sa pomocou neho ovláda napríklad: klimatizácia, pomocné asistenčné systémy - Driver assistance pack, multimédiá, navigácia, telefón, aplikácie Peugeot Connect a nadstavenia vozidla. Driver Assistance Pack obsahuje tri systémy, ktoré využívajú radar umiestnený v prednej časti vozidla. Sú to adaptívny tempomat a obmedzovač rýchlosti, systém varujúci vodiča pred kolíziou a núdzový brzdový systém. Ten v prípade hrozby kolízie spustí núdzové brzdenie. Od roku 2014 by mala byť k dispozícii aj aplikácia pre smartfóny, ktorá umožní zobrazovať na telefóne údaje z auta ako napríklad: lokácia, počet najazdených kilometrov, prípadne či sú rozsvietené niektoré z varovných kontroliek. Tiež by mala byť schopná navigovať majiteľa k autu. Ďalšia aplikácia pre smartfóny „Scan my Peugeot“ umožní užívateľovi kedykoľvek prístup k digitálnej príručke k autu.