Napriek masívnemu rozširovaniu siete sa ukazuje, že dopyt zaostáva za ponukou. Analýzy z druhého polroka 2024 odhalili, že viac ako 25 percent HPC rýchlonabíjačiek nebolo vôbec využitých. Ďalšia štvrtina mala priemernú vyťaženosť len medzi 1 - 5 %. Podobné čísla platia aj pre bežné AC a DC nabíjačky – vyše 20 percent z nich zostalo v sledovanom období úplne nevyužitých.
Ekonomický tlak na prevádzkovateľov
Vybudovanie rýchlonabíjacej stanice stojí tisíce eur, pričom priemerný príjem za jeden nabíjací cyklus je okolo 20 eur. Pre prevádzkovateľov je takáto nízka vyťaženosť ekonomicky neudržateľná. Niet divu, že trh smeruje ku konsolidácii – najväčšími prevádzkovateľmi rýchlonabíjacích staníc v Nemecku sú EnBW, Aral Pulse, Ionity a Tesla, pričom EnBW má najväčší podiel na trhu. Niektorí menší prevádzkovatelia obmedzujú expanziu alebo zvažujú odchod z trhu.
Prečo sú nabíjačky prázdne?
Jedným z dôvodov je rigidná cenotvorba – väčšina nabíjačiek má fixné ceny bez ohľadu na lokalitu či čas. To vedie k tomu, že niektoré miesta sú preplnené, iné zívajú prázdnotou. Odborníci preto volajú po dynamickom oceňovaní podľa dopytu, čo by mohlo lepšie rozložiť využitie siete a znížiť potrebu ďalšieho nekontrolovaného budovania nových bodov.
Ako je na tom predaj elektromobilov v Nemecku?
V roku 2024 sa predaj batériových elektromobilov v Nemecku prepadol o 27,4 % na 380 609 kusov, čo predstavuje len 13,5 % podiel na trhu nových áut (v roku 2023 to bolo 18,4 %). Ide o najnižší podiel od roku 2020. Hlavnými dôvodmi poklesu sú zrušenie štátnych dotácií na elektromobily a zhoršená ekonomická situácia. Celkový vozový park elektromobilov v Nemecku dosiahol začiatkom roka 2025 približne 1,65 milióna áut, čo je stále len 3,3 % zo všetkých osobných vozidiel v krajine.
Slovenský pohľad
Na Slovensku je situácia iná – počet elektromobilov síce rastie rýchlejšie (v roku 2024 pribudlo 5 380 nových BEV, čo je nárast o 53 %), ale celkový podiel je stále veľmi nízky a v rámci EÚ sme na chvoste.
Realita vs. vnímanie verejnosti
Zatiaľ čo mnohí Nemci i tak stále považujú nedostatok nabíjačiek za hlavný dôvod, prečo si elektromobil nekúpia, realita je dnes opačná: infraštruktúra je k dispozícii, no elektromobily nepribúdajú tak rýchlo, ako sa čakalo.
Aj na Slovensku sa často hovorí, že elektromobilitu brzdí nedostatok nabíjačiek. Nemecký príklad však ukazuje, že problém môže byť presne opačný – nabíjačky sú, ale autá chýbajú. Prechod na elektromobilitu nie je len o technológiách a počte nabíjačiek. Rozhodujúce budú inteligentné plánovanie, flexibilné ceny a ponuka, ktorá presvedčí vodičov, že elektromobilita je naozaj praktická a dostupná.
Ako to vnímate vy? Stretli ste sa už s prázdnou nabíjačkou, alebo naopak, museli ste čakať v rade?