Včera sme vám ukázali prvé fotky konceptu novej Corolly, v koncerne Toyota sa však chystajú aj iné, možno ešte zaujímavejšie zmeny.
Jednou z nich je osamostatnenie značky Century, mena, ktoré Toyota používa už od roku 1967, o 22 rokov dlhšie ako Lexus. Pod týmto názvom Japonci v malých objemoch vyrábali (a stále vyrábajú) ultra luxusné limuzíny pre najvýznamnejších domácich politikov, hodnostárov či biznismenov, pričom ešte v minulej generácii mali pod prednou kapotou 12-valcové motory, ktoré Lexus nikdy nedostal (súčasná limuzína Century má elektrifikovanú V8).
Štart už na tokijskom autosalóne
Že v Toyote pomýšľajú nad rozvojom synonyma pre vrcholný japonský luxus, dokazuje dva roky stará premiéra prvého až 5,2 metra dlhého SUV, ktoré má byť odpoveďou na Bentley Bentayga. Týmto autom však vývoj okrajového segmentu nekončí.
Generálny riaditeľ Akio Toyoda pred pár dňami naznačil svoj plán na osamostatnenie značky Century a jej expanziu, pričom jeho slová už o pár dní podporí v rámci pripravovaného autosalónu Japan Mobility Show 2025 v Tokiu úplne nový koncept predstavený na prvých fotografiách.
Japonský fénix
Ide o mix veľkého štvordverového kupé s SUV pričom dlhé predné i zadné krátke bezrámové dvere vozidla sú posuvné. Dizajn prednej časti rozvíja štylistiku SUV Century a na maske sa namiesto klasického oválneho loga Toyoty objavil vlastný charakteristický znak fénixa.
Presnejšie povedané japonského posvätného vtáka, ktorého domáci volajú „hō-ō“ a stále sa používa aj v modernej spoločnosti vo vzťahu k hlave štátu, respektíve japonskej cisárskej rodine. Mimochodom, „hō-ō“ nájdete na bankovkách, cisárskom tróne i vlaku, na známkach, dokonca na pohrebných vozidlách.
Proti Nemcom i Britom
Century ako samostatná značka by mala mať namierené proti najdrahším britským strojom, ako je Rolls-Royce, Bentley, ale mala by ísť tiež proti vrcholným Mercedesom s dodatkom Maybach.
V hierarchii má byť na absolútnom vrchole, teda aj nad Lexusom, pričom o klasickej sériovej výrobe nemôže byť reč. Autá majú vznikať len v malých objemoch, s vysokým podielom ručnej práce, ako je tomu v Crewe i Goodwoode.
Uspeje?
Oznámenie o expanzii Century tiež znamená, že táto značka prvýkrát oficiálne opustí japonské hranice. To sa v prípade limuzín či nového SUV oficiálne nestalo, pretože to málo áut s týmto názvom vo svete sú výlučne vozidlá z druhej ruky.
Pre Toyotu je samozrejme nemalou nevýhodou fakt, že meno Century nie je mimo Japonsko príliš známe. V každom prípade bude mať za sebou obrovské zdroje i potenciál jedného z najväčších automobilových koncernov na svete, a aj preto bude zaujímavé sledovať, či sa mu vstup na malý segment trhu podarí.
zdroj: Toyota