Ako sa hovorí, papier znesie veľa, takže na reálne schopnosti úplne novej generácie hybridných pohonov kórejského koncernu Hyundai si budete musieť ešte chvíľu počkať. V každom prípade ale nejde o hudbu ďalekej budúcnosti. Prvým sériovým automobilom, ktoré túto techniku už dostalo, je modernizované americké SUV Hyundai Palisade.
Za normálnych okolností by sme o aute určenom pre Spojené štáty asi nepísali, lenže tlačová správa oboch kórejských značiek sa objavila aj na európskych stránkach, takže je zrejmé, že nové motorizácia sú pripravované tiež pre starý kontinent.
Dva až tri elektromotory
Ako sme už naznačili, Hyundai i Kia chystajú hneď niekoľko verzií hybridného pohonu. Základom všetkých budú preplňované benzínové štvorvalce s objemom od 1,6 do 2,5 litra a hlavnou novinkou je potom nová prevodovka, v ktorej sú integrované hneď dva elektromotory.
Prvý z nich zabezpečuje štartovanie, generovanie elektrickej energie a podľa potreby môže tiež asistovať hlavnému pohonu. Druhá elektrická jednotka primárne poháňa vozidlo a rekuperuje.
300 koní zrejme nebude horná hranica
Kórejci tvrdia, že kombinácia dvoch elektromotorov je lepšie riešenie ako len jeden a argumentujú „vyššími výkonmi, lepšími reakciami, vyššou prevádzkovou efektivitou, ale zároveň plynulejším radením prevodových stupňov, znížením hluku, vibrácií a celkovou kultivovanejším prejavom“.
Zaujímavý je potom výkonový rozsah. Nie je úplne jasné, či ide o systémové čísla, alebo parametre platné výlučne pre spaľovacie motory, ale hybridy majú poskytnúť 100 až 300 koní.
Len pre zaujímavosť – berte uvedené čísla len orientačne. Faceliftovaný Palisade s 2,5-litrovým hybridom má totiž kombinovaný výkon až 334 koní a 460 newtonmetrov. Hyundai pripomína, že má o 19 percent vyšší výkon a o 9 percent vyšší krútiaci výkon v porovnaní so štandardným preplňovaným štvorvalcom 2.5 bez elektrifikácie. A čo je dôležitejšie, až o 45 nižšiu priemernú spotrebu paliva, konkrétne 7,1 litra na 100 kilometrov.
Pripravované nemenované, stredne veľké SUV dostane pre zmenu jedna-šestku, jeho spotreba má byť v porovnaní so súčasným modelom o 4 % nižšia, pri súčasnom zvýšení krútiaceho momentu z 367 na 380 Nm a zlepšení odozvy na plyn.
Týmto ale nová technika nekončí. Vybrané modely dostanú zároveň pohon oboch náprav e-AWD, a ako naznačuje i skratka, tieto vozidlá nedostanú prenos výkonu na zadné kolesá prostredníctvom kardanu. O ich roztočenie sa postará tretí elektromotor.
Počítajte tiež s rozhraním V2L, ktoré vám umožní napájať externé spotrebiče či elektroniku s pomerne slušným príkonom 3,6 kW.