Top 10 najrýchlejších elektromobilov
Elektromobily boli ešte pred desiatimi rokmi synonymom pomalých mestských áut s obmedzeným dojazdom. Vývoj batérií, elektromotorov a elektroniky však posunul hranice ďalej, než by si kto kedy predstavil. Dnes sú na špici automobilky z Číny, Japonska a Chorvátska, ktorí úspešne zatieňujú tradičných výrobcov superšportov.
# | Model | Maximálna rýchlosť |
---|---|---|
1 | YangWang U9 Xtreme (BYD) | 496 km/h |
2 | Aspark Owl (SP600 version) | 438 km/h |
3 | Rimac Nevera R | 435 km/h |
4 | Rimac Nevera | 412 km/h |
5 | Pininfarina Battista | 350 km/h |
6 | Lucid Air Sapphire | 330 km/h |
7 | Maserati GranTurismo Folgore | 330 km/h |
8 | Porsche Taycan Turbo GT | 310 km/h |
9 | Lotus Eletre 900 / Sport | 266 km/h |
10 | Lotus Emeya | 256 km/h |
Na vrchole je Čína
Absolútnym rekordmanom je BYD YangWang U9 Xtreme. Maximálna rýchlosť 496 km/h prekonala všetky očakávania a ukázala, že čínski výrobcovia už nie sú iba „plagiátormi západnej techniky“. Naopak, patria medzi inovátorov, ktorí posúvajú technologické hranice celého odvetvia.
Japonská odpoveď
Na druhom mieste je Aspark Owl SP600 s maximálkou 438 km/h. Vznikol ako limitovaná séria a ukazuje, že aj menšie firmy dokážu ohúriť svet rýchlosťou a technickými parametrami, ktoré by ešte pred pár rokmi vyzerali nereálne.
Chorvátska pýcha
Na treťom a štvrtom mieste sa umiestnili Rimac Nevera R (435 km/h) a Rimac Nevera (412 km/h). Automobilka, ktorú založil Mate Rimac, sa stala svetovou špičkou v oblasti elektrických hypersportov a dnes dodáva technológie aj tradičným značkám ako Porsche či Bugatti.
Talianska elegancia
Slávna talianska značka Pininfarina priniesla elektromobil Battista, ktorý dosahuje 350 km/h. Na pomery tradičných superšportov ide o pôsobivú hodnotu, no v rebríčku najrýchlejších elektromobilov sa tento taliansky klenot ocitol až v druhej polovici.
Americká sila a taliansky luxus
Na šiestom a siedmom mieste sa umiestnili elektromobily, ktoré spájajú luxus a výkon. Americký Lucid Air Sapphire a talianske Maserati GranTurismo Folgore dosahujú maximálnu rýchlosť 330 km/h. V porovnaní s čínskymi, japonskými a chorvátskymi rekordmanmi pôsobia umiernenejšie, no stále ide o hodnoty, ktoré prekonávajú väčšinu spaľovacích superšportov.
Nemecká precíznosť a praktickosť
Porsche Taycan Turbo GT zvládne 310 km/h, čo z neho robí najrýchlejší elektrický sedan na svete. Porsche tak ukazuje, že elektromobil môže byť nielen športový, ale aj praktický a použiteľný každý deň.
Na chvoste sa umiestnili Briti
Lotus Eletre 900 / Sport dosahuje 266 km/h, zatiaľ čo sedan Emeya zvládne 256 km/h. Obe autá dokazujú, že aj praktickejšie elektromobily môžu prekročiť hranicu 250 km/h, no v porovnaní s konkurenciou zostávajú na chvoste tabuľky.