Aktuálny šanghajský autosalón Auto China 2021 (21. – 28. 4. 2021) je miestom najdôležitejších automobilových premiér súčasnosti. Hlavné slovo tu majú predovšetkým elektromobily a výrobky ázijských producentov, bez ohľadu na to sa však celou akciou nesie tento rok iná téma. Tou je nedostatok čipov v automobilovom priemysle a jeho riešenie. Ako uvádza nemecká agentúra DPA, tento rok sa to rozhodne nevyrieši.

Európa nemá riešenie vo vlastných rukách

„Skutočnosť, že výroba čipov nie je v rukách automobilového priemyslu, je fatálny problém, ktorý sa nedá v krátkom čase jednoducho vyriešiť,“ povedal pre DPA riaditeľ Asociácie čínskych predajcov automobilov Jia Xinguang. „Mnohí si myslia, že sa všetko upokojí v druhej polovici roka 2021, lenže jednoduché riešenie nedostatku čipov pre automobilky momentálne nie je k dispozícii,“ pokračuje Xinguang. Zároveň dodáva, že automobilky nie sú momentálne schopné vyrábať vlastné čipy aj preto, že riešia stále zložitejšie problémy súvisiace s nástupom autonómnych systémov a zložitých systémov správy energie elektrických áut.

Rovnako pesimistický je však aj riaditeľ nemeckého Centra automobilového výzkumu (CAR), Ferdinand Dudenhöffer. Varuje, že potrvá najmenej dva až tri roky, kým sa postavia nové továrne schopné vyrábať čipy. „Čína sa stane lokomotívou a plánuje tzv. čipovú alianciu. Už dnes je zrejmé, že sa v oblasti li-ion batérií dostali Číňania do vedenia a niečo podobné sa v priebehu piatich rokov stane aj v oblasti polovodičov. Čína je nekonečne dynamická, podobná dynamika v Európe neexistuje,“ dopĺňa reakciu na aktuálnu situácia v automobilovom priemysle Dudenhöffer.