Jej najnovší produkt sa volá Sonic X a v porovnaní s predchádzajúcim elektromotorom Sonic.1 slušne pokročil v technických parametroch. Firma Lordstown svojho času počítala s tým, že jednotky v kolesách budú mať hmotnosť okolo 32 kg, nakoniec to však bolo 39 kg.
Posledné verzie „jednotky“ mali potom kontinuálny výkon 272 koní a špičkový 347 koní, pred pár dňami odhalený Sonic X sa však v špičkovom výkone posunul na hranicu 300 kilowattov, teda 408 koní pri súčasnom znížení hmotnosti celej konštrukcie na 25 kg (pri použití 21-palcových diskov kolies).
Zatiaľ 300 kW, ale cieľ je ďalej!
Elaphe k tomu dodáva, že uvedené parametre platia pre kolesá prednej nápravy, v prípade zadných má byť výkon za hranicou 300 kilowattov, teda viac ako 408 koní, aj keď presné čísla firma len naznačuje (a dostaneme sa k nim o chvíľu).
Ak by však nejaký automobil využil pre každé koleso jeden základný elektromotor Sonic X (s presnejším označením X-21), dostali by ste automobil so systémovým výkonom 1200 kilowattov, inak povedané 1632 koní!
Konvenčné brzdy medzi rotorom a statorom
Podľa Elaphe je ich technika kompatibilná s kolesami s priemerom od 20 do 23 palcov a pri ich využití by automobilka znížila hmotnosť hnacieho ústrojenstva o 40 percent v porovnaní s konvenčne umiestnenými elektrickými jednotkami.
Voľný priestor medzi statorom (ktorý je spojený s tehlicou) a rotorom umožňuje inštaláciu brzdových kotúčov s priemerom od 350 do 420 milimetrov.
Maximálny výkon a krútiaci moment? Sadnite si...
Elaphe celkom odvážne tvrdí, že integrácia elektromotorov Sonic X priamo do kolies optimalizuje hmotnosť vozidla a vraj prispieva k lepšej ovládateľnosti. Práve motor v kolese (mimochodom, prekvapivo bez redukčnej prevodovky!) prináša podľa Slovincov 20-krát rýchlejšie ovládanie toku energie, tým zlepšenie trakcie i bočnej dynamiky a takto vybavené autá majú byť podľa nich rýchlejšie i v zákrutách (konkrétne o 5 percent).
Sonic X má byť kompatibilný so 400 i 800-voltovými architektúrami, ale nie sú vhodné len pre elektromobily, ale Elaphe ich chce ponúkať tiež pre hybridy či plug-in hybridy. Firma zároveň naznačuje, že škálovateľnosť ich najnovšej konštrukcie umožňuje špičkový výkon na jednej náprave až 1 megawatt, teda 1360 koní na nápravu! Inak povedané, vrcholom má byť systémový výkon 2720 koní a špičkový krútiaci moment 9000 Nm na nápravu a 18 000 newtonmetrov na auto!
Kedy? Slovinci hovoria, že prvé vzorky poskytnú automobilkám už začiatkom roka 2026, cenu zatiaľ neprezradili.
zdroj: Elaphe