Na prvý pohľad vyzerá ako okruhový špeciál, ktorý zahodil „bojové“ nálepky a farby, aby sa mohol tváriť, že môže na bežné cesty. Nenechajte sa ale zmýliť. Nová Praga Bohema skutočné má homologizáciu, a keď na to príde, kľudne s ňou môžete vyraziť na nákupy.

Bolo by to síce trestuhodné plytvanie potenciálom, lenže tento automobil má hneď dva batožinové priestory ukryté v kapsách pred zadnými kolesami, stierače, smerovky, držiak na mobil i nápoje a dokonca odkladacie schránky na drobnosti. A má klimatizáciu, takže... nebudete trpieť ani v horúčavách.

Pochopiteľne vyššie uvedené konštrukčné detaily a praktické drobnosti sú v prvom rade ústupkom pre tých, ktorí budú chcieť Bohemu využívať aj mimo pretekárske okruhy, pretože práve tie by sa mali stať pre novú Pragu cieľom.

Jej domovským prístavom je samozrejme Slovakia Ring, kde prebiehalo testovanie, prvé jazdy i prezentácia, ak máte ale chuť, môžete sa pozrieť na priložené video, v ktorom Ben Collins, niekdajší Stig a zároveň technický riaditeľ projektu Bohema, vyrazil s novinkou na letisko v Dunsfolde, ktoré kedysi súžilo starej partii Top Gearu ako základňa.

Keď už spomíname jedno známe meno, mohli by sme asi pridať pár ďalších. Ambasádorom značky a človekom zapojeným do vývoja sa stal bývalý pilot F1 Romain Grosjean, ktorý dnes jazdí americkú sériu IndyCar.

Spomenúť by sme určite mali aj Romana Krestu, päťnásobného majstra ČR v rely a tiež bývalého účastníka šampionátu WRC, v ktorom jazdil so Škodou a Fordom. Pýtate sa, čo má s týmto spoločné? Jeho spoločnosť Kresta Racing bude Bohemu pre Pragu od prvej polovice roka 2023 vyrábať. A zabudnúť by sme asi nemali ani na slovenského šéfdizajnéra Juraja Mitra, ktorý dáva týmto autám už roky ich charakteristický tvar.

Jeho najnovšej kreácii dominujú okrem nízkej siluety vonkajšie spätné zrkadlá na pravdepodobne najdlhších konzolách, aké ste kedy videli (mimochodom, aj tie sú súčasťou aerodynamických prvkov) a samozrejme zadná časť bez samostatne stojaceho krídla. V tomto prípade sa konštruktéri rozhodli zakomponovať zadný spojler do línií auta, nemyslite si ale, že by tým nejako utrpel prítlak.

Difúzory, horizontálne i vertikálne plochy i celkové tvary – to všetko pri rýchlosti 250 kilometrov za hodinu generuje prítlačnú silu 900 kg. Čo je takmer na úrovni pohotovostnej hmotnosti!

Bohema skutočne váži len 982 kg, ak si ale uvedomíte, že má karosériu i základný monokok kompletne z karbónu a pri detailnejšej obhliadke objavíte, že z rovnakého materiálu sú dokonca vyrobené aj ramená závesov kolies, či kotúče brzdového systému z karbón-keramiky s priemerom 380 mm (so 6-piestikovými strmeňmi), výsledné číslo vás potom asi už neprekvapí.

Ešte lepšie to začne byť vo chvíli, keď sa rozhodnete preskúmať použitú pohonnú jednotku. Ako sme už spomínali, tento stroj nie je o elektrifikácii v žiadnej jej forme, ale len o čistom benzínovom motore. Ten bude Prage dodávať Nissan, ponesie označenie PL38DETT a je priamo odvodený z agregátu súčasného modelu GT-R R35.

Ako naznačuje i jeho kódové meno, vidlicový celohliníkový šesťvalec má aj naďalej objem 3,8 litra, pred jeho usadením do šasi však putuje k britskému špecialistovi Litchfield Engineering. Táto firma upravuje šesťvalce z R35 už viac ako desať rokov, pričom okrem iných detailov robí na uvedenej pohonnej jednotke dve dôležité väčšie zmeny.

V prvom rade prepracuje mazanie z klasického na systém so suchou vaňou, ktorý ochráni motor pri extrémnom preťažení a navyše dovolí znížiť celkovú výšku V6 o 140 mm. To je na prvý pohľad drobnosť, ak ale potrebujete zraziť ťažisko vozidla čo najnižšie, príde vám podobný „tuning“ veľmi vhod.

Tou druhou vecou je výmena pôvodných turbodúchadiel za nové, pričom Litchfield vďaka spomínaným modifikáciám vydoluje z motora 710 koní pri 6800 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 725 newtonmetrov od troch do šesť tisíc otáčok. To môže v porovnaní s dnešnými premotorovanými hyperšportami pôsobiť relatívne skromne, lenže...

Bohema už teraz ponúka 723 koní na tonu (v prípade Chironu je to 752 k/t) a Praga nenápadne, ale o to okatejšie naznačuje, že motor Nissanu hravo zvládne 1000 koní a Litchfield niečo také dokáže.

Nissan GT-R má od počiatku šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku spojenú s pohonom oboch náprav, táto technika však Prage nevyhovovala. Preto k upravenej V6 pridala šesťstupňovú sekvenčnú prevodovku Hewland s robotizovanou spojkou, takže môžete jazdiť buď ako s automatom, alebo v ostrom režime sekať jednotlivé stupne páčkami pod karbónovým volantom s integrovaným displejom.

Konkrétne údaje o dynamike zatiaľ berte s rezervou, výrobca totiž množstvo detailov stále ladí a niektoré z nich môžu mať na finálne parametre produkčných áut zásadný vplyv. Praga ale v tejto chvíli uvádza zrýchlenie z miesta na stovku za „menej ako 2,3 sekundy“ a maximálnu rýchlosť „viac ako 300 kilometrov za hodinu“.

Praga si za Bohemu bude účtovať 1,28 milióna eur, pričom v priebehu najbližších štyroch až piatich rokov vznikne len 89 áut. To číslo nie je náhodné. Odkazuje na aktuálne 89. výročie víťazstva Pragy v pretekoch z roku 1933.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 41 obrázkov

zdroj: Praga