Naftový Peugeot kedysi predstavoval auto snov. V 80-tych rokoch šlo o stelesnenie sna, luxusného a prémiového auta s nadpriemernou pružnosťou a takmer žiadnou spotrebou (v porovnaní s vtedajšou ponukou). A samozrejme astronomickou cenou, o ktorej mohlo uvažovať naozaj len pár vyvolených. Navyše ste doň mohli tankovať rovnaké palivo ako do stavebnej techniky, či kamiónov, čo v tom čase predstavovalo nepredstaviteľnú výhodu. Veď nejaká tá nafta zadarmo sa vždy našla. Keď sa teda v roku 1987 objavili prvé zmienky o príprave oficiálneho dovozu modelu 309 na československý trh a navyše rovno jeho naftovej verzie GLD, mnohým sa až roztriasli kolená. Sen sa stal skutočnosťou a v roku 1987 začala spoločnosť Motokov s organizáciou dovozu prvých 350 Peugeotov 309 GLD do ČSSR. Všetky pochopiteľne putovali do predajnej siete PZO Tuzex (jeho cena bola v roku 1989 presne 88 730 TK).

Chudobka pre najbohatších

Dnes to znie až smiešne, ale aj keď Motokov doviezol 309-tky len v základnej výbave GLD (nad ňou boli v ponuke automobilky ešte GRD a SRD), na našom trhu predstavovali takmer vrchol mysliteľného. A nešlo ani tak o spracovanie, či útulnosť kabíny, ani o komfort jazdy, ale o naftový štvorvalec pod kapotou. Mal objem 1,9 l, kompresný pomer 23,5:1 (vŕtanie x zdvih bol 83 x 88 mm), rozvody poháňané tichým remeňom a pri 4600 ot./min. zo seba vydoloval 47 kW (64 k). Na zahodenie nebol ani jeho max. krútiaci moment 119 Nm (pri 2000 ot./min.). Aj napriek relatívne skromným dynamickým parametrom sa naftový Peugeot 309 GLD rozbehol na 160 km/h a na 100 km/h zrýchlil za 15,3 s, čo boli vtedy viac než dobré parametre konkurujúce vtedy špičkovej Lade 2107. Čím ju však bezpečne prekonával, bola spotreba 5,7 l/100 km. Je iróniou osudu, že dnes sa po týchto autách zľahla zem a padli takmer do zabudnutia. Peugeot však na ich úspech naviazal (séria 350 kusov sa veľmi rýchlo vypredala) a nasledujúce roky tvorili jeho naftové motory piliere dobrých predajov vo všetkých segmentoch.

Takto vyzeral v roku 1987 kokpit auta snov.