Oboch ich spojil rovnaký problém a naliehavosť jeho riešenia, konštatuje internetová stránka francúzskeho denníka Le Figaro, ktorý vyspovedal šéfov koncernu Renault a Stellantis. John Elkann a Luca de Meo bijú na poplach a tvrdia, že európsky trh je už päť rokov v úpadku. A ak mu bruselskí úradníci neuľahčia pravidlá, čaká ho kolaps.

Vlani sa v EÚ, teda v 27 členských štátoch, spolu s Veľkou Britániou, Švajčiarskom a ďalšími štátmi predalo 15 miliónov nových áut za r2024. To je stále o tri milióny registrácii menej v porovnaní s rokom 2019, teda v čase pred covidom. A tento prepad stále pokračuje.

 

Do desiatich rokov bude výroba v EÚ polovičná!

„Pri súčasnom tempe by sa trh mohol v priebehu desiatich rokov zmenšiť až o polovicu,“ varuje generálny riaditeľ skupiny Renault, Luca de Meo. Podľa neho je nutné opäť oživiť dopyt, táto úloha je však závislá na uvoľnení pravidiel, ktoré zväzujú ruky konštruktérom a automobilkám.

Problém je v tom, že predovšetkým malé autá musia byť kvôli sprísňujúcej sa legislatíve stále zložitejšie, ťažie a zároveň drahšie, takže sa firmám nevyplatí vyrábať ich a sú pre zákazníkov príliš drahé. Obvykle je to potom kombinácia oboch faktorov.

Ohrozené sú automobilky na juhu Európy, ale je to problém celej EÚ

Elkann i de Meo naliehajú na európske úrady, aby schválila prijateľnejšie pravidlá pre malé automobily. Zároveň varovali, že klesajúce zisky z tohto segmentu povedú nielen k obmedzeniu ponuky na trhu, ale tiež k prepúšťaniu a zatváraniu tovární!

Obaja manažéri pre Le Figaro oznámili, že Francúzsko, Taliansko a Španielsko, teda tradičné bašty malých áut, by mali viesť spoločné úsilie pri rokovaní s Európskou komisiou.

Oddeľte pravidlá pre malé autá

Žiadame diferencovanú reguláciu pre malé vozidlá. Existuje príliš mnoho paušálnych pravidiel a nariadení určených pre väčšie a drahšie autá, čo znamená, že prakticky nie je možné vyrábať tie menšie tak, aby sme z nich generovali aspoň trochu prijateľný zisk,“ dodal de Meo.

Renault a Stellantis majú v Európe približne 30-percentný podiel na trhu a primárne sa zameriavajú predovšetkým na cenovo dostupné modely. Nemci, teda BMW, Mercedes, Audi, Porsche či VW sa viac orientujú na export. „Európe je pre nich dôležitá, ale prioritou je export. Posledných 20 rokov registrujeme len nové a nové regulácie. Výsledkom je, že naše vozidlá sú stále zložitejšie, ťažšie, drahšie a väčšina zákazníkov si ich už nemôže dovoliť,“ upozornil šéf Renaultu.

Následky budú bolestivé, ak EÚ ostane hluchá

John Elkann zdôraznil, že predaj áut v EÚ je na katastrofálnej úrovni a dodal, že zavedenie špecifických podmienok pre menšie autá je „strategická záležitosť“.

„Ak sa táto trajektória nezmení, budeme musieť v najbližších troch rokoch urobiť veľmi bolestivé rozhodnutia, pokiaľ ide o naše výrobné základne,“ nechal sa počuť šéf Stellantisu, John Elkann.

zdroj: Le Figaro