Napája toho viac než dosť

Elektromobily majú dve odlišné batérie. Veľká trakčná s napätím 400 až 800 voltov poháňa elektromotor a poskytuje stovky kilometrov dojazdu. No pre bežné systémy v aute, ktoré ovládajú svetlá, okná, centrálne zamykanie, multimédiá či airbagy, by takto vysoké napätie nebolo úplne vhodné. Preto tu je 12-voltová batéria, ktorá napája nízkonapäťové okruhy.​

Okrem toho sa cez DC/DC menič energia z hlavnej batérie priebežne premieňa na 12 voltov, čím sa táto pomocná batéria priebežne dobíja. Bez nej by sa vôbec „neprebudil mozog auta” – počítače, riadiace jednotky ani softvér pohonu. Takže rovnako ako v benzínových autách, 12-V batéria pomáha naštartovať elektroniku vozidla predtým, ako sa aktivuje vysokonapäťový systém.

Ale pozor! Priebežné dobíjanie 12-V batérie za pomoci DC/DC meniča je možné len vtedy, keď je auto zapnuté. Ak je vozidlo úplne vypnuté, nabíjanie 12-V batérie sa zastaví. To znamená, že pri dlhšom odstavení elektromobilu bez prevádzky sa 12-V batéria môže postupne vybíjať, pretože elektronické systémy stále odoberajú malý prúd. Preto je pravidelné používanie auta alebo externé nabíjanie nevyhnutné pre udržanie batérie v dobrom stave.

Záložné napájanie

Ak hlavná batéria zlyhá alebo potrebuje servis, 12-V jednotka poskytuje dostatok energie na odomknutie dverí, otvorenie kufra a spustenie diagnostiky, čím sa zabráni tomu, aby ste uviazli.

Ak sa však táto malá batéria vybije, auto sa správa ako mŕtve. Neodomknete ho, nezapnete displej, a aj keď má trakčný akumulátor na 100 %, auto jednoducho nekomunikuje.

Moderné verzie už bez olova

V elektromobiloch sa používajú tri technológie 12-V batérií. AGM batérie dominujú trh vďaka dobrej odolnosti proti cyklom nabíjania a vybíjania. Gélové batérie, ktoré majú elektrolyt v gelovej forme, ponúkajú dlhšiu životnosť a lepšiu odolnosť. Alebo lítiové 12-V batérie (LiFePO4) – tie sú ľahšie, životnosť až 8–10 rokov ale stoja viac.

Údržba a prevencia problémov

Aj pri elektromobiloch platí, že malá batéria dokáže narobiť veľké problémy. Preto je lepšie im predchádzať. Ale ako? Odporúča sa aspoň raz mesačne skontrolovať napätie – hodnota by mala byť 12,6–13 V. Ak klesne pod 12 V, treba ju nabiť.

Pravidelné používanie auta je najlepšia prevencia. Jazdite aspoň 30 minút týždenne, aby DC/DC menič priebežne dobíjal pomocnú batériu z hlavnej trakčnej batérie.

Rovnako dôležité je nenechať batériu príliš dlho vybitú, zabezpečiť pravidelnú aktualizáciu softvéru vozidla, ktorá môže optimalizovať nabíjací cyklus a predĺžiť životnosť batérie. Údržba, kontrola stavu a správne nabíjacie návyky môžu výrazne oddialiť potrebu výmeny pomerne drahej 12 V batérie a predísť nečakaným problémom počas jazdy

Takže aj v elektro autách má 12 V batéria svoje využitie. Môžeme smelo napísať: Malá, ale nevyhnutná. Zatiaľ čo veľká batéria vezie vpred, malá v tichosti drží celý systém pri živote.