Rýchlu jazdu obcou chce štát zatrhnúť, či presnejšie spoplatniť. Nechystajú opatrenia, ktoré by ju znemožnili, ale zaplatíte. Plánuje rozšíriť právomoci mestskej a obecnej polície, ktorá dostane do rúk nástroje na meranie a pokutovanie rýchlosti prostredníctvom stacionárnych a úsekových radarov. „Chceme vyjsť samosprávam v ústrety a uzavrieť tému zverenia merania rýchlosti do ich rúk,“ oznámil minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD).
Aj primátor Bratislavy Matúš Vallo tento krok víta: „Téma je opäť na stole a veľmi ju podporujeme. Rýchlosť sa bežne prekračuje, no štátna polícia nemá kapacity, aby to dostatočne riešila.“

Radary odhalia viac ako len rýchlosť!

Nové technológie by nemali slúžiť len na kontrolu rýchlosti. Vodiči by mohli byť zachytení aj pri iných priestupkoch – napríklad telefonovanie s mobilom v ruke počas jazdy alebo jazda bez pásu. Okrem zlepšenia bezpečnosti by mal systém priniesť aj výrazný príjem pre mestá a obce.
 
Jozef Božik, predseda ZMOS, uviedol: „S ministerstvom ešte dolaďujeme, či budú príjmy z pokút viazané výlučne na dopravné projekty – ako sú opravy ciest či prechody pre chodcov – alebo pôjdu na širšie potreby miest.“ Matúš Vallo doplnil, že ak by výnosy mohli byť použité na rozvoj mestskej polície, Bratislava by spustila nový projekt zameraný na posilnenie jej činnosti.

Inšpirácia z Česka

Systém funguje už aj u našich západných susedov. Využívajú stacionárny aj úsekový radar, pričom vybrané pokuty dosahujú milióny českých korúnUkázalo sa, že to funguje. Vozidlá sa v meste pohybujú predpísanou rýchlosťou do 50 km/h, takže opatrenie plní svoj účel,“ povedal zástupca starostu Uherského Hradište Ladislav Kryštof.
 

Čoskoro aj na Slovensku?

Návrh zákona smeruje do parlamentu. Poslanci by mali hlasovať už na jeseň 2025. Ak dostane zelenú, nové radary v obciach a mestách by sa mohli začať využívať začiatkom budúceho roka 2026.