O kvalitách dlho očakávanej, zábavnej, japonskej zadokolky Subaru BRZ a jej dvojičky Toyoty GT86 nepochybuje hádam nikto. Koniec koncov potvrdil ich aj náš test Subaru BRZ Premium a rovnako aj test Toyoty GT86. Obe sú na trhu už od roku 2012 a ich zrod nebol vôbec jednoduchý. No, našťastie sú tu a spoločný vývojový tím odviedol naozaj skvelú prácu. To, po čom však mnohí fanúšikovia volajú, je viac výkonu.

Na štúdii nájdeme mnoho dielcov z uhlíkových vlákien a v jej útrobách prepĺňaný motor.

Istú nádej im dalo Subaru ešte v roku 2011, keď predstavilo štúdiu Subaru BRZ Concept – STI. Hoci mala atmosferický motor, naznačovala, že v budúcnosti môžeme očakávať aj verziu vyladenú v Subaru Tecnica International, čiže s prívlastkom STI. Preto, keď na prebiehajúcom autosalóne v New Yorku, automobilka predstavila Subaru STI Performance Concept postavený na báze BRZ, mnohým fanúšikom tohto auta určite poskočilo srdce od radosti. Ak však čakali niečo podobné v sériovej produkcii v blízkej budúcnosti, zrejme zostanú sklamaní.

Subaru STI Performance Concept má turbo, 300 koní, karbónovú strechu, upravený podvozok a väčšie brzdy, no zatiaľ je iba marketingovou ukážkou možností divízie STI - Subaru Tecnica International.

Poďme sa teda pozrieť, čo sa v útrobách tohto konceptu skrýva. Hoci je automobilka skúpa na detaily, vieme, že pod kapotou štúdie STI Performance Concept pracuje rovnaký motor, ako v okruhovom špeciály Subaru BRZ GT300, vyvinutom pre japonský šampionát Super GT. Nájdeme tam teda 2,0 litrový, turbom prepĺňaný, štvorvalcový boxer s odhadovaným výkonom na hranici 300 koní. Maximum krútiaceho momentu tohto agregátu by sa pritom mohlo pohybovať až na úrovni 447 Nm. To už by mohla byť slušná porcia výkonu aj pre tých, ktorým sa zdá atmosferická BRZ slabá. Za motorom, samozrejme, nijako nezaostáva ani podvozok. Aj ten si v STI zobrali do parády, aj keď nie iba pre tento projekt. Štúdia totiž dostala podvozok z japonskej verzie Subaru BRZ tS, ktorú má práve divízia STI na svedomí. Isto teda neprekvapí, že z rovnakej verzie pochádzajú aj väčšie brzdy konceptu.

STI Performance Concept dostal podvozok a brzdy z japonskej verzie BRZ tS.

Až potiaľto znie všetko dobre, v čom je teda háčik? Mohlo by sa zdať, že pred sebou máme predzvesť auta, ktoré sa s nejakými úpravami objaví u predajcov. Automobilka však predstavila koncept v New Yorku úplne cielene. Chce totiž v najbližších rokoch, so svojou podznačkou STI, expandovať práve na severoamerický trh. Samotné Subaru priznáva, že štúdia je skôr lákadlom, ktoré má pritiahnuť pozornosť k STI, ako predzvesťou sériového modelu blízkej budúcnosti. V pláne na najbližšie roky má totiž predaj dielcov vyvinutých v STI, okrem domáceho Japonska, kde už sú k dispozícii, aj v USA. Rovnako chce aj pre severoamerický trh pripraviť aj verziu podobnú japonskému modelu tS. Sériový model BRZ STI je teda podľa tohto časového harmonogramu na pláne o 2 až 3 roky. Vzhľadom na dôležitosť, akú vstupom divízie STI do USA automobilka tomuto trhu pripísala, nemôžeme predpokladať, že by sa model STI objavil v ostatných častiach sveta oveľa skôr. Je teda celkom možné, že BRZ STI príde až s druhou generáciou tohto kupé.

Zdroj: Subaru, autoblog