USA stále ťahá a Ázia na chvoste. Takmer polovica celosvetového predaja – až 177 400 kusov – smerovala do USA, pričom aj tam sa zaznamenal medziročný prepad o 13 percent. Američania však zostávajú najvernejším trhom pre tento typ vozidiel. Zaujímavý posun nastal v Japonsku, kde predaje narástli o 11 %, a rovnako aj v Nemecku (+15 %). Naopak, Čína sa prepadla až o 26 % a Veľká Británia dokonca o 28 %. Tieto zmeny naznačujú, že záujem o kupé sa silno koncentruje do vybraných regiónov.

BMW neohrozeným lídrom, Ford Mustang ukazuje silu ikony

Medzi samotnými značkami si pozíciu lídra udržalo BMW, ktoré predalo 69 700 kupé. Zaujímavé je, že oproti minulému roku si značka vôbec nepohoršila, čo v kontexte celkového poklesu trhu pôsobí ešte výraznejšie. Na druhej priečke sa umiestnil Ford s 44 600 predajmi, čo je o 5% menej ako v roku 2023. Za týmito gigantmi nasledujú Porsche, Chevrolet a. Mercedes.

Prekvapenia v rebríčku modelov: Mustang späť na tróne

Najväčšie šachovanie nastalo v rebríčku najpredávanejších modelov. Dodge Challenger, ktorý dlho kraľoval ako „americký muscle“, musel prenechať prvenstvo Fordu Mustang. Dôvod? Koncern Stellantis príliš dlho otáľa s novou generáciou Challengera, čo logicky ubralo na predajných číslach. Zástancovia luxusných nemeckých športiakov museli tiež zachytiť, že Mercedes CLE predal viac kusov ako etablované BMW radu 4.

Prečo predaje kupé klesajú a čo ľudia kupujú miesto nich?

Za poklesom predaja kupé sú hlavne zmeny v preferenciách zákazníkov – tí čoraz viac uprednostňujú praktickosť, priestor a vyšší posed SUV či crossoverov. Kupé ustupujú do úzadia jednoducho preto, že do každodenného života dnes ľudia volia univerzálnejšie autá. Vyšší posed, viac miesta, lepší prístup na zadné sedadlá, väčší kufor a image robustnosti i bezpečia – to sú hlavné faktory, prečo SUV a crossovery jednoznačne dominujú.

Je možné očakávať, že tento trend bude pokračovať, pokiaľ nebude trh motivovaný novými konceptami, modernými technológiami či elektrifikáciou. Kupé budú naďalej skôr raritou a voľbou pre nadšencov ako masovou záležitosťou. Samotné BMW či Ford však ukazujú, že s dobrým menom a neustále vylepšovaným produktom dáva segmentu športových áut nádych života – aspoň zatiaľ.