Slovo captur v preklade z francúzštiny znamená „chytiť, uchopiť“. V spolupráci s autobazárom AAA AUTO a komplexnou motoristickou online službou motointegrator.sk sme teda chytili kľúče zánovného Renualtu Captur a vyrazili sme na test jazdenky v podmienkach, pre ktoré je určený v prvom rade - v meste.

Nebýva zvykom, aby sa auto, ktoré ledva dorazilo na trh, stalo terčom testovania z hľadiska používaného vozidla. Captur je však v autobazároch vzhľadom na svoj vek zastúpený pomerne hojne.


Predzvesťou príchodu tohto typu francúzskej automobilky bol koncept DeZir, ktorý verejnosť spoznala v roku 2010. Koncept Captur Renault priniesol v roku 2011 do Ženevy. Sériovú verziu sme spoznali o dva roky neskôr na tom istom mieste. Čo je to vlastne Captur?
 

Novinka mala nahradiť zosnulý Modus, ale v lepšom a modernejšom štýle. Okrem praktickosti výrobca kládol dôraz aj na dizajn a možnosti personalizácie. Samozrejme, empévéčka dnes už nie sú v móde a teda Captur dostal podobu crossoveru. V podstate ide o Clio so zvýšeným podvozkom. Okrem toho má väčší rázvor a rozchod kolies. Po dizajnovej stránke výrobca sľubuje 200 rôznych vzhľadových kombinácií, no v prípade jazdenky vám to môže byť jedno. Tu si budete vyberať podľa iných kritérií a nie podľa farieb karosérie, či interiéru. Teda mali by ste.


Captur cvične búral v roku 2013. V hodnotení EuroNCAP získal plný počet piatich hviezdičiek. Ochrana dospelej posádky získala 88 %, detí 79 % chodcov 61 % a bezpečnostné prvky 81 %.

Dizajn


Za vzhľad Capturu je zodpovedný Holanďan Laurense Van den Acker, ktorý v podstate vytvoril aktuálny dizajnový štýl Renaultu. Automobilka chcela podľa môjho názoru vytvoriť štýlovku, za ktorou sa ľudia v meste budú otáčať. V podstate sa to podarilo. Pri vhodne zvolenej farebnej kombinácii Captur dokáže zaujať oko náhodného okoloidúceho. Magnet na ženy (alebo ak chcete na mužov) to však nie je.


Vnútro sa nesie v podobnom duchu. Sedačky sú síce príjemné a pohodlné, no pri ostrejšom prejazde zákrut sa budete musieť držať volantu. Bočné vedenie nie je takmer žiadne. Použité materiály sú však kvalitné. Z hľadiska spoľahlivosti sa majitelia týchto vozidiel však sťažujú na rôzny vrzgot. 


Miesta je vnútri v podstate dostatok. Praktikov určite potešia posuvné zadné sedadlá (v celku), ktoré umožnia podľa potreby zvyšovať objem batožinového priestoru, ktorý odvezie od 377 do 455 litrov. Po sklopení sedačiek priestor narastie až na 1235 litrov.


Majiteľom vytvoria na perách úsmev technologické prvky, ktoré Renault svojim zákazníkom ponúkol. Ústrednou postavou vnútornej zábavy a informácií môže byť systém R-link. Na palube môže byť prítomná aj cúvacia kamera, bezkľúčové otváranie a štartovanie.

Renault Captur je mestské auto, vďaka zvýšenému podvozku zvládne aj poľnú cestu

Jazda


Jeho revírom je mesto. Takto by som v skratke mohol zhodnotiť jazdu v Capture. Vodičská nirvána sa nekoná, ale veď ju v tomto prípade asi ani nikto nečaká. Napriek vyššiemu podvozku výkon putuje len na predné kolesá a teda auto mimo asfaltu veľa neponúkne.


Podvozok pomerne tuhý a teda Captur nie je nakláňajúca sa loď. Jeho jazdné vlastnosti sú také, aké  by ste od mestského auta asi očakávali. Riadenie je nekomunikatívne a pri vysokých rýchlostiach do vnútra preniká hluk. Smerová stabilita pri diaľničných tempách taktiež nie je dobrá. Vďaka malej podvozkovej plošine s ním však zaparkujete veľmi ľahko a vyšší podvozok sa dokáže lepšie uhýbať vysokým obrubníkom. 

Captur má žalostný výber motorov. Benzíny žerú veľa a nafťák sa do mesta nehodí.

Motory a prevodovky


Dobrá rada na úvod znie: berte štvorvalce! A nezáleží na tom, či je to auto priamo od predajcu alebo z autobazáru. Malý 0,9 litrový benzínový preplňovaný trojvalec s označením TCe nie je vhodnou voľbou. Mnohí ho často prirovnávajú k 1,0 litrovému agregátu EcoBoost od Fordu. Francúzska pohonná jednotka je však viac letargická a smädnejšia. Motor s výkonom 66 kW (90 k) ide za plynom veľmi neochotne. Po stlačení tlačidla „ECO“ ho elektronika ešte viac utlmí. Predpísaná priemerná spotreba v kombinovanom režime je 5 l/100 km. V reálnom svete bude spotreba atakovať hodnotu 6 - 6,5 l/100 km a viac.


Lepšou benzínovou voľbou sa javí 1,2 Tce, ktorá má 4 valce, 88 kW (120 k) a zrýchlenie o desatinu pod 11 sekúnd (z hľadiska zrýchlenia najagilnejšia voľba). V tomto prípade je však na palube prítomný 6 stupňový automat. Priemerná spotreba hravo prekračuje 8 litrov a výkonu taktiež nie je na rozdávanie. 


Naftový agregát je v ponuke len jeden. Je ním 1,5 dCi. Slabšia 90 koňová verzia má údaje o zrýchlení ešte horšie ako benzínový trojvalec, no lepšiu spotrebu. S manuálom je oficiálnym údajom 3,6 l/100 km. Ak už však dízel, tak rozhodne odporúčam silnejšiu verziu, ktorá dosahuje 81 kW (110 k) a ako jediná je spriahnutá so 6 stupňovým manuálom. Papierová priemerná spotreba je len o 0,1 l vyššia ako v prípade slabšej verzie. Vo verziách, kde nie je 6 st. manuál alebo automat, má vodič k dispozícii 5 stupňový manuál.

Interiér poteší vyšším posedom.

Najčastejšie poruchy


Renault dáva na svoje vozidlá záruku v dĺžke trvania 5 rokov. To znamená, že aktuálne je ešte každý Captur v záruke. Crossover je na trhu pomerne krátko na to aby sme mohli hodnotiť jeho celkovú spoľahlivosť. Napriek tomu sa už teraz objavujú prvé detské choroby, ktoré auto sprevádzajú.


Majitelia sa občas sťažujú na nefunkčný ukazovateľ stavu hladiny paliva. Štrajkovať zvykne aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Častokrát nefunguje štart-stop systém (táto skutočnosť však šetrí motor). Niektoré autá trápi aj kondenzácia vlhkosti v zadných svetlách. Captur mal zo začiatku problémy so systémom R-Link, problémy vyriešila aktualizácia softvéru.


Z hľadiska motorov môžu mať benzínové agregáty problém s palivovým čerpadlom. Alebo pri väčšom počte najazdených kilometrov aj s turbom.

Naftový agregát sa vyznačuje nízkou spotrebou, no častým problémom môže byť prepúšťanie oleja cez turbo do EGR ventilu, čo vedie k jeho znefunkčneniu. Veľa peňazí môže majiteľov stáť nový dvojhmotný zotrvačník alebo napríklad vstrekovače, či DPF filter.

Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standart
Olejový filter 16,08 €  
Vzduchový filter 15,60 €  
Kabínový filter 8,23 € 3,53 €
Klinový remeň 25,40 €  
Napinák klinového remeňa 84,72 €  
Brzdový kotúč predný 51,36 €  
Brzdové platničky predné 39,40 € 24,40 €
Brzdové čeľuste 54,00 € 40,90 €
Predný stabilizátor - tiahlo 22,30 € 13,30 €
Ložisko kolesa - predné 82,70 €  
Ložisko kolesa - zadné 63,84 €  
Predné svetlo  224,40 €  
Zadné svetlo v blatníku 83,76 €  
Zadné svetlo v kapote 76,04 €  
Spojková sada na objednávku 265,20 €  
Tiahlo riadenia na objednávku 33,48 € 19,80 €
Čap riadenia na objednávku 24,24 € 21,12 €

Kúpiť/nekúpiť?


Chcete malý Renault? Kúpte si radšej Clio, aj keď Captur má nejaké výhody. Môže zaujať napríklad širokou formou personalizácie, vyšším podvozkom, ktorého prínosom je ochrana pred vyššími obrubníkmi alebo mierne vyššou vnútornou praktickosťou a ľahším manipulovaním s deťmi, či ťažšími predmetmi. V meste môže potešiť aj lepší výhľad.

Captur z bazáru aktuálne stojí od 11 500 €. V ponuke sú zastúpené viac-menej rovnomerne všetky motorizácie. Všetky autá majú zatiaľ nízky počet kilometrov a takmer výlučne nepochádzajú z dovozu. Problém však môže nastať v tom, že základná výbava nemusí obsahovať ani klimatizáciu. Samozrejmosťou nie je ani systém R-link alebo bezkľúčové odomykanie.

TopSpeed.sk verdikt: Kúpu jazdeného Renaultu Captur odporúčame s výhradami.