Celé centrum pre náhradné diely je plánované ako medzistupeň medzi výrobcom a konečným odberateľom, ktorým sú autorizované servisy. Škoda deklaruje, že celý logistický proces je tak zosúladený, že diel sa k danému zákazníkovi až v 98 % dostane do 24 hodín od objednania.
Aj na vzdialený východ
Poďme na to teda postupne. Škoda Parts Centrum distribuuje diely k takmer 300 zákazníkov v Českej Republike, vyše 60 v pobaltských krajinách a viac než 100 na Slovensku. Pre nich je rovnako dôležitý servis v Bratislave, ako aj v takom Kráľovskom Chlmci. Ten je napríklad najvzdialenejší, od Mladej Boleslavi ho delí takmer 800 km. Aj na to musia v logistike myslieť, pretože takúto vzdialenosť prejde nákladné auto v tom najlepšom prípade za 10 a viac hodín. K tomu treba prirátať aktuálne budujúcu križovatku D1/D2 v Brne či naše nedokončené diaľničné úseky.
Nákladné autá z Mladej Boleslavi odchádzajú dvakrát za deň, respektíve vyskladňovanie prebieha 2x za deň, po 13:00 a následne po 17:00. K zákazníkom sa dostane do 24 hodín až 95 % originálnych náhradných dielov, ktoré sú skladom a to nielen na vozidlá Škoda, ale aj niektoré koncernové modely. Nejde pritom o veľkosť či cenu, takýto čas doručenia má malá podložka, ale aj skelet či celý motor.
V priestoroch Parts Centra je cez 140 tisíc dielov, pričom priemerné vozidlo sa skladá z približne 4000 dielov. Celková plocha centra je cez 105 tisíc štvorcových metrov. Škoda so skladovaním dielov „ide“ nad rámec, čo sa od nej požaduje. Bežné je skladovať náhradné diely do 10 rokov od konca produkcie modelu či danej motorizácie, automobilka z Mladej Boleslavi ale udržiava na sklade diely do 15 rokov. Niektoré tu sú aj 20 a viac rokov, jednoducho dovtedy, kým si ich niekto neobjedná.
Automatické objednávanie
Zaujímavou službou na prepojenie dealera s týmto skladom je služba "Autopark". V nej si zákazník zadá, aký je minimálny a maximálny počet daného dielu uňho na sklade. Ak sa často míňajú olejové filtre, tak si do systému zadá, že chce mať skladom minimálne 8 a maximálne 20 kusov. Ak zostane na sklade už len 7 kusov, systém automaticky vytvorí objednávku tak, aby sa zo Škoda Parts Centra objednal počet, ktorý dorovná maximálny nastavený limit, teda dajme tomu tých 20. Objednávka prebehne absolútne automaticky a k dealerovi na druhý deň príde potrebný počet kusov.
Možno sa pýtate, ako to stíhajú dodávať, keď tovar môže prísť aj v noci. Najprv sa z Mladej Boleslavi rozvezie do menších centier, napríklad do Trnavy či Kechnecu pri Košiciach. Tam sa preloží na menšie nákladné autá a putuje k jednotlivým dealerom. Ak príde vodič k niektorému ešte pred otváracou dobou, každý z nich má svoje triediace centrum, ku ktorému má prístup daný vodič. V klietkach tovar vyloží a ráno skladník už len preberie doručený tovar a môže ho predať ďalej či mechanik montovať na auto.
Skladové priestory majú rozdelené na malé a veľké diely, čo je aj logické. V tej najvyššej budove, ktorú môžete vidieť aj z diaľnice pri Mladej Boleslave, tak tam sa nachádzajú najobjemnejšie diely. Tieto sklady sú vysoké 44 metrov a na dĺžku majú 100 metrov. V menších halách skladujú menej objemné diely v bedničkách. Tam sa nachádza 10 radov po 10 tisíc bedničiek, čiže v jednom skladovom priestore je až 100 tisíc bedničiek s dielmi. Pre zaujímavosť, majú tu zamestnancov, ktorí dokážu vytriediť do expedičných častí až 300 dielov za hodinu. To je jeden diel za niečo cez 10 sekúnd, neuveriteľné číslo.
Nakoniec expedícia
V posledných miestach je už samotné expedičné depo, kde prichádzajú vyexpedované diely zo skladov a zamestnanci ich rozdeľujú do jednotlivých klietok. Tie majú rozdelené podľa oblastí v Českej Republike či na Slovensku a medzi nimi už na konkrétnych dealerov. Chybovosť je tu takmer nulová. Pri prebratí z expedičnej klietky zamestnanec načíta danú položku, čítačka mu presne napíše, do ktorej klietky má ísť a následne musí ešte načítať aj kód z klietky ako potvrdenie, že daný diel do nej vložil. Ďalší postup je už len nakládka do nákladných vozidiel.
Depozitár s Upírom z Feratu
Okrem Škoda Parst Centrum sme navštívili aj samotné múzeum značky s depozitárom. V múzeu nájdete modely, ktoré nie sú „až tak vzácne“, ak to môžem takto napísať. To najzaujímavejšie na nás čakal v samotnom depozitáry, kam sa bežný návštevník nedostane. Či už ide o Škodu 110 Super Sport pre film Upír z Feratu, Škodu 720 s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, koncept Škoda Tudor z prvej generácie Superbu, Škodu 130 LR či Feliciu Kit Car, naozaj sa bolo na čo pozerať. Toto je jednoducho história značky z Mladej Boleslavi.
Škoda Motorsport
Veľmi krátko si pre nás automobilka pripravila aj prezentáciu v oddelení Motorsport, tam sme ale nemali povolené robiť fotografické ani video záznamy okrem priestorov vo vstupnej hale. Tam sme aspoň obdivovali aktuálny model Škoda Fabia RS Rally2. Tá využíva na pohon upravený 1,6-litrový štvorvalec vychádzajúci z komerčného 2.0 TSI a po úpravách ponúkne 214 kW (291 k). Základná cena modelu pre zákazníka začína na 270 tisíc eur bez DPH a pokračuje vyššie podľa toho, akú špecifikáciu už požaduje (cestnú, na štrk).









































