„Koľko času vlastne strávim nabíjaním?“

Niekde sa dočítate, že elektrický automobil nabijete za pol hodinu, inde, že za 15 minút, niektorí výrobcovia áut sľubujú iba 5 minút – kde je teda pravda? To závisí od množstva kritérií. 

V prvom rade od úrovne nabitia batérie, s akou dorazíte na nabíjačku a úrovne, na akú chcete nabiť. Ak pred sebou nemáte dlhý úsek bez nabíjačiek, je zbytočné to „tlačiť“ na 100 %. Čas strávený nabíjaním bude omnoho dlhší, keďže platí, že čím je batéria viac nabitá, tým je nabíjanie pomalšie. Dotlačiť do baterky posledné percentá môže trvať dlhšie než desiatky percent na začiatku.

Takisto to závisí od kapacity batérie a od výkonu nabíjačky, teda presnejšie, od výkonu nabíjania. Väčšia batéria sa nabíja dlhšie a nabíjací výkon je obmedzený stavom nabitia, teplotou batérie (nesmie byť úplne studená, preto majú moderné elektromobily predohrev) ale aj maximálnym výkonom danej nabíjačky a maximálnym výkonom, aký batéria v elektromobile dovolí. Darmo teda nájdete 300 kW rýchlonabíjačku, keď maximum elektromobilu je 240 kW. 

Veľkú batériu majú väčšinou SUV autá / SUV, ktoré majú vyšší odpor vzduchu, väčšie pneumatiky, vyššiu hmotnosť a kvôli tomu všetkému aj vyššiu spotrebu. Počítajte teda s tým, že veľké auto bude potrebovať výkonnejšie nabíjanie.


Vyrazte s plne nabitým a vykúreným či vychladeným autom


Možno sa teraz čudujete, ale pre mnohých ľudí nie je nabitá batéria pred dlhšou cestou samozrejmosť. Ak však máte možnosť nabíjať doma alebo v práci, využite to a vyrazte s plne nabitým autom. Ušetríte nielen čas, ale aj peniaze. Domáce nabíjanie je totiž vždy výhodnejšie
 než verejné nabíjačky. 

Počítajte aj s tým, že klimatizácia alebo vykurovanie spotrebuje nejakú tú kilowatthodinu elektriny z batérie, ktorá vám neskôr môže chýbať. Platím pritom, že vykúriť či vychladiť auto je vždy energeticky náročnejšie než len udržiavanie teploty. Využite teda výhodu elektromobilov – že umožňujú zapínanie a vypínanie chladenia či vykurovania aj vopred na diaľku a pripravte si komfortnú teplotu v kabíne auta, pokým je na nabíjačke.

Nešetrite na pneumatikách a včas prezujte na letné

Pneumatiky majú na spotrebu (a teda aj na čas strávený na nabíjačkách) veľký vplyv. V prvom rade platí, že zimné majú hrubší dezén a teda aj väčší valivý odpor… skrátka vyššiu spotrebu. Nenechávajte teda na aute zbytočne dlho zimné pneumatiky – väčšina odborníkov odporúča prezuť na letné, akonáhle denná teplota dlhodobo presiahne 7 °C.

Rozdiely v spotrebe sú však aj pri pneumatikách od rôznych výrobcov. Väčšinou platí, že drahšie pneu od renomovaných značiek majú lepšiu priľnavosť, nižšiu hlučnosť aj nižší valivý odpor. Budete s nimi teda nabíjať menej, keďže váš elektromobil zožerie menej elektriny.

Nenechávajte na aute nosiče


Mnohí šoféri majú na rodinných autách – na streche či na zadných dverách – namontované priečniky, nosiče na bicykle a ďalšie príslušenstvo aj v čase, keď neprevážajú žiadny náklad. Nie je to síce zakázané, ale zbytočne si tým zvýšite spotrebu. Pri prázdnych nosičoch to bývajú jednotky %, s nákladom to môže byť pokojne aj 25 % – tj. namiesto dojazdu 400 km máte zrazu 300 km.

Zvážte teda, či naozaj nie je lepšie dať niektoré typy nákladu do auta aj za cenu väčšej námahy (napr. odmontovať predné koleso z bicykla).


Využívajte plánovanie trasy s nabíjacími zastávkami


Kľúčom k pohodlnému a rýchlemu cestovaniu s elektromobilmi je plánovanie. Nie, nebojte sa, vďaka moderným navigáciám sa nijako nelíši od plánovania ciest so „spaľovákmi“.

Moderné navigačné systémy ako ten, ktorý je súčasťou Kia Connect, totiž s prestávkami na nabíjanie počítajú. Automaticky ich zahrnú do trasy a ukážu vám počet, typ, výkon i obsadenosť nabíjačiek. Ak vás po ceste niečo zaujme, trasu si môžete preplánovať, pričom systém automaticky preplánuje aj nabíjanie. Zároveň vám ukáže, s akým stavom batérie približne prídete k nabíjačke. Takže žiadny stres, iba pohoda za volantom.