22. decembra 2025 otvoria úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové
Po dekádach priprav a zbabranej realizácie sa konečne stane najdlhší diaľničný tunel na Slovensku. Diaľnica má po sprejazdnení výrazne odľahčiť nebezpečný a preťažený úsek pod Strečnom, kde roky vznikali zápchy a časté nehody. A práve "nekonečné" naťahovanie dokončenia stavby si teraz na motoristoch (najmä miestnych z Turca) vyberie po takmer troch dekádach čakania ďalšiu veľkú a negatívnu daň!
Súčasťou stavby je aj vybudovaný zjazd z diaľnice smerom na Vrútky, ktorý fyzicky existuje. Problém je, že ten zjazd nebude pri otvorení tunela sprístupnený pre verejnú dopravu. Hoci motoristi logicky očakávali plnohodnotné priamé spojenie Žilina – Vrútky, nedostanú ho.
Prečo zjazd do Vrútok neotvoria?
Kľúčovým dôvodom je nová norma na parametre diaľničných výjazdov, ktorá platí od 1. apríla 2024 a upravuje požiadavky na dĺžky pripájacích a odbočovacích pruhov či rádiusy oblúkov. Ak by sa úsek aj s križovatkou stihol dokončiť a skolaudovať pred zmenou pravidiel, výjazd by pravdepodobne mohol fungovať bez obmedzení.
Ako sa bude jazdiť po otvorení tunela
Po otvorení Višňového bude smerovanie dopravy zo Žiliny do Turca paradoxné – vodiči po výjazde z tunela nebudú môcť odbočiť na existujúci zjazd k Vrútkam, ale budú musieť pokračovať po D1 až na výjazd k budúcej rýchlostnej ceste R3 medzi Martinom a Sučanmi. Odtiaľ sa budú vracať po cestnej sieti späť k Vrútkam, čo predstavuje časovú aj vziadelnostnú obchádzku, najmä pre miestnych.
V opačnom smere – z Vrútok na Žilinu – má byť napojenie na diaľnicu funkčné. Starý „strečniansky“ ťah tak úplne nezmizne z mapy: časť áut, najmä tých, čo pôjdu len medzi Žilinou a Vrútkami, bude mať stále motiváciu jazdiť po pôvodnej ceste popod hrad, hoci tranzit medzi Žilinou a Martinom sa presunie na diaľnicu.
Z pohľadu komfortu a logiky dopravy tak vzniká zvláštny paradox: infraštruktúra je postavená, ale legislatívno-technické detaily bránia jej využitiu v plnom rozsahu.









































