Nová výbava Sport a silnejší motor

Modelový rok 2026 priniesol do ponuky novú výbavu Sport, ktorá sa stala mostom medzi komfortom a dynamikou. Z ponuky zmizol 1,5-litrový preplňovaný štvorvalec, ktorý nahradil tento živší, taktiež preplňovaný 1.6 T-GDi s výkonom 132 kW (180 koní). Práve tú najvýkonnejšiu verziu som mal na test.

Cenníková cena výbavy Sport začína na 26 990 eurách, no testovaný kus s niekoľkými príplatkami, napríklad metalickou farbou Blue Flame, panoramatickou strechou a JBL audiosystémom, sa vďaka akcii do konca novembra dostal na sympatických 32 460 eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Exteriér, ktorý si zaslúži pozornosť

Príplatková metalíza Blue Flame stojí naozaj za to – naživo vynikne veľmi pekne, či už na slnku ale aj v zachmúrennom počasí a autu dodáva prémiový nádych. Dizajn XCeedu zanecháva pozitívny dojem, charakterizujú ho ostré línie, výrazné zadné LED svetlomety a 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin. Športový nádych dopĺňa spodné nasávanie vzduchu. Len škoda, že Kia sa nerozhodla použiť viac viditeľných „Sport“ prvkov – na karosérii by sa mi hodil aspoň decentný nápis či odlišná maska.

LED svetlá si zaslúžia pochvalu za dizajn a dobrú svietivosť, hoci automatické diaľkové svetlá nie sú ideálne nakalibrované – často mi oproti idúci vodiči dávali najavo, že sú oslepení.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Interiér a technika

Kabína XCeedu pôsobí v celku kvalitne a útulne. Ako bolo spomenuté, testovaný model mal príplatkovú panoramatickú strechu, ktorá do interiéru vpúšťa veľa svetla. Čo oceníte najmä v tomto ročnom období.

Predné sedadlá vynikajú pohodlným tvarovaním a jemnou bočnou oporou. Krytky ISOFIX sa automaticky zaklapávajú, čo je detail, ktorý poteší každého rodiča. Na zadných sedadlách je to však iný svet. S mojou výškou tesne pod 190 cm by to bolo na dlhšej ceste nie veľmi komfortné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Digitálny prístrojový panel ponúka dobrú personalizáciu aj zobrazenie počasia v reálnom čase prostredníctvom služby Kia Connect – mení pozadie podľa počasia či dennú dobu. Veĺmi návyková vecička.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Žiaľ čo ma nemilo prekvapilo bola nejednotnosť USB portov – porty typu C slúžia iba na nabíjanie, CarPlay a Android Auto fungujú výhradne cez USB-A. Chýba bezdrôtové pripojenie, čo je v dnešnej dobe naozaj škoda. Naopak, Kia podporuje bezdrôtové nabíjanie.

O hudbu sa stará JBL ozvučenie – nejde o koncertnú kvalitu, ale rozhodne patrí do lepšieho priemeru v tejto triede.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda,motor a správanie na ceste

Hneď po rozjazde cítiť, že podvozok je tuhší, no nie prehnane. Dokáže absorbovať mestské nerovnosti prekvapivo kultivovane. Na rýchlejších prejazdoch zadok občas jemne odskočí, ale v medziach, ktoré sú pre túto triedu úplne akceptovateľné. Riadenie je príjemné a reakcie na pohyby volantom sú presné, takže auto pôsobí stabilne aj pri svižnej jazde v zákrutách.

Motor 1.6 T-GDi s výkonom 132kW je živý a umožňuje pohodlné predbiehanie kdekoľvek. Príjemne ma prekvapil svojou odozvou a pružnosťou už od nižších otáčok. S dvojspojkovou (DCT) 7-stupňovou prevodovkou som bol vo výsledku spokojný – radenie by mohlo byť rýchlejšie, ale bolo hladké a presné. Pri štandardnej jazde v meste nebol nejako výrazne hlučný, avšak pri vyššom zaťažení a otáčkach dal motor o sebe vedieť, no nebolo to stále rušivé. XCeed sa nebojí ani jemného terénu, kde využijete vyšší podvozok.

Nemôžem nespomenúť drobnú „haluz“ – cúvacia kamera vie byť aktívna aj počas jazdy. Takže ak vám nestačia spätné zrkádla, viete si posvietiť na šoférov za vami i týmto spôsobom.

Spotreba? V rámci testovacieho okruhu som dosiahol 6,6 l/100 km, čo je takmer identické s papierovou hodnotou. V meste, kde bola hustejšia premávka, sa spotreba pohybovala niečo cez 7 l/100 km, pri jazde na okreskách alebo diaľnici klesla pod 6 litrov. Pri športovejšom režime, napríklad pri jazde v režime Sport, samozrejme spotreba rástla, no stále zostala v rozumných medziach.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Komfort, asistenti a drobnosti z praxe

Odhlučnenie kabíny je veľmi dobré. Lane Assist a Start-Stop systém sa síce dajú vypnúť tlačidlom, no po každom opätovnom naštartovaní sa znovu aktivujú – čo je v dnešnej dobe žiaľ otravným štandardom.

Kolóna, predchádzajúce auto odchádza a ja zisťujem, že tu máme zaujímavého asistenta, ktorý dáva pozor aj za mňa. Tento systém jemne upozorní vodiča, ak sa vozidlo pred ním začne pohybovať a vodič ešte nezareagoval.

Čo mi trochu chýbalo, sú LED žiarovky vonku na špz – tie vo vnútri svietia parádne, ale škoda, že Kia nešla do detailov a nepridala túto drobnosť aj vonkajšiemu osvetleniu.

Predné parkovacie senzory nie sú automatické, treba ich spúšťať manuálne. Priznám sa, že som na to prišiel takmer neskoro – pri toľkých asistentoch sa na to rýchlo zabúda. Ďalšou zaujímavosťou je, možnosť nastaviť si obľúbené tlačidlo, ktoré spustí funkciu podľa vášho výberu.

Oceňujem aj zachovanie hardvérových tlačidiel napríklad pre klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel či volantu – intuitívne, bezpečné a rýchle.

Objem kufra je 426 litrov, čo je úplne štandardné pre túto triedu a postačuje na väčšinu bežných potrieb. Nízkym nakladacím prahom a priestranným tvarom je nakladanie pohodlné. Sklopením zadných sedadiel vznikne ešte viac miesta na väčší náklad. Škoda, že v kufri nenájdete plnohodnotnú rezervu – k dispozícii je tu len opravná sada na defekty.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Záver: crossover, ktorý vás prekvapí

Do testu som vstupoval s predsudkom, že XCeed je skôr mestské auto pre ženy. Po týždni jazdenia však musím uznať, že som sa mýlil. Je živé, dynamické, zábavné a pritom kultivované.

V meste sa nestratí, zaparkujete s ním bez stresu, no zároveň sa nezľakne ani lesnej cestičky či svižnej jazdy v zákrute. K tomu atraktívna farba Blue Flame, panoramatická strecha a presne to množstvo techniky, ktoré vás nezahlcuje – jednoducho ideálne auto pre menšiu rodinu alebo aktívneho vodiča, ktorý hľadá štýl a výkon v jednom.

PLUSY:

+ LED svetlá;

+ HW ovládanie klimatizácie;

+ dizajn zadných svetiel;

+ motor 1.6 T-GDi (132 kW);

+ jazdné vlastnosti;

+ panoramatická strecha;

+ digitalizovaný kokpit.

     

MÍNUSY:

- spotreba;

- chýba bezdrôtový CarPlay;

- chýbajúce automatické predné senzory;

- slabšia priestrannosť vzadu.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery: 4 395 x 1 826 x 1 495
Druh pohonu: spaľovací zážihový štvorvalec
Zdvihový objem (ccm): 1 598
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 132,4 (180)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 265
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,5
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca 6,4 až 6,8 l/100 km, TS okruh 6,6 l/100 km
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 344 až 1 446
Celková hmotnosť (kg): 1 890
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 235/45 R18
Rozchod (p/z), rázvor: vpredu 1 575, vzadu 1 573, rázvor 2 650
Objem nádrže: 50 litrov
Objem kufra: 426 až 1 378 litrov
Cena ( Euro ): 32 460