Španielska Dirección General de Tráfico, čiže Španielske generálne riaditeľstvo pre dopravu (DGT) pod vedením Pera Navarra v tom má jasno. Hlavným vinníkom dopravných zápch je cestovanie osamote v aute. Podľa DGT až 85% áut na cestách do práce a z práce má len jedného pasažiera, čo vedie k masívnym zápcham v ranných a popoludňajších špičkách. Riešenie má byť v partnerstve so spoločnosťami a vládnymi agentúrami s cieľom propagovať služby zdieľanej jazdy pre firmy.

Budúcnosťou mestskej mobility by mohli byť aj pruhy pre vozidlá s vysokou obsadenosťou (HOV). Napríklad na diaľnici A-2 pri Madride vzniká nový pruh pre autobusy Bus-HOV, kde od roku 2026 bude vstup kontrolovať AI a vyžadovať aspoň dvoch pasažierov – s pokutou 200 € za porušenie.​

Problém periferií: Verejná doprava zlyháva

V Madride vysoké ceny bývania tlačia ľudí do okrajových oblastí, kde cesta MHD do centra trvá dvakrát až trikrát dlhšie, alebo vôbec neexistuje. DGT zdôrazňuje, že rozširovanie ciest nestačí – treba zmeniť mentalitu a zvýšiť obsadenosť áut na aspoň dvoch pasažierov, čím by sa znížil počet áut, emisie aj spotreba o polovicu. Mestá, ktoré budú mať vyriešenú mobilitu, pritiahnu ďalšie investície, a tie ktoré to neurobia uviaznu v hluku a smogu, dodal Navarra.

Na Slovensku rovnaký chaos, najmä pri Bratislave

Situácia na Slovensku je takmer identická – veľký počet ľudí dochádza do práce autom, často sólo. Okolie Bratislavy – smer Dunajská Streda, Senec aj Malacky – trpí každé ráno kolónami, ktoré sa vedia natiahnuť na dlhé desiatky minút, niekedy až na hodinu a viac. Štatistiky potvrdzujú: Slováci strávia dochádzaním do práce v priemere 200 hodín za rok. Manažéri dokonca odrobia z auta až 13 hodín týždenne.​

Čo ďalej? Carpooling ako záchrana?

Veľa ľudí sadá do auta kvôli komfortu, slobode a pocitu, že majú cestu pod kontrolou, aj keď potom stoja v dlhých kolónach. Ak však chceme menej zápch a nervov, aspoň časť z nás bude musieť tento komfort zdieľať – či už formou carpoolingu, alebo tým, že auto občas nechá doma.

PRIVÍTALI BY STE V OKOLÍ BRATISLAVY VYHRADENÉ PRUHY PRE AUTÁ S VIACERÝMI PASAŽIERMI?
  • Áno, určite ( 38% )

     

  • Neviem ( 13% )

     

  • Nie, zbytočnosť ( 50% )

     

Odpovedalo 8 ľudí