Dobre si uvedomujem, že abstraktné, nemerateľné pojmy ako krása a dizajn sú vecou osobného vkusu. Ale toto je môj test, môj pohľad na vec, moje hodnotenie. Ak sa môžem vyjadrovať k jazdným vlastnostiam, ktoré nepreferujeme všetci rovnaké, keď môžem hodnotiť motory, ktoré zďaleka nedefinujú len špičkové parametre výkonu a krútiaceho momentu, ak komentujem prevodovky... prečo subjektívne hodnotenie tvarov má byť tabu?

Dizajnová špička

 

A tu začnem s príchodom prvej Mazdy6. Na rozdiel od mdlých, doslova nemastných-neslaných posledných generácií typu 626 sa mi šestka vo všetkých generáciách viac, či menej páči. Tu so mnou asi viacerí nebudete súhlasiť, no podľa mňa sa pôvodne bezcharakternému autu strednej triedy podarilo dať štýl a šmrnc. 3. generácia je zaujímavo krásna. Čo krásna, je nádherná! Žiadna nuda, konzervatívne tvary, stávka na istotu, len ďalšie nové auto na trhu... Mazda6 je ohromné prekvapenie, v pozitívnom zmysle, čo sme sa snažili zachytiť vo videoteste nižšie:

Priznám sa, aj mne trvalo, kým mi došlo, že Skyactiv nie je len ďalšie atraktívne slovo čarodejníkov marketingového oddelenia. Presnejšie, kým som uveril, že to nie je len trik. Chcelo to však osobný kontakt s novou generáciou produktov, nie len kvetnaté prezentácie a reklamy. Skyactiv je veľmi seriózne odhodlanie robiť veci ľahšie a efektívnejšie pretavené v skutočnosť. Prišlo doslova 5 minút pred 12 h. Mazda totiž na nudnú ponuku celé minulé desaťročie umierala. Z nej ma zaujímali nanajvýš typy mx5, rx8 a cx7. Okrem posledného menovaného sa nedá hovoriť o autách, ktoré by dokázali držať veľkú automobilku nad vodou. Mazda sa nedávno priblížila k téčkovej križovatke cez ktorú nebolo možné pokračovať rovno. Bolo nutné radikálne zmeniť smer. Náš nedávny videotest Mazda CX5 ukázal, že v Mazde zapli smerovky do správnej strany. Dať znamenie o zmene smeru jazdy a aj tam skutočne odbočiť nie je vždy to isté. Až nová šestka potvrdzuje, že Mazda sa gúľa správnym smerom. Aj keď iným, ako dnes ide väčšina značiek...

Skyactiv

 

Pod týmto menom sa skrýva súbor technológií vyvinutých značkou Mazda pre zvýšenie efektivity, účinnosti a úspornosti auta. V programe sú zahrnuté všetky podstatné súčasti, teda nové motory, prevodovky, karosérie a podvozky určené pre všetky Mazdy navrhnuté po roku 2011. Použité výstuhy z mimoriadne vysoko pevnej ocele zvýšili tuhosť karosérie novej generácie Mazda6 až o 30%, no jej hmtnosť zároveň klesla až o 8%. Pohotovostná hmotnosť modelu 2,5i AT je len 1360 kg, kombi váži len 1375 kg.

 

Súčasťou novej rodiny riešení je nová generácia spaľovacích motorov s priamym vstrekovaním paliva. Perličkou je, že zážihové aj vznetové 4-valce objemu 2 a 2,2 litra majú rovnaký kompresný pomer 14:1. 2,5 litrový motor má pomer 13:1. Pre zníženie rizika klopania pri tak vysokej kompresii pre benzínové motory urobili konštruktéri niekoľko opatrení. Výfukové zvody jednotlivých valcov majú riešenie 4-2-1 pre zníženie spätných rázov zostatkových spalín späť do spaľovacieho priestoru, piesty majú netradičný tvar so strieškou a vybratím pre lepšie šírenie plameňa, optimalizované viacbodové vstrekovanie paliva a skrátené trvanie horenia zmesi väčšou intenzitou prúdenia vzduchu vo valci. Tieto opatrenia výrazne pomohli priniesť v prípade najväčšieho benzínového motora 2,5i až 25% úsporu v porovnaní s rovnakoveľkým predchodcom z kombinovaných 8,9 l/100 km na reálne dosiahnuteľných 6,6 l/100 km. Max. výkon motora je súčasne výrazne vyšší, 142 kW (192 k) v porovnaní so 125 kW (170 k). Motor Skyactive-G ponúka max. výkon pri 5 700 ot a 256 Nm pri 3 250 ot. To znamená, že dá až 104,5 Nm/l, čo je jedna z vôbec najlepších hodnôt pre atmosférické motory.

Mazda Xedos9 (Milenia) bola luxusnejšia verzia typu 929. V 90. rokoch patrila medzi najväčšie autá v Európe.

Je až neuveriteľné, ako dokáže šikovný dizajn vytvoriť očný klam. Štýl Kodo je nie len krásny, ale opticky zmenšuje. Každý kto si pamätá na Mazdu Xedos9 dobre vie, že to je seriózny kus auta. Napadlo mi porovnať ich rozmery a ostal som doslova v šoku. Neveril by som, že Mazda6 je v každom smere väčšie auto, vy áno?

rozmery Xedos9  d x š x v - 4867 x 1390 x 1770 (mm)
rozmery Mazda6 d x š x v -  4870 x 1450 x 1840 (mm)

i-STOP vstreknutie paliva do pripraveného valca podporí štartér, nakopne motor za 0,35 miesto 0,7 sekundy pri klasickom štartovaní štartérom.

 

HBC automatické diaľkové svetlá

 

RVM kontrola jazdných pruhov. Keď je vozidlo vo vzdialenosti približne 50 metrov za vaším autom, rozsvieti sa indikátor, ktorý upozorní z ktorej strany sa približuje.

 

LDWS opustenie jazdných pruhov


SCBS podpora zastavovania do 30 km/h

 

Aktívny tempomat: ak sa rýchlosťou 15 - 145 km/h príliš priblížite k predchádzajúcemu vozidlu. Okrem toho systém radarového tempomatu Mazda udržiava vami nastavenú vzdialenosť od predchádzajúcich vozidiel.

 

i-ELOOP zachytáva energiu, akonáhle zdvihnete nohu z plynového pedálu. Prebytočná energia je ukladaná do kondenzátora, odkiaľ je rozvádzaná do elektrických zariadení vozidla. Výsledkom je o 10% nižšia spotreba paliva. Nová Mazda6 je prvým sériovým modelom našej značky, ktorý využíva novú techno lógiu i-ELOOP (Inteligent Energy Loop). Alternátor systému i-ELOOP premieňa kinetickú energiu vznikajúcu pri spomaľovaní vozidla na energiu elektrickú. Tá je uklada ná do kondenzátora na následné napája nie klimatizácie, audio systému a ďalších elektronických zariadení vo vozidle. Spoločne s ostatnými technológiami Skyactiv tak iELOOP prispieva k zníženiu spotreby pohonných hmôt.

 


A čo ceny? Tie základné hodnoty síce uvádzame vo videu, no zaslúžia si aspoň krátky komentár. V prvom rade, aj v tomto smere vcelku príjemné prekvapenie. Základná cena modelu s 2,0i motorom je prakticky rovných len 22 000 €. Základná cena verzie 2,5i je 32 700 €. Ak preferujete naftu, na Mazdu6 bude treba minimálne 34 700 €. Ak by ste chceli kombi, len pre istotu zopakujem, že je ťažšie len o 15 kg a nestojí o nič viac! V zásade sa mi páči aj japonská politika v oblasti výbavy. Zákazníkom síce dosť uberá možnosť auto si prispôsobovať, lebo pre najvyššiu zo 4 výbav si už môžete doobjednať len "špeciálny" lak - perleťový za 555 € alebo červený za 700 €, el. strešné okno za 770 € a navigácia s dotyk. displejom 500 €. Veci, ktoré v zásade nepotrebujeme. Všetky ostatné funkcie a možnosti ako vidíte na tomto aute získate v balíku Revolution.

 

Cenník Mazda6 r2013

Mazda6 2,5i Skyactiv G Revolution

 

PLUSY:
 

+ NAOZAJ prakticky všetko
(okrem pár drobností vpravo :)

   

MÍNUSY:


- s 2,5i motorom len automat,
- lacné riešenie radiacej páky,
- vysoký posed na oboch miestach vpredu,
- neovládateľné okná pri vypnutom motore,
- rádio bez motora nehrá,
- malé odkladacie priestory.

 

Technické údaje: 

Zdvihový objem (ccm): 2499 ccm
Počet valcov / ventilov: 4 / 16
Maximálny výkon (kW / ps): 141 kW (192 k) pri 5700 ot.
Maximálny krútiaci moment (Nm): 256 Nm pri 3250 ot.
Maximálna rýchlosť (km/h): 223 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,8 s
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 8,5 / 5,0 / 6,3
Prevodovka: 6 st. automatická
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1360 kg
Rozmer pneu: 255 / 45 R19
Cena ( Euro ): 32 700 €