Auto má výraznejšie predné partie s denným svietením. To je absolútne jedinečné, takže nebudete mať problém odlíšiť, že pred vami stojí auto po facelifte. Modernizácia sa Renaultu vážne podarila, musím uznať, že predchodca skutočne vyzerá ako minulá generácia. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

LED svetlá sú parádne

Bude to trochu óda na predné diódové svetlá, ale zaslúžia si to. Okrem toho, že ich máte v základe a teda za ne nemusíte priplácať, tak svietia neskutočne. Dokonca som mal pocit, že svietili lepšie, ako som si pamätal z verzie pred faceliftom. Nádherné biele a homogénne svetlo bez zbytočných tieňov na ceste, jednoducho radosť jazdiť v noci. Keď si predstavím, že takéto svetlá nemali pred 20 rokmi ani najluxusnejšie autá, a dnes ich dostanete v segmente B... neuveriteľný vývoj.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Asi by som si mohol rypnúť a napísať, že mi chýbalo vyrezávanie v diaľkovom režime, ale sme v triede malých áut a okrem Opelu Corsa si nespomeniem na iné auto, ktoré v tomto segmente ponúka niečo podobné. Skôr zamrzí asistent diaľkových svetiel, ktorý nefunguje tak, ako by som čakal. Často prepne na diaľkové svetlá protiidúcemu autu, prípadne ich systém aktivoval aj vo chvíľach, keď som bol za iným autom. Výkon potom prekvapí o to viac, že svetlá majú len manuálne nastavenie sklonu, ktorý sa dodáva iba do 2000 lumenov. Pri takých výkonných LED skutočne nechcete mať manuálne nastavovanie a viac by sa mi páčila automatická regulácia (poznáte ľudí a ich ochotu niečo nastavovať ručne).

Jeden z mála s plnohodnotnou rezervou

Budem sa opakovať, ale bežné Clio nepotrebuje 17-palcové disky s pneumatikami 205/45 R17. Nie je s nimi také komfortné, ako by som čakal a je tu tiež riziko ľahšieho poškodenia disku v meste. Aj preto by som radšej volil šestnástky. Sympatickým plusom je potom možnosť dokúpiť si plnohodnotné rezervné koleso.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Všade si tiež všimnete nové znaky automobilky. V zadnom logu je integrovaná kamera, ktorá má veľmi slušné rozlíšenie a pekný obraz. Horšie je to v noci, ale to je v tejto kategórii ospravedlniteľné. Sériovo máte zadné parkovacie snímače, čo by mne osobne absolútne stačilo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vylepšený konfigurovateľný displej

Poďmne  do kabíny. Ako prvý prekvapí trochu odlišný displej pred vodičom. Ja som vedel, že nie je tak konfigurovateľný, ako pri drahších autách, to som aj pri Renaulte často kritizoval. Avšak v modernizovanom Cliu už dokonca má určité prvky, ako napríklad vám v strede zobrazí pekný náhľad na navigáciu s mapou, čo je veľký pokrok a dávam za to značke palec hore. Ak nemáte možnosť kúpiť head-up displej, nemusíte sa tak pozerať na stredový displej, ale všetko dôležité s mapou uvidíte aj na tom pred vami.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Som zvedavý, dokedy bude Renault trvať na ovládači pre audiosystém pod volantom a nepresunie ho na volant. Ja už ho tak nejako tolerujem, ale stále to nepovažujem za dobrý prvok, rovnako ako pri iných značkách ovládanie tempomatu mimo volantu. Vždy sa to dá efektne integrovať priamo na volant, máte tam podsvietené tlačidlá a je to hneď po ruke.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Tak isto niekomu vyhovuje stredový displej otočený vertikálne a nie horizontálne, ako ho má väčšina výrobcov. Napríklad pri navigácii v meste sa mi veľakrát osvedčilo, že som potreboval vidieť viac do šírky ako do diaľky a tam takýto displej stráca. Prakticky okrem mobilného telefónu vidíme všetko v našom živote na šírku. Či už televízia, kino, fotografie alebo aj náš zrak, stále sa na svet pozeráme v širokouhlom „zobrazení“. Ja by som teda do budúcna prijal radšej displej na šírku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Ako na sklápanie zadných sedadiel?

Keď už sme v interiéri, trocha má prekvapilo sklápanie zadných sedadiel. Je to bežná funkcia hatchbackov, na sklopenie sedadiel máte nejakú páčku či odistenie. Tu však dostanete tlačidlo. Ak by v nulovej pozícii bolo nad rovinou sedadla a na odistenie operadla zadného sedadla ho musíte stlačiť do roviny, asi by som nenamietal. Tu je však nulová pozícia v rovine hornej strany sedadla a na odistenie ho musíte stlačiť relatívne hlboko, odhadom tak 3 cm. Ja s mojimi nechtami som to zvládol, i keď to nebolo príjemné, neviem si však predstaviť, ako to bude stláčať nežnejšie pohlavie s dlhými nechtami. Pritom stačí neexperimentovať, dať bežný odisťovací „kolík“ či tiahlo a bolo by.

Veľmi nešikovné odistenie sklápania zadných sedadiel.

O mne je známe, že adaptívny tempomat nemám v láske a keď sa dá, prepínam ho na bežný. Tu to nešlo, adaptívny mi prišiel až príliš predektívny a aj po preradení do voľného pruhu mi niekoľkokrát najprv nechcel pridať, ak nebolo predomnou auto. Tento typ tempomatu zvyšuje spotrebu, zhoršuje plynulosť jazdy a pre mňa ani neprináša komfort, keďže veľakrát brzdí aj vtedy, keď to nečakám a vidím, že to nie je potrebné. Radšej by som zostal pri tom obyčajnom, ktorý je v sérii a za adaptívny vôbec nepriplácal.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Sériovo máte upozornenie pred opustením jazdného pruhu s aktívnou korekciou, tá sa mi ale zdala dosť slabá a skôr len vibroval volant. Našťastie si ju viete vypnúť tlačidlom naľavo od volantu, celkové nastavenie asistentov vrátane mŕtveho uhla a čítania značiek si vypnete v menu cez displej.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Bezkľúčový vstup funguje skvelo

Tá funkcia bežne núti vodiča na dverách stláčať tlačidlo, veľmi to život neuľahčuje. Avšak Renault už dlhodobo funguje tak, že po priblížení k autu sa toto automaticky odomkne a pri odchode zas zamkne bez toho, aby ste museli na niečo siahnuť či sa niečoho dotknúť. Mne osobne to veľmi vyhovuje.

Redukcia motorov

Po modernizácii si rovnako ako pred ňou Clio už nekúpite s dieselom, ten bol dostupný len pár mesiacov po začiatku predaja. Hybrid v ponuke zostal, nedávno ho otestoval Maroš s Alexom. Štvorvalec 1.33 už tiež nie je na výber, zostáva vám teda len trojvalcový liter, buď na benzín alebo aj na LPG. Ja som mal na test základný trojvalec len na benzín.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nepriame vstrekovanie paliva do motora

To by mohlo byť do budúcnosti trvácnejšie riešenie. Trocha zamrzí fakt, že motor nemá vodou chladený intercooler, čo je síce lacnejšie a jednoduchšie riešenie (je umiestnený vpredu vedľa chladičov na spolujazdcovej strane), avšak v tomto prípade je dosť citeľná pomalá odozva na stlačenie pedálu akcelerátora. Nepomôže ani prepnutie do režimu Sport. Je to daň za dlhé vedenie vzduchu.

Vpredu umiestnený intercooler predlžuje celé vzduchové vedenie.

Motor by mal mať chladené výfukové zvody, podľa rôznych informácii sa mi podarilo zistiť, že už touto inováciou 1.0 Tce disponuje. Preto bolo pre mňa prekvapením jeho dlhé zohrievanie. To bolo až extrémne dlhé, v chladnom období tesne nad nulou sa po nočnom stání zohrial na „budíkových 90“ až po 6 až 7 km, čo je na maloobjemový benzínový motor s 6,4 l chladiacej kvapaliny skutočne veľa. Ak to porovnám s konkurenčným 1.0 TSI, ten je pri takýchto podmienkach zohriaty na „budíkových 90“ do 3 km, teda aj na menej ako polovičnej trase.

Chápem, že dnešné benzínové motory sú efektívnejšie a produkujú menej odpadového tepla, avšak čakal som kratšiu vzdialenosť na plné zohriatie. Ku info o zohriatí oleja sa nedostanete nikde, treba tak počkať ešte dlhšie, kým sa plne zohreje aj olejová náplň. Tá je mimochodom na daný objem prekvapivo veľká, do motora ide 4,2 l oleja s viskozitou 0W-20.

Páčili sa mi detaily, ako tento funkčný prieduch v prednom nárazníku.

Olej dokonca viete vymeniť aj v manuálnej prevodovke, to sa do budúcna bude hodiť pre majiteľov niekoľkoročných jazdeniek. Trocha zamrzí, že v ponuke nie je aj s nejakou automatickou prevodovkou, či už s variátorom alebo ako dávnejšie výkonnejšie 1.33 Tce s dvojspojkovou prevodovkou. Tu konkurencia ponúka aj takéto verzie (rôzne automaty) a v tom Clio stráca. Nie každý totiž chce hybrid, ktorý má „kvázi“ automatickú prevodovku, a je aj výrazne drahší. Do mesta by sa pritom automat veľmi hodil a verím, žeby ho aj mnoho zákazníkov prijalo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Keď už je reč o prevodovke, tak mnou testovaný 6-stupňový manuál bol veľmi dobre odstupňovaný, pri 90 km/h motor „točil“ 2 000 a pri 130 km/h približne 2 900 ot./min. To je na litrový trojvalec absolútne dostatočná hodnota. Kto by sa teda bál o dynamiku, tak môže s úplným kľudom spávať. Krútiaci moment 160 Nm je na menej ako 1,2 tonové auto absolútne dostatočná hodnota. Aktuálne ani nie je v predaji slabšia verzia, nepreplňovaný liter možno časom pribudne a bude tvoriť základ ponuky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

A čo spotreba? Náš 3mix odjazdilo Clio za 5,4 l/100 km. Výrobca pritom deklaruje podľa WLTP v kombinovanom režime od 5,2 do 5,3 l/100 km. Spotreba stúpala vyššie na diaľnici, v meste pritom dokážete jazdiť aj za 5,5 l/100 km, mimo mesta hravo pod 5 l/100 km. Mimochodom motor už má filter pevných častíc aj napriek nepriamemu vstrekovaniu, tu už sa výrobca poistil pravdepodobne aj na budúce euro normy.

Záver

Možno sa pýtate, či by som litrový zážihový trojvalec odporučil. Pri pohľade do cenníka asi nie. Určite by som zvolil verziu na LPG, ktorá je len o 800 eur drahšia, avšak na prevádzku omnoho lacnejšia a k tomu prinesie akčný rádius s 39 l benzínovou a 32 l plynovou nádržou cez 1 000 km. Už mnou testovaná verzia s 42 l nádržou má dojazd okolo 800 km. A čo hybrid? Ja by som ho v Cliu veľmi neodporučil. Je výrazne drahší a spotrebu presvedčivo nezníži. Zmysel má skôr vo väčších modeloch. Tu sa absolútne hodí a aj postačuje litrový trojvalec, prípadne stále čakám na elektrické Clio po vzore elektrickej konkurencii ako Peugeot 208 či Opel Corsa.

PLUSY:

+ skvelé základné LED

+ prehľadný a dobre konfigurovateľný displej pred vodičom;

+ HW ovládače na klimatizáciu;

+ možnosť dokúpenia rezervného kolesa;

+ už v sérii zadné PDC a tempomat;

+ veľmi dobrá spotreba.

     

MÍNUSY:

- slabšia kamera;

- neergonomicky vyriešené sklápanie zadných sedadiel;

- dlhšie zohrievanie motora;

- chaoticky fungujúci adaptívny tempomat.

Typ karosérie: hatchback
Trieda / kategória: malý automobil
Vonkajšie rozmery: 4 050 mm x 1 988 mm x 1 440 mm (výška)
Druh pohonu: zážihový štvorvalcový spaľovací
Zdvihový objem (ccm): 999
Počet valcov / ventilov: 3/12
Maximálny výkon (kW / ps): 67 (91)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 160
Maximálna rýchlosť (km/h): 174
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 12,2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5,2 až 5,3 výrobca, TS test 5,4
Prevodovka: manuálna 6-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 178 až 1 191
Celková hmotnosť (kg): 1 580 až 1 605
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 205/45 R17
Rázvor: 2 583
Objem nádrže: 42
Objem kufra: 318 litrov
Cena ( Euro ): 20 500