Hyperšport chce dnes vyrábať „takmer každý“. Pred desiatimi rokmi bola hranica 1000 koní z ríše snov. V tej dobe dosahovalo takýto výkon len Bugatti Veyron. Ani dnes nie je štvorciferný výkon úplne bežnou záležitosťou, no na trhu je pár áut, ktoré ho presahujú, alebo sa mu blížia. Minulý rok takmer všetkých šokoval Koenigsegg, keď ukázal Regeru, ktorá má výkon okolo 1500 koní. Britský výrobca Arash plánuje ešte výkonnejšie auto, keď chce pokoriť hranicu 2000 koní!

 

Akcelerácia na stovku trvá pod 3 sekundy, na dvestovky pod 8 sekúnd a na 300 km/h pod 27 sekúnd. Maximálna rýchlosť má byť vyššia ako 322 km/h. Nie je to na daný výkon málo?

Arash AF10 má poskytnúť výkon až 2108 koní. Extrémne výkonné pohonné ústrojenstvo pozostáva zo spaľovacieho motora a štyroch elektromotorov. Tvorcovia plánujú použiť 6,2 litrový motor V8, ktorý prinesie 671 kW (912 koní) a 1200 Nm. Hmotnosť je pritom len 120 kg. Elektrický pohon bude poskytovať ohromnú silu, keď každý motor dodá výkon 220 kW (299 koní) a 270 Nm. Výsledný výkon 2108 koní vzišiel teda jednoduchým sčítaním výstupov jednotlivých motorov a určite viete, že takto jednoduché to v praxi nie je. Spaľovací motor leží pred zadnou nápravou. Každý z elektromotorov sa potom stará o pohon jednotlivých kolies.

Spoločný výkon 5. motorov je 2108 koní

Lítium-iónové batérie majú kapacitu 32 kWh. Batérie ležia čo najnižšie, aby znižovali ťažisko auta. Každý z elektromotorov má potom vlastnú 2-stupňovú prevodovku. Benzínový agregát má 6-rýchlostný manuál alebo automat.


Hmotnosť plastovo-uhlíkového šasi udáva Arash vo veľmi zvláštnych jednotkách - v iPhonoch. Šasi váži 658 iPhonov 6s. Automobilka sa v prípade časových jednotiek vrátila ku konvenčným veličinám a zostáva pri sekundách. Akcelerácia na stovku trvá pod 3 sekundy. Pre porovnanie, Porsche 918 Spyder to zvládne za 2,5 sekundy. Na dvestovky pod 8 sekúnd a na tri stovky pod 27 sekúnd. Maximálna rýchlosť má byť vyššia ako 322 km/h (o koľko vyššia nevieme). Auto teda neohromuje zrýchlením lepším ako majú dnešné autá s polovičným výkonom a maximálnou rýchlosťou, ktorú pred 24 rokmi zvládol Jaguar XJ220 so štvrtinovým výkonom. Nie, že by som teraz dehonestoval Arash AF10. No na daný výkon som očakával o niečo lepšie parametre, vy nie?

 

Dynamika za výkonom zaostáva

Špeciálna pretekárska verzia má cenovku 1 200 000 libier. „Obyčajný“ model stojí 1 100 000 libier. Za túto cenu nebude na palube chýbať klimatizácia, elektro-hydraulické otváranie dverí a infotainment. Podvozok navyše môžete dvíhať/spúšťať v prípade potreby o 15 cm.


Zástupcovia automobilky prídu ukázať model AF10 do Ženevy.


Zdroj: arashcars, motoward