Ford Focus Electric sa predáva v USA už od polovice roku 2011 a keďže tam zaznamenal "ohromný" úspech, zaútočí i na európskych zákazníkov. Žiadnu lavínu bzučiacich Focusov ale nečakajte, v celých USA sa ich za šesť mesiacov roku 2013 predalo iba 900.

Čo teda Ford zákazníkom ponúka a prečo sa Focusu Electric tak veľmi nedarí? Je to klasický Focus vo výbave Titanium, čo vôbec neznie zle. Poháňa ho elektromotor s výkonom 106 kW (145 k) a 250 Nm, čo je pre rodinné auto  úplne v pohode. A na stovku akceleruje za 11,4 sekúnd. A... -čo by tak mohlo ešte pritiahnuť zákazníka okrem nulových emisií? Nič ma nenapadá. Tak sa presuňme k tým menej oslnivým stránkam Focusu Electric.

Hlavnou nevýhodou auta je jednoznačne cena. Tá bude v Holandsku začínať na ťažko uveriteľných 39990 Eur. A to ešte Ford tvrdí, ako veľmi sa snaží byť s cenou konkurencie schopný a preto ju tlačí k sume podobnej akú má Nissan Leaf. Lenže ten na Slovensku stojí 28780 Eur. Asi si hneď teraz snažite vybaviť, čo sa dá za tých takmer 40tácov kúpiť so spaľovacím motorov. Pomôžem vám, napríklad hneď od Nissanu to môže byť kupé 370Z, ďalej Mercedes C220 CDI alebo BMW M135i. To už za zváženie stojí, pretože ani jeden z nich nemá maximálku obmedzenú na 137 km/h ako Focus Electric. Okrem toho tu máme iný nepríjemne vyzerajúci parameter, hmotnosť takmer 1700 kilogramov. Tá je tak vysoká i vďaka batériam, ktoré majú kapacitu 23kWh a na hmotnosti pridávajú 300 kilogramov. 

Dojazd nebude extrémny, to istotne nečakáte. Tých 23 kWh batérie je ekvivalent približne 6,7 litra nafty, takže s posádkou takmer dvojtonové auto bude mať dojazd v reálnom svete niekde okolo sto kilometrov. Nabitie na plnú kapacitu z elektrickej zásuvky trvá sedem hodín, takže si prerátajte ako dlho by bolo cestovať z Bratislavy do Košíc. No nekúpte to... Ak ale máte doma zástrčku s 32A, dá sa nabitie zvládnuť za 3-4 hodiny. Focus Electric dokáže rekuperovať energiu pri brzdení, až 95 percent z nej. Otázne ale je, aký veľký prínos to má v reálnej situácii, kedy na okreske jazdou 80-90km/h (nech to niekam dôjde) nebudete brzdiť takmer vôbec, a v meste pôjdete na úsporu pomalšie než autobusár. 

 

Nie, nerobím si z elektromobilov žarty. Fandím im. Ale je rok 2013 a vývoj eletromobilov napreduje tak pomaly a predávajú sa s tak neľudovou cenovkou, že je to proste škoda. Takže žiaľ máme tu po VW e-Up!, BMW i3 a Nissane Leaf ďalšieho do partie...