Osobne v mestskej premávke nie som veľký zástanca SUV a áut s vyššou svetlou výškou. Nie som nadšený zo súčasného trendu, v ktorom sa automobilky na úkor iných segmentov zameriavajú práve na túto kategóriu. Ale nečudujem sa im. Ľudia sú po tom hladní. Keď sa opýtate majiteľa SUV, prečo také auto kúpil, väčšinou dostanete 2 odpovede: "dobre sa nastupuje" a "je to bezpečné".

 

O tom, či je vysoké auto bezpečnejšie sa presvedčte vo videu z Británie. Hlavní hrdinovia v ňom sú supervysoký Mercedes G 4X4² a superúsporná Toyota Prius. Na pohľad nerovný súboj, ako Dávid a Goliáš.

Nie všetko veľké je vždy bezpečné... 

Autá s vyššou svetlou výškou majú zákonite vysoko ťažisko. Aj dieťa vie, že také auto sa zvyčajne správa viac nestabilne pri prejazde zákrut vysokou rýchlosťou. Podobná vec platí aj tam, kde by sa bežné auto dostalo len do hodín. Stačí jemný bočný náraz na zadné koleso a auto s vyššou svetlou výškou sa namiesto toho prevalí na bok alebo rovno na strechu. Nič výnimočné nie sú ani kotrmelce, a to nemusí ísť veľkou rýchlosťou. Následok uvidíte vo videu.

Pre túto kategóriu áut je zvyčajne ťažkou skúškou aj vyhýbací manéver v podobe losieho testu. Ale aby som luxusnému Mercedesu nekrivdil. Nový kus dopadol podstatne lepšie, ako jeho 20 - 30 ročný súrodenec. Zmyslom článku je ukázať, že auto s vyššou svetlou výškou má nevýhody. A toto je jedna z nich.

Na pobavenie si pozrite ešte jedno staré video, reklamu Crash Test Mercedesu G z roku 2002. V jednom mali autori pravdu. V priamom smere je to auto ako tank. Tak aj pôsobí na ostatných účastníkov premávky.