Test polície z Nemecka to ukázal jasne! Ak počas jazdy podržíte tlačidlo parkovacej brzdy, auto začne núdzovo brzdiť všetkými štyrmi kolesami. Riadiaca elektronika okamžite zapojí ABS aj stabilizačný systém, takže vozidlo zostáva ovládateľné a nepôjde do šmyku. To je zásadný rozdiel oproti starej mechanickej ručnej brzdy, ktorá brzdila iba zadné kolesá a mohla auto „prekopnúť“ do nekontrolovaného šmyku.
Prečo sa výrobcovia presúvajú k EPB?
Okrem bezpečnosti to tiež šetrí miesto v kokpite a umožňuje modernejší dizajn interiéru bez veľkej mechanickej páky. EPB je navyše často súčasťou širšieho trendu elektronizácie áut a integrácie so systémami asistencie vodiča, napríklad autonómnym núdzovým brzdením.
Kedy to má význam?
Takáto funkcia sa hodí najmä v dvoch prípadoch. Prvý – keď vodič náhle stratí schopnosť auto ovládať, napríklad zo zdravotných dôvodov. Vtedy môže zasiahnuť spolujazdec stlačením tlačidla. Druhý – pri zlyhaní hlavného brzdového systému. EPB poslúži ako záložná brzda, a to aj pri vyšších rýchlostiach.
Ako sa EPB používa v núdzi?
Dôležité je pripomenúť, že aktivácia núdzového brzdenia cez EPB vyžaduje podržanie tlačidla na niekoľko sekúnd, aby sa zabránilo neúmyselnému spusteniu počas jazdy. Po uvoľnení tlačidla vozidlo okamžite prestane brzdiť.
Bez zábavy
Treba však počítať s tým, že elektronická brzda nie je určená na „ručné“ manévre. Žiadne šmyky na snehu ani rýchle otočky – systém vždy zakročí tak, aby auto zostalo v stabilite. Pre jazdcov, ktorí si potrpia na starú dobrú „ručnú“, to môže byť sklamanie.
Nevýhody
Ak sa vybije batéria pri zatiahnutej EPB, autom jednoducho nepohnete. Tu je potrebný zásah servisu, návod od výrobcu alebo opätovné nabitie batérie. Taktiež opravy môžu byť drahšie než pri mechanickej verzii.
Elektronická parkovacia brzda je moderný bezpečnostný prvok, ktorý môže v krízovej chvíli zachrániť život. Aj keď vezme vodičom trochu zábavy a v určitých situáciách vie potrápiť, jej prínos v každodennej premávke je nesporný.
zdroj: Echo24