Podľa magazínu Autocar, po rozhovore s Hirokim Nakajimom, hlavným technikom v Toyote, sa zdá, že táto japonská automobilová spoločnosť posúva svoj dôraz v oblasti vývoja palivových článkov od osobných automobilov smerom k nákladným vozidlám. Toyota tiež otvorene priznala, že model Mirai na vodíkový pohon nebol tak úspešný, ako sa očakávalo. Napriek tomu neplánuje úplne opustiť koncept vodíkových osobných vozidiel.

Analýzy a expertné hodnotenia naznačujú, že pohon pomocou vodíkových palivových článkov je v porovnaní s batériovým pohonom v automobile značne menej efektívny (23/33 % oproti 69/77 % pri využití obnoviteľných zdrojov energie), čo vedie k vyšším nákladom a väčšiemu dopadu na životné prostredie. A nezdá sa, že by sa v dohľadnej budúcnosti mohlo stať nejaké značné zlepšenie v tejto oblasti.

Toyota nás presviedčala, že vodíkové vozidlá sú cestou do budúcnosti. Čelila aj obvineniam z lobovania proti klimatickým iniciatívam. Mala vysoké očakávania najmä od druhej generácie typu Mirai. Avšak počas nedávneho autosalónu v Tokiu, ktorý sa práve chýli ku koncu, Hiroki Nakajima z Toyoty uviedol, že ich pokus s modelom Mirai skončil neúspechom. Zmienil, že existuje len málo vodíkových čerpacích staníc, ktorých výstavba je komplikovaná a náročná na zdroje.

Toyota sa teraz orientuje na využitie vodíkového pohonu predovšetkým v úžitkových vozidlách. Technický šéf spoločnosti vysvetľuje, že je oveľa jednoduchšie vybudovať infraštruktúru pre vodík pre stredne veľké nákladné vozidlá, pretože ich používanie na pravidelných trasách z bodu A do bodu B umožňuje lepšie plánovanie a efektívnejšie využitie vodíkových čerpacích staníc.

Nakajima zdôraznil, že úžitkové vozidlá predstavujú kľúčovú oblasť pre testovanie a implementáciu vodíkovej technológie, a spomenul aj potenciál pre vozidlá typu pickup. Toto vyhlásenie prichádza aj napriek rastúcim pochybnostiam zo strany expertov a praktických pozorovaní, ktoré otvárajú diskusiu o tom, či má vodík naozaj miesto v cestnej nákladnej doprave, pokiaľ ide o jeho efektívnosť a ekologický dopad.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov

Navzdory výzvam a kritike Toyota nezastavuje vývoj v oblasti vodíkových palivových článkov. Momentálne pracuje na novej generácii tejto technológie, ktorá sľubuje zníženie nákladov na polovicu v porovnaní s predchádzajúcou generáciou, zároveň by mala byť o 20 % efektívnejšia a ponúknuť až 2,5-krát dlhšiu životnosť v porovnaní s dieselovými motormi.

Zdá sa, že Toyota ešte stále neopustila myšlienku vodíkových osobných automobilov. Skúma spôsoby, ako upraviť a zmenšiť najnovšie vyvíjanú technológiu pre úžitkové vozidlá tak, aby bola vhodná aj pre osobné vozidlá. Tento krok naznačuje, že aj keď hlavný dôraz spoločnosti sa momentálne posúva smerom k úžitkovým vozidlám, vodík ako palivo pre osobné automobily ešte stále nie je vylúčený z ich plánov.

zdroj: Autocar
foto: Toyota