Priznávame, že sme na prvú (a popravde ani druhú) dobrú nemali najmenšie tušenie, o čo ide. Obe autá sa pohybovali prakticky nehlučne a v kombinácii s absentujúcimi výfukovými koncovkami a výstražnými žlto-čiernymi nálepkami s bleskom bolo zrejmé jedine to, že ide o elektromobily, respektíve vozidlá vybavené vysokonapäťovými elektrickými komponentmi.

Navyše tí, ktorí mali za úlohu zamaskovať tieto konkrétne testovacie prototypy, celkom umne použili na predných i zadných svetlách tenkú čiernu pásku tak, aby to vyzeralo, že je svetelná technika vybavená malými segmentmi pripomínajúcimi pixely. Ide o prvok používaný autami Hyundai, ale podobným spôsobom sú navrhované aj posledné Škodovky v rámci aktuálneho štylistického smeru Modern Solid.

Ani Škoda, ani Zeekr...

Práve preto sme mali zo začiatku „podozrenie“, že by mohlo ísť o crossover kupé domácej mladoboleslavskej automobilky, lenže... Škoda podobné auto momentálne nevyvíja a navyše vieme, že vývojové prototypy z Česany obvykle nosia špeciálne zelené registračné značky s písmenom „F“ na začiatku, pochopiteľne s domácim dodatkom CZ.

Bolo preto zrejmé, že autá majú trochu exotickejší pôvod. Problém bol však tiež v tom, že sme v prvom momente nedokázali identifikovať „ešpézetky“. Až neskôr sme odhalili, že ide o dočasné evidenčné čísla zo Španielska.

Ďalšou voľbou bola Čína. Vozidlá z najväčšieho automobilového trhu na svete sa na starom kontinente predávajú už ako na bežiacom páse a stretnúť maskované autá značiek BYD, Nio či Zeekr na európskych cestách zase nie je taká rarita. Pomohli nám však atypické hliníkové disky.

Presne tieto kolesá mal tiež nový Leaf predstavený Nissanom koncom marca na prvých oficiálnych fotkách. A pretože sedela silueta i ďalšie detaily, ako je napríklad umiestnenie krytu nabíjacieho konektoru, pozícia kľučiek zadných dverí a pár ďalších drobností, bolo zrejmé, že ide práve o tretiu generáciu Leafu.

Nissan nám predstavil svoju novinku zatiaľ len veľmi zbežne. Vieme, že je postavená na novej modulárnej platforme CMF-EV, ktorú využíva tiež väčšia Ariya. Má veľmi slušný koeficient aerodynamického odporu Cd 0,25 a automobilka sľubuje dojazd podľa metodiky WLTP „viac ako 500 kilometrov“.

Rozmery nepoznáme, ale podľa vozidiel okolo a na oko to tipujeme niekde medzi Škodou Elroq a Enyaq, aj keď teda asi o niečo bližšie k menšiemu modelu.

Na trhu do konca roka

Nový Nissan Leaf má byť uvedený na trh ešte v priebehu tohto roka. A aj keď Japonci vyslovene Európu nespomenuli, predpokladáme aj podľa zachytených prototypov, že by sa to malo týkať aj nás.

foto: S. A. a autor