Rýchlostný limit ako nástroj, ktorý zvyšuje bezpečnosť

V treťom najväčšom francúzskom meste sa po zavedení prísnejšieho rýchlostného limitu výrazne znížil počet nehôd. Dva roky po obmedzení maximálnej rýchlosti v centre mesta na 30 kilometrov za hodinu zaznamenali o 35 percent menej dopravných nehôd. V počte vážnych dopravných nehôd, teda tých s ťažkými zraneniami, resp. v najhoršom s následkom smrti, došlo dokonca k poklesu o 39 percent.

Od 30. marca 2022 je v rámci viac ako 80 percent ulíc v Lyone povolená už iba nižšia rýchlosť 30 km/h – podobne ako v Paríži, Grenobli, Lille a rovnako aj niektorých ďalších veľkých európskych mestách, ako je napríklad holandský Amsterdam.

V Paríži sa pred zavedením 30ky vo verejnom prieskume vyslovilo za obmedzenie rýchlosti takmer 60 percent obyvateľov. Nižšiu rýchlosť pre autá v mestách odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia. Zrážka s autom idúcim rýchlosťou 50 km/h je pre chodca na 80 percent smrteľná. Pri 30 kilometroch za hodinu však toto riziko klesá na desať percent.

V Lyone bolo deklarovaným cieľom pri zavádzaní prísnejšieho rýchlostného limitu nielen zvýšenie bezpečnosti na cestách. Znížená najvyššia povolená rýchlosť má okrem iného potenciál zvýšiť plynulosť dopravy a skvalitniť verejný priestor. Obmedzenie rýchlosti uľahčuje pohyb chodcov i cyklistov a znížiť by sa mala aj hlučnosť.

Neprekvapivo, nie všetci vodiči vo francúzskom meste dodržiavajú povolenú rýchlosť. Nameraná priemerná rýchlosť je 38 kilometrov za hodinu. Za jej prekročenie a porušenie predpisov bolo vlani uložených celkovo 17-tisíc pokút.

Trend je jasný, vo Francúzsku pribúdajú ďalšie obce, kde bude platiť maximálna rýchlosť 30 km/h. Týka sa to aj ďalších krajín blízko SR, ako napríklad Nemecka, kde mnohé mestá majú zámer zavádzať zóny s takýmto rýchlostným obmedzením v snahe zvyšovať bezpečnosť dopravy a chrániť životné prostredie.

Zdroj: Tagesschau.de / foto: cz.depositphotos.com