Bezpečnosť vodičov až na druhom mieste?

Nový deliaci ostrovček vznikol medzi jazdnými pruhmi na rušnej Tomášikovej v bratislavskom Ružinove. Cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť chodcov. Bezpečnosť vodičov bola zjavne až na druhom mieste a následky na seba nenechali dlho čakať. Za pár hodín došlo rovno k dvom nehodám.

Na miesto sa dostali ďalší vodiči, ktorí úsekom jazdia každodenne, a viacerí označili aktuálne riešenie za nebezpečné. Niektorí tvrdia, že ostrovček nie je z diaľky dobre viditeľný, nemá dostatočne kontrastné prvky a vodič naň môže vo večernom alebo rýchlejšom tempe naraziť bez varovania.

Ako reagovalo mesto?

Magistrát tvrdí, že ostrovček osadili v súlade s projektom a dopravným značením. Podľa mesta tam boli stĺpiky a smerové značky prikazujúce spôsob obchádzania. Pri prvej nehode však došlo k ich poškodeniu, čo podľa úradov spôsobilo, že vodiči v ďalších hodinách mohli prísť na miesto bez výstrahy.

Mesto zároveň informovalo, že vodiči si môžu uplatniť náhradu škody. Žiadosť sa dá podať elektronicky alebo poštou, pričom každý prípad bude posudzovaný individuálne.



Pasca na vodičov, ktorí jazdia po pamäti?

Ostrovček vyvolal ostré debaty. Časť motoristov tvrdí, že riešenie nemá logiku ani pri pomalej jazde, ďalší upozorňujú na umiestnenie priechodu pre chodcov a nejasné rozdelenie pruhov. Objavuje sa aj kritika, že značenie bolo odstránené príliš skoro alebo že nebolo doplnené dočasnými značkami.

Pri takýchto úpravách by malo byť osadené najskôr dočasné dopravné značenie, ktoré sa odstraňuje až po kompletnom dokončení. V tomto prípade chýbal medzikrok, ktorý by zabránil presne takýmto nehodám.



V čom je najväčší problém?

  • ostrovček nie je dostatočne viditeľný (najmä v šere a daždi),
  • reflexné prvky a farby splývajú s vozovkou,
  • vodiči nemajú vizuálne vedenie pred zúžením,
  • priechod pre chodcov pôsobí nejednoznačne,
  • zmeny prišli bez predchádzajúceho upozornenia.

Niektorí profesionálni vodiči uviedli, že ostrovček komplikuje prejazd sanitkám a väčším vozidlám, keďže zasahuje hlbšie do jazdného priestoru, než by mali vodiči predpokladať.

Dá sa to urobiť lepšie?

Ak má ísť naozaj o bezpečnostný prvok, podľa vodičov a odborníkov treba:

  • doplniť výrazné reflexné prvky,
  • nasvietiť alebo podfarbiť základ ostrovčeka,
  • osadiť dočasné výstrahy pri vstupe do úseku,
  • lepšie oddeliť jazdné pruhy,
  • prehodnotiť zónu priechodu pre chodcov.

Niektoré mestá používajú aj LED prvky, mobilné smerové tabule alebo testovaciu fázu s dočasným materiálom. V Bratislave prešli hneď na trvalé riešenie.

Zámer zvýšiť bezpečnosť môže byť správny, no jeho prevedenie musí fungovať v reálnych podmienkach, nie iba na výkrese. Ostrovček v Bratislave na Tomášikovej zatiaľ pôsobí skôr ako pasca, než ochranný prvok. Kým sa nezlepší viditeľnosť a značenie, ďalšie škody na autách alebo kolízie s chodcami vôbec nie sú vylúčené.

JAZDÍTE PO PAMÄTI? PRIVIEDLO VÁS TO UŽ DO KOLÍZNEJ SITUÁCIE?
  • Nie, po pamäti nikdy nejazdím. ( 0% )

     

  • Áno, mal som už kvôli tomu kolíznu situáciu. ( 0% )

     

  • Áno, takmer som mal kvôli tomu kolíznu situáciu. ( 0% )

     

Odpovedalo 0 ľudí