V utorok 30. septembra 2025 Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvy so zhotoviteľmi všetkých troch úsekov D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a D3 Oščadnica – Čadca, Bukov (II. profil vrátane druhej rúry tunela Horelica). Stavba v celkovej dĺžke až 26 kilometrov prepojí nielen región Kysúc, ale vytvorí dôležité diaľničné spojenie severu a juhozápadu Slovenska.
Ktoré úseky sa budú stavať?
- Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto: 11,2 km
- Kysucké Nové Mesto – Oščadnica: 10,8 km
- Oščadnica – Čadca, Bukov, II. profil: 4 km, súčasťou je druhá rúra tunela Horelica
Po dokončení bude D3 prevádzkyschopná v dĺžke viac ako 60 km, je súčasťou európskej cesty E75 a konečne odľahčí Kysuce od tranzitnej dopravy.
Úľava pre obce a budúcich vodičov
Podľa najnovších analýz sa po sprevádzkovaní D3 očakáva pokles dopravy na ceste I/11 pri obci Oškerda až o 12 000 osobných a 6 000 nákladných áut denne. Pri ďalších obciach (Radoľa, Povina, Kysucký Lieskovec) úbytok dosiahne až 7 000 áut pri osobnej doprave a cca 5 000 v nákladnej doprave za 24 hodín. Veľkú úľavu tak pocítia miestni obyvatelia, ale aj šoféri, ktorým sa skráti cestovný čas najmä v rannej a popoludňajšej špičke.
Kto stavia a za akú cenu?
- D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto: Váhostav, Metrostav, Duna Aszfalt
- D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica: SKANSKA-SK
- D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, II. profil: Váhostav, Metrostav, Duna Aszfalt
Cena diela je približne 890 miliónov eur bez DPH, z toho 85% pôjde z eurofondov, zvyšok zo štátneho rozpočtu.
Náročná výstavba v úzkej doline
Výstavba D3 bude technicky náročná – dolina v ktorej sa bude stavať je úzka, sú tu cesty, rieka, železnica, hustá obytná zástavba aj energetické vedenia, čiže sa očakávajú dopravné komplikácie. Výhodou však je, že všetky tri úseky sa začnú stavať naraz, takže obmedzenia by mali byť kratšie a výstavba by mala trvať menej ako pri postupnom budovaní.
Nová éra pre Kysuce?
Výstavba diaľnice D3 na Kysuciach je teda naozaj v príprave a prináša nádej na výrazné zlepšenie dopravy v regióne. Napriek očakávaným komplikáciám počas výstavby, ktoré si vyžiadajú trpezlivosť od obyvateľov i vodičov, je jasné, že nová diaľnica prinesie úľavu od tranzitnej záťaže a skráti cestovné časy. Tento projekt je nielen obrovskou stavebnou výzvou, ale aj impulzom pre ďalší rozvoj Kysúc – lepšia dostupnosť podporí priemysel, investície a podnikanie v regióne.
zdroj: Ndsas Mojekysuce