Renault Twingo mal svetovú premiéru na medzinárodnom parížskom autosalóne v októbri 1992. A hovorí sa, že sa Patrick le Quément, hlavný dizajnér automobilky nechal inšpirovať tvarmi prototypu Beskid 106 od poľského výrobcu FSM, ktorý mal nahradiť už dožívajúci Fiat 126p.

Malé Twingo malo byť podľa pôvodných plánov malé zvonku a veľké zvnútra. To sa prakticky podarilo, s veľkými presklenými plochami pôsobil interiér skutočne vzdušne. Viete, ako dlho sa prvá generácia vyrábala? Nebudeme vás skúšať... Neuveriteľných 14 rokov, posledné kusy zbehli z európskej výrobnej linky až v roku 2007. A aby toho nebolo málo, tak v Kolumbii pre juhoamerický trh ukončili jeho produkciu dokonca až v 2012.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keďže išlo o mini, nečakajte bohvieakú luxusnú sériovú či príplatkovú výbavu. Napríklad taký airbag vodiča bol štandardne dostupný až od konca roka 1994, ten pre spolujazdca dokonca o rok neskôr. A aj ABS ste mali len za príplatok.

Faltdach ako náhrada za šíber

Od začiatku výroby však konštruktéri nezabudli na príplatkovú klimatizáciu, ktorá však výrazne prevyšovala cenu zhrňovacej plátennej strechy. Preto je pravdepodobnosť, že nájdete Twingo s takýmto typom strechy oveľa vyššia, ako že objavíte kus s klimatizáciou. A práve tento detail učaroval mnohým zákazníkom, veď od Renaultu sa neskôr inšpirovali aj iné automobilky, ako napríklad VW Polo či BMW 3 Compact.

Netradičné príslušenstvo

Twingo cielilo na mladú generáciu, snažilo sa osloviť zákazníkov aj prostredníctvom rôznych edícií či zaujímavých prvkov príslušenstva. V cenníku ste preto našli rôzne netradičnosti ako napríklad plyšového medvedíka, ktorý slúžil ako vankúš či kľúčenku v tvare auta. Jednoducho drobnosti, ktoré ale zákazníci milovali.

V interiéri ste mohli sklopiť zadnú lavicu a s posunutými prednými sedadlami úplne dopredu a ich sklopenými operadlami vznikla takmer dvojmetrová rovina. Nečudo, že mnoho ľudí dokázalo aj v takomto malom aute bez problémov prespať. I keď o pohodlí sa asi úplne hovoriť nedá. Modernizácia Twinga prebehla v roku 1998. Automobilka zmenila nárazníky a prístrojovú dosku. O dva roky neskôr dizajnéru opäť upravili pár vecí a vznikla takzvaná Phase III. Ešte v roku 2004 dostalo Twingo posledný facelift označovaný ako Phase IV.

Len jeden motor

Zo začiatku ste mali na výber len jeden štvorvalcový zážihový 1,2-litrový motor s výkonom 40 kW (55 koní). V roku 1996 ho vymenil modernejší 1,15-litrový štvorvalec už s rozvodmi OHC (dovtedy len OHV) a 43 kW (58 koní). Neskôr, po poslednom facelifte, už ponúkal 55 kW, teda 75 koní. Vždy ste mali k dispozícii predný pohon a manuálnu päťstupňovú prevodovku. Príplatkový trojstupňový automat nahradil v novom miléniu päťstupňový robotizovaný manuál.

A aká je situácia na trhu? Nuž, hromada týchto áut už nejazdí. Jednoducho je na dnešných cestách pre mnohých príliš nebezpečné aj v meste. Cenené do budúcnosti však budú rôzne edície ako Beach, Malibu, Summertime či United Colors of Beneton. Keďže však nemalo žiadnu verziu RS ani iný zaujímavejší motor, jeho rast hodnoty nebude významný ani po rokoch. Skôr ostane slúžiť starším či začínajúcim vodičom, pretože aj s minimálnym servisom dokáže jazdiť za nízke prevádzkové náklady.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov