Páči sa najmä ženám
Toyotu Yaris Cross nechcem po dizajnovej stránke veľmi rozoberať. Je to vec subjektívna, každý sa na ňu pozerá ináč. Ak mám napísať názor z okolia, Yaris Cross sa omnoho viac páči ženám. Chlapi na ňu mali skôr neutrálny názor.
I keď má v názve Yaris, s pôvodným Yarisom si ju určite nepomýlite. Je to diametrálne odlišné auto. Má inú klientelu, ktorá chce vyšší posed a k tomu aj lepšie nastupovanie. Osloviť dokáže aj staršiu populáciu, ktorá bude ťažiť z toho, že v ponuke je len s automatickou prevodovkou (a že poznám zopár starších ľudí, ktorí už nezvládajú radenie aj stláčanie spojky dobre).
Konečne poriadne adaptívne diaľkové svetlá
Poďme rovno k svetlometom. Sú najväčším prekvapením. O tom, že svietia veľmi dobre v stretávacom aj diaľkovom režime a na ceste nenájdete tmavé miesta som písal už v minulej recenzii. Bol som najviac zvedavý na funkciu adaptívne diaľkové, ľudovo matrix, keďže v Toyote C-HR, kde som s nimi mal prvú skúsenosť od Toyoty príliš neuchvátili.
Adaptívne svetlá prekvapili - v dobrom aj zlom
Systém dokázal vyrezávať veľmi malé časti, teda s malými medzerami a dosť veľké úseky nechával osvietené diaľkovým režimom. Taktiež veľmi rýchlo prepol na diaľkový režim a okamžite po minutí auta v danom mieste aktivoval diaľkové segmenty. Naozaj veľmi dobré, až dovtedy, kým som nevyšiel na diaľnicu.
Tam systém ešte nedosahuje úrovne napríklad I.Q. Light od VW a po chvíľke, keď som očividne osvetlil zopár protiidúcich áut, som systém radšej deaktivoval. Dokonca sa mi to raz stalo aj na okreske, kde v diaľke kamera nezaznamenala auto, protiidúci vodič mi rozsvietil diaľkové a ani tak ho systém „nevyrezal“. Musel som zasiahnuť ja a svetlá manuálne stlmiť. Takže svetlá sú na dobrej úrovni, osvetľujú vozovku perfektne, taktiež veľmi rýchlo zapínajú jednotlivé segmenty, ale neskoro ich vypína. Toto by sa mohlo zlepšiť.
Tuhšie pruženie je daň za stavbu karosérie
Ak som kritizoval tuhšíe pruženie v predchádzajúcej recenzii, napíšem to aj teraz. Yaris Cross má pre vysokú karosériu nutne nastavenú tlmiacu charakteristiku tak, aby auto zostávalo stabilné aj pri zmene smeru vo vyššej rýchlosti. Tuhosť je vyššia a preto aj rázy od kolies sa tu prenesú do interiéru viac. Dokonca môže sem tam odskočiť zadné koleso, to ak prejdete veľmi rýchlo cez priečnu nerovnosť a bude to v nejakej tiahlej zákrute. Typická situácia z každej panelovej cesty, ktorá má rýchlejšie zákruty a biednu kvalitu.
Rozmery pneumatík 215/50 R18 sa nemusia javiť ako nízkoprofilové, ale naozaj tam veľa priestoru na pneumatiku, respektíve jej bočnicu nezostáva. Ja by som pokojne volil menšie 17-palcové disky, tu je ale problém s líniou výbavy, kde je to striktne dané. Taktiež pri nich zostáva šírka plášťa 215 mm, čo je voči konkurencii o 10 mm viac, zúženie na 205 mm máte až pri 16-palcových diskoch, ktoré by som si keď tak zvolil za zimné (ak neuvažujete o celoročných pneumatikách).
Potešila možnosť mať rezervné koleso, tu síce nebolo, ale priestor na to je. To sa postupne z áut vytráca. Je tu aj dvojité dno, ktoré je dokonca rozdelené dvojdielnou spodnou časťou. Teda ak potrebujete využiť väčšiu hĺbku kufra len v jeho polovici, druhú môžete ponechať na hornej úrovni.
Milo prekvapili prahy, sedadlá sú priemerné
Prahy sú super pri zimnej prevádzke, kde sa o ne nezašpiním. Od sedadiel asi nikto nebude očakávať, že v nich prejde 400 km bez toho, aby sa musel natiahnuť. Na druhú stranu, nie sú to rovné lavice, majú bočnú oporu a na chatu na stredné Slovensko prídete bez problémov s chrbtom.
Pred vodičom je digitálny displej, ktorý má rovnaké rozhranie od menších aj cez väčšie Toyoty. Má 3 rôzne nastavenia zobrazenia údajov, k tomu sú vždy zobrazené 2 údaje po stranách. V strede je údaj o tempomate a navigácii. Zobrazenie mapy ale nečakajte, to ma trocha mrzí, snáď to raz Toyota upraví a ponúkne takúto možnosť.
Veľký displej v strede má jemné zobrazenie, mapa navigácie má trocha odlišné zobrazenie, napríklad zobrazuje aj aktuálnu dopravnú situáciu. Ja som vždy jazdil so zapnutou mapou, nejaké hlavné menu tu nenájdete, čo mi ale nechýba. Ovládanie klimatizácie zostalo stále cez tlačidlá, čo je perfektné.
Niektoré ovládače ako z 20. storočia - vadí to?
Áno, niekto môže kritizovať, že ovládače na výhrev sedadiel sú ako z minulého storočia, ale vadí to? Dajú sa ovládať aj v rukaviciach, aktivujete tak výhrevy okamžite po štarte a nemusíte čakať na odozvu displeja. To isté aj s tlačidlami pri radiacej páke. Je tam aj tlačidlo na Auto Hold, ktoré budete ovládať naozaj často, ideálne vždy po štarte, pretože po vypnutí motora sa Auto Hold taktiež vypne. Neviem prečo, ja by som ho chcel ponechať stále zapnutý, ak už ho teda ja ako vodič tlačidlom zapnem.
Kamerové zobrazenie sa mi zdalo lepšie, minimálne jeho 360-stupňvé zobrazenie. To totiž dokáže po jazde zobraziť aj priestor pod autom, ak cez dané miesto už prejdete (kamera to zaznamená a dopočíta). Ak teda prejdete cez kameň či dieru a budete naspäť cúvať, uvidíte to v zobrazení pod autom.
Stále možnosť zapnúť klasický tempomat, bez radaru...
Veru, vypnúť systém na upozornenie pri prekročení rýchlosti nie je príliš intuitívne a musíte ísť hlbšie do menu na displeji pred vodičom cez ovládače na volante. Naopak, Toyota je jedna z posledných mne známych značiek, ktoré stále ponúknu prepnutie z adaptívneho na bežný tempomat, čo by som chcel v každom aute. Za toto obrovský palec hore.
Zaujímavo riešená clona panoramatickej strechy
Komu by vadila presklená panoramatická strecha, ktorá sa môže poškodiť, či už otváranie alebo samotná roletka, tak pri Yarise Cross sa o to obávať nemusí. Sklo je tu totiž pevné a samotná clona je rozdelená na dve časti, ktoré sa ovládajú manuálne. Jednoduché a účelné.
Predokolka nie je úspornejšia než štvorkolka
Veril som, že táto verzia Toyota Yaris Cross FWD bude úspornejšia. Niežeby tá, ktorú som mal pred rokom „žrala veľa“. To vôbec, naopak. Spotreba bola obrovským prekvapením. Skôr som očakával, že verzia s pohonom len predných kolies ešte o pár deci pôjde dole. Ale to neplatí. Je to pre nepatrné navýšenie hmotnosti AWD auta a fakt, že pohon vzadu je elektrický a funguje skutočne len keď je potrebný...
Spotreba je bez snaženia na úrovni 4 - 4,5 litra na sto km
Aj v tomto aute som vedel po meste jazdiť za niečo tesne pod 4 l/100 km, bežne mimo mesta to bolo okolo 4,2 až 4,5 l/100 km a to som sa vôbec nesnažil. Náš testovací okruh som zvládol za 4,5 l/100 km, teda to isté číslo, ako svietilo pri Yaris Cross i-AWD. Jednoducho tento systém pohonu, kde je vzadu samotný elektromotor na pohon zadných kolies, vôbec nezvyšuje spotrebu paliva a taktiež kto ho aspoň raz využije, asi by som rovno premýšľal nad verziou i-AWD.
Ani na diaľnici nebudete jazdiť za vysoké hodnoty spotreby, ak sa teda trocha uskromníte a pôjdete napríklad 110 km/h. Ja som tak zvládol otočiť Banskú Bystricu zo Senca za 4,7 l/100 km. Ak by som jazdil predpisových 130 km/h, bolo by to niekde okolo 5,5 až 6 l/100 km, čo je stále ešte prijateľné (ak teda nejazdíte takéto diaľničné jazdy denne).
Nie je CVT ako eCVT
To, že má Yaris Cross v názve e-CVT, vás môže pliesť, ale s plynule meniteľným remeňom klasických CVT prevodoviek to nemá nič spoločné. Ide o štvorhriadeľovú planétovú prevodovku, na ktorej sú pripojené olejové čerpadlo, generátor, planétové súkolesie, redukčná prevodovka, elektromotor, predlohové koleso, hnacie a hnané koleso (samozrejme nie všetko na 1 hriadeli, ale jednotlivo na všetkých štyroch). Vďaka takémuto usporiadaniu dokáže systém naraz nechať poháňať kolesá pomocou spaľovacieho aj elektrického motora, prípadne len spaľovákom či elektromotorom. A nie len to. Toto konštrukčné riešenie je fakticky večné, nekazové.
Systémovo ponúka táto silnejšia verzia 96 kW (130 k). Je to rovnaké pre predokolku aj štvorkolku, zadný elektromotor pri akcelerácii v bežnej premávke tak nepomáha. Ja som vyskúšal zrýchlenie z 80 na 120 km/h a nameral som 10,2 sekundy. To naozaj nie je rýchle, ale od auta tejto kategórie sa to asi ani neočakáva. Ešte do tých 100 km/h máte pocit, že rýchlosť sa zvyšuje naozaj rýchlo, vyššie to už je citeľne horšie.
V bežnom hybride som režim B nevyužíval
Zatiaľ čo pri plug-in hybridnej Toyote som režim B ako silnejšiu rekuperáciu využíval (tam to bola silnejšia rekuperácia bez štartu motora, väčšia batéria totiž vedela prijať viac energie), tu som pri bežnom hybride jazdil v režime D. Pri presunutí páky do B sa totiž pri každom spomaľovaní naštartuje aj spaľovák a začne brzdiť aj ním. To je až po zjazdy z veľkého kopca zbytočné, a aj to v prípade plne naloženého auta ak sa ide po rovine.
Auto sa snaží batériu vždy udržiavať niekde okolo polovičného stavu nabitia, na diaľnici skôr v hornej polovici bargrafu. Následne pri vjazde do mesta idete dlhšie na elektriku. Ale napríklad pri zjazde z kopca pri Hronskm Beňadiku som batériu nabil doplna a spustil sa mi spaľovák, čo som už nechcel. Tu by som prijal skôr možnosť cieleného vybitia batérie na nižšiu úroveň, ale to je len maličkosť.
Je predokolka vôbec v niečom okrem ceny lepšia?
Aby som odpovedal na to, či brať FWD alebo i-AWD, tu je pár postrehov. Rozdiel v cene nie je zanedbateľný, v porovnateľnej verzii to bude 2200 eur. V spotrebe rozdiel neuvidíte, možno vás ešte zaujme pri FWD modeli o 77 litrov väčší batožinový priestor. Ak vyhodíte plastovú vaničku, pod dno dáte úzku dojazdovku pri oboch typoch pohonu. Štvorkolka samozrejme pomôže pri zapadnutí v snehu či blate, ale netreba očakávať od takejto verzie, že sa budete rovnať off-roadovým autám. Bežný problém, kde skončí takmer každé FWD auto, tam vás i-AWD verzia môže zachrániť (na také to potlačenie miesto pomoci inej osoby).
Záver
Hybridný Yaris Cross funguje presne tak, ako by ste chceli. V meste jazdí aj za menej ako 4 l/100 km, dobre sa doň nastupuje, je z neho dobrý výhľad, má moderné technológie a voči väčšine konkurencie ponúka aj pohon všetkých kolies. Ak nepotrebujete pohon všetkých kolies a vyšší posed, bude vyhovovať aj hybridný Yaris, s ktorým sa dá jazdiť ešte úspornejšie. Ak ale požadujete vyšší posed pre nastupovanie a výhľad a oceníte pohon všetkých kolies pre každý prípad, Yaris Cross vás určite osloví. Mňa veru oslovil, čo je zrejmé aj z bodového hodnotenia nižšie...
PLUSY: + možnosť prikúpiť si rezervné koleso, + dobre svietiaci matrix LED režim, + dobrá 360-stupňová kamera, + HW tlačidlá na klimatizáciu a hlasitosť rádia, + skvelá spotreba, + veľmi dobre riešená clona na panoramatické sklo.
|
MÍNUSY: - menšia lakťová opierka vpredu, |
Typ karosérie: | crossover |
---|---|
Trieda / kategória: | malý automobil |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4197 x 1765 x 1595 výška |
Druh pohonu: | hybridný spaľovací zážihový trojvalec |
Zdvihový objem (ccm): | 1490 |
Počet valcov / ventilov: | 3/12 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 97 (130) systémovo |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 120 spaľovací motor, 185 elektromotor |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 170 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 10,7 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 4,5 až 4,9 výrobca, TS test 4,5 |
Prevodovka: | e-CVT |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1200 až 1290 |
Celková hmotnosť (kg): | 1690 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 215/50 R18 |
Rázvor (mm): | 2560 |
Objem nádrže: | 36 litrov |
Objem kufra: | 397 litrov |
Cena ( Euro ): | 31 090 eur |