Poďme si ale na začiatok trocha pripomenúť predchodcu, prvú generáciu označovanú aj UCF10. Tá prišla na trh v roku 1989, zatiaľ len na ten americký. Na domácom, japonskom, sme toto auto poznali pod názvom Toyota Celsior, ale pre potreby bohatého trhu v USA museli zabodovať s originálnejším než tradičným znakom Toyota.
Vývoj začal už v roku 1985, pracovalo na ňom 60 dizajnérov, 1400 inžinierov či 2300 technikov. Prvé predstavenie prebehlo na autosalóne v Detroite v 1989 spolu s menším modelom ES. Určený bol teda obzvlášť pre USA, ale pár kusov sa dostalo aj do Austrálie, Kanady či Veľkej Británie. Voči vtedajšej prémiovej dvojke BMW 7 (E32) a Mercedes-Benz S (W126) bol Lexus LS výrazne lacnejší.
Podľa dobových testov stál lexus LS v USA okolo 38 tisíc dolárov, BMW 7 naopak 55 tisíc a Mercedes-Benz S až 63 tisíc dolárov. Naozaj tak vtedajšia prémiová dvojka (Audi sa ešte k tejto triede len pomaly pridávalo) čelila výraznej konkurencii. V základnej výbave mal Lexus LS 4-stupňovú automatickú prevodovku, airbag vodiča (časom aj spolujazdca), klimatizáciu a za príplatok napríklad hands-free systém s integrovaným mobilným telefónom. Lexus LS však mal aj nejaké problémy, napríklad na začiatku predaja ho trápilo prehrievanie bŕzd, čo ale Toyota vyriešila včasnou zvolávacou akciou.
Pohonná jednotka bola len jedna jediná. Podľa názvu už viete, že to bol 4,0-litrový zážihový osemvalec, ktorý dosahoval 180 kW (245 k) a 353 Nm. Keď prišiel s V8 motormi BMW a Mercedes-Benz, z rovnakého zdvihového objemu v 1992 ponúkli vyšší výkon aj krútiaci moment, ale prejav a chod motora Lexusu bol podľa dobových testov jemnejší.
Odkaz na minulosť
Ale poďme do súčasnosti. Aktuálna, štvrtá generácia je tu s nami od roku 2018 a ukončuje jednu éru luxusných Lexusov. I keď u nás bola (už nie je ani v konfigurátore) k dispozícii len hybridná verzia LS 500h s 3,5-litrovou V6, tak v USA ste si mohli kúpiť aj LS 500 s 3,4-litrovou preplňovanou V8, ktorá zvládla zrýchlenie na 100 km/h za 4,9 sekundy.
Ale aj tomu je už koniec, Lexus totiž predstavil limitovanú edíciu Heritage Edition. Tá bude dostupná len pre 250 zákazníkov na trhu v USA. Čím bude odlišná? Nájdeme tu 20-palcové disky s 20 lúčmi, červený interiér odkazujúci na prvú generáciu alebo emblém Lexus LS Heritage Edition. Do základnej výbavy pribudne ozvučenie Mark Levinson alebo 10-palcový HUD displej. Cena začína na 99 280 dolárov, čo je približne 85 500 eur.
Zdroj: Lexus