Samozrejme, Porsche 911 má ohromnú historickú výhodu. Drvivá väčšina majiteľov 911 sú jeho fanúšikovia a iné auto ani len nezvažujú. No po svete chodí nemalé množstvo dostatočne bonitných ľudí, ktorí nemajú presne vyhranenú voľbu. A práve ich má nový superšport s hviezdou na čele zlákať.
 

S AMG GT vstupuje Mercedes do tejto kategórie športiakov prvýkrát. Po SLS AMG je druhým športiakom navrhnutým vo vlastnej réžii. Aj keď mnohí ho jednoducho označia ako auto s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, celé je to o dosť sofistikovanejšie. Samočinná 7 stupňová dvojspojková prevodovka je uložená nad zadnou nápravou - riešenie transaxle. K tomu za prednou nápravou (aj preto tak krásna dlhá kapota) uložený V8 a vyváženie statického rozloženia hmotnosti v pomere 47 ku 53 % medzi prednú a zadnú nápravu je presne také ako konštruktéri hľadali. Nie každému autu na svete sa totiž hodí rovnovážnych 50/50. Supersilné zadokolky sú na tom lepšie s ťažiskom posunutým k zadnej náprave. K tomu treba prirátať odľahčenú konštrukciu rámu i karosérie, samozáverný diferenciál a každý fajnšmeker musí dvíhať obočie skôr než spozná výkonové a dynamické parametre. Tie sú, samozrejme, adekvátne dobe. Ale poďme AMG GT a GT S objavovať postupne. Táto kára si zaslúži trošku viac vášho času i pozornosti.

S Mercedes-AMG GT po prvý raz nastupujeme v náročnom segmente športových vozidiel, ktorý konkurencia obsadila špičkovými predstaviteľmi. Je to pre nás stimul a popud zároveň, aby sme milovníkom športových vozidiel na celom svete dokázali, aké auto AMG dokáže postaviť. - prof. Dr. Thomas Weber, zodpovedný za výskum a vývoj.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dvojsedadlové kupé je použiteľné aj pre dlhšie cesty a nemusí byť len pôžitkárskou víkendovkou. Ľahko prístupný kuform, rozsiahle asistenčné systémy Mercedes Benz Intelligent Drive a množstvo prvkov luxusu a komfortu robia z AMG GT vhodným na každý deň, dokonca aj v nepriaznivom počasí. Pritom možno prekvapí, že toto krásne auto skladajú kompletne ručne.

Možno prekvapí, že toto krásne auto skladajú kompletne ručne. To sa týka nie len karosérie, podvozka, interiéru, ale aj motorov.
Mercedes Benz AMG GT

Nie len špičkovými výkonovými parametrami 462 a 510 koní, ale konštrukciou s oboma turbami vnútri V a mazaním so suchou kľukovou skriňou je tento ručne skladaný agregát hodný obdivu.

Motor s turbami "vnútri" a mazaním suchou kľukovou skriňou
 

Biturbo V8 v BMW M5/M6 (F10/F11) má turbá umiestnené medzi valcami, čo odborníci nazývajú „horúce vnútorné V“. S rovnakým riešením prichádza aj AMG. Prednosti premiestnenia "slimákov" z vonkajšej strany motora dnu sú kompaktnejšia konštrukcia, rýchlejšia reakcia turbodúchadiel a nižšie emisie výfukových plynov vďaka lepšiemu možnému prúdeniu v katalyzátoroch v blízkosti motora. Mazanie so suchou kľukovou skriňou zaisťuje aj pri vysokých priečnych silách privádzanie oleja na všetky potrebné miesta drahého agregátu a teda bezproblémové použitie aj pri dlhodobej záťaži na uzavretých tratiach a okruhoch.

Osemvalec s objemom 3982 cm3 využíva technológie známe z dvojlitrového turbomotora z A 45 AMG, CLA 45 AMG a GLA 45 AMG – aktuálne najsilnejší sériový štvorvalcový motor na svete. Oba motory majú identický pomer vŕtania a zdvihu. Prípravu zmesi zaisťuje piezoelektrické priame vstrekovanie benzínu. Proces spaľovania začína vedeným lúčom a aj vďaka tomu už teraz spĺňa emisné normy Euro 6, v platnosti od roku 2016.
 

Zmenou riadiacich dát a plniaceho tlaku prichádza v dvoch výkonových verziách. V modeli GT má 340 kW (462 k) a v GT S 375 kW (510 k). Výkonnejšia verzia zrýchli na stovku za 3,8 s a maximálna rýchlosť je 310 km/h. Pohotovostná hmotnosť len 1 540 kg a kombinácia s nízko uloženým ťažiskom vedie k mimoriadne agilnej ovládateľnosti a dovoľuje dosahovať v zákrutách nie len vysoké rýchlosti, ale hlavne nadštandardné priečne preťaženia. S výkonovou hmotnosťou len 4,1 kg/kW sa model Mercedes-AMG GT S sebavedomo etabluje na špičku segmentu. Aj v hospodárnosti dosahuje najlepšiu hodnotu: udávaná kombinovaná spotreba paliva je len 9,3 litrov na 100 kilometrov.
 

Motor M178 ohúri najmä v režime M alebo Race. Vďaka lineárnemu priebehu výkonu (prepĺňanie je nízkotlaké, pre kombináciu predností prepĺňaného a atmosférického motora) výrazne zjednodušuje ovládateľnosť v hraničných situáciách. Náročná riadiaca elektronika zohľadňuje dokonca momentálny jazdný stav a reguluje charakteristiku plynového pedála v závislosti od aktuálnych priečnych síl. Špecifická aplikácia pre motor v jazdnom programe DYNAMIC SELECT „RACE“ a v režime manuálneho radenia „M“ robí model GT S ešte dynamickejším. K balíku ďalej patria tuhšie nastavenie podvozka, vyšší záporný odklon prednej nápravy a adaptované športové riadenie. Vodič tak profituje z lepšieho kontaktu s autom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Výfuková sústava s variabilne riadenými výfukovými klapkami

Tento športiak je sériovo vybavený výkonnou výfukovou sústavou s úplne variabilne riadenými výfukovými klapkami. Vodič môže meniť zvuk motora v závislosti od zvoleného jazdného programu DYNAMIC SELECT. Posádka môže vychutnať komfort na dlhých cestách, alebo silný a emotívny hluk s atmosférou pretekárskeho vozidla. V ovládacej jednotke AMG DRIVE UNIT sa nachádza aj samostatné tlačidlo na priame ovplyvňovanie výfukových klapiek. Prepínateľná výfuková sústava je dostupná ako výbava na želanie aj pre model Mercedes-AMG GT.

Ručná výroba motorov: „Jeden človek, jeden motor“
 

V Affalterbachu tento motor, podobne ako ostatné v manufaktúre AMG, skladajú vysokokvalifikovaní montéri pri dodržiavaní najprísnejších štandardov kvality ručne – čo je zrejmé z plakety motora AMG s podpisom montéra motora. „Jeden človek, jeden motor“ sa spája s jedinečným génom motoristického športu spoločnosti Mercedes-AMG, z ktorého vyžaruje inovatívny potenciál cez prenos technológií z pretekov – od formuly 1 cez DTM až po angažovanie sa v športe zákazníkov s modelom SLS AMG GT3.

Sedemstupňová dvojspojková prevodovka má rezervy
 

Tá sa najlepšie osvedčila už v modeli SLS AMG. AMG SPEEDSHIFT DCT ďalej optimalizovali z hľadiska účinnosti, rýchlosti radenia a presnosti. Vďaka zväčšenému rozpätiu prevodovky sa môže optimálne využiť výrazný rozsah krútiaceho momentu preplňovaného motora V8. To dáva tušiť, že prevodovka zďaleka nie je na svojom maxime a budúcnosť prinesie priestor pre super silné verzie BlackSeries a tiež nejaký ten mimo fabrický tuning :)

Mechanicky  i elektronicky riadený samosvor
 

Model GT má sériovo mechanický samosvor, ktorý v každom jazdnom stave zaručuje trakciu a základné predpoklady kvalitnej športovej jazdy. Model GT S je vybavený elektronicky regulovaným diferenciálom, integrovaným v kompaktnej skrini prevodovky. Citlivejšia a rýchlejšia regulácia v porovnaní s mechanickým riešením posúva fyzikálne hranice pri jazde ešte ďalej nahor a zároveň zlepšuje jazdné vlastnosti auta, napríklad smerovú stabilitu pri krízovom brzdení. Nielen pri trakcii hnacích kolies došlo k ďalšiemu zlepšeniu, stúpli aj rýchlosti prejazdu zákrut v hraničnej oblasti. Systém pracuje s variabilným účinkom uzávierky v ťahovom a deceleračnom režime a je perfektne dimenzovaný pre rôzne jazdné stavy a koeficienty trenia vozovky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dvojité priečne zavesenie kolies z motoršportu
 

Na zníženie neodpružených hmotností sú trojuholníkové ramená, strmene náprav a strmene kolies na prednej a zadnej náprave z kovaného hliníka. Koncepcia dvojitého priečneho zavesenia kolies jednoznačným spôsobom vedie koleso s najmenšími elastickými pohybmi. Vysoká stabilita odklonu a tuhosť udržiavania stopy vedie nielen k vysokým rýchlostiam pri prejazde zákrut, ale vodičovi sprostredkúva aj optimálny kontakt s vozovkou. Priame pripojenie tlmiča pruženia na zadnom strmeni kolesa znižuje kmitanie a nežiaduce výkyvy zaťaženia kolesa. Pre väčšiu zábavu za volantom a vyššiu mieru ovládania na limite má podvozok trojstupňové ESC s možnosťou jeho plnej deaktivácie.

Elektronicky regulované tlmiče pruženia
 

Pri modeli AMG GT S je športový podvozok AMG RIDE CONTROL s elektronicky regulovaným tlmením sériovou výbavou. V GT je dostupný na želanie. Vodič môže stlačením gombíka v ovládacej jednotke AMG DRIVE UNIT, alebo prostredníctvom jazdných AMG DYNAMIC SELECT zmeniť charakteristiku tlmičov. K dispozícii sú tri stupne: „Comfort“, „Sport“ a „Sport plus“. Športové parametrické riadenie je vybavené variabilným prevodom riadenia. Zvláštnosťou je posilňovač riadenia: pracuje nielen v závislosti od rýchlosti vozidla, ale aj od aktuálneho priečneho zrýchlenia a zvoleného jazdného programu AMG DYNAMIC SELECT. Výsledok: vďaka priamej spätnej odozve z vozovky má vodič s autom lepší kontakt.

Kombinácia selektívne regulovateľného uloženia a hnacieho ústrojenstva transaxle je jedinečná. Mercedes-AMG tým preberá vedúcu úlohu, čo potvrdzujú naše požiadavky vo veciach jazdného výkonu. - Jochen Hermann, vedúci vývoja AMG GT.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

DYNAMIC PLUS na želanie pre GT S

Mercedes-AMG GT je sériovo vybavený tlmením hnacieho ústrojenstva. Špeciálny tlmič znižuje nežiaduce priečne kolísanie hnacieho ústrojenstva vrátane prevodovky transaxle, čo výrazne zvyšuje komfort, ako aj agilitu.

Ďalšie zvýšenie dynamiky a agility spôsobuje balík AMG DYNAMIC PLUS. Dodáva sa výlučne pre model GT S a zahŕňa dynamické uloženie motora a prevodovky. Pretože pri konštrukcii s transaxle preberá uloženie motora a prevodovky veľmi dôležitú funkciu: mäkké uloženie zlepšuje komfort, lebo hluk a vibrácie sa lepšie oddelia. Ovládateľnosť a agilita profitujú naproti tomu z tuhšie dimenzovaného uloženia. Mercedes-AMG rieši tento konflikt pomocou dynamických uložení, ktoré tuhosť plynule a bleskurýchle prispôsobia príslušným podmienkam jazdy a jazdným vlastnostiam. Túto úlohu preberá špeciálna riadiaca elektronika – takzvaný AMG CHASSIS CONTROLLER, ACC. Táto identifikuje jazdné situácie pomocou dát zo zberníc, je prepojená s elektronickým zverným diferenciálom zadnej nápravy, a tým zabezpečuje optimálnu, vyváženú stabilitu dynamiky jazdy. Spoločnosť AMG pritom pri realizácii tejto technológie ide ešte o krok ďalej: uloženie motora, ako aj prevodovky sa individuálne navzájom aktivujú. Výhoda: toto inovatívne riešenie ešte výraznejšie zlepšuje presnosť jazdy, ako aj priečnu dynamiku.

Vysokovýkonná keramicko-kompozitná brzdová sústava

Vynikajúce hodnoty spomalenia a vysokú stabilitu ponúka kompozitná brzdová sústava – pri modeli GT so zvnútra vetranými a perforovanými brzdovými kotúčmi s priemerom 360 mm na všetkých kolesách, pri modeli GT S kotúčmi s priemerom 390 mm na prednej náprave, ako aj červené brzdové strmene. Moderný športiak sa však bez karbón-keramických brzdových kotúčov už nezaobíde. Na želanie je pre obidva modely dostupná brzdová sústava typická žltými strmeňmi. Jej prednosti: nízka hmotnosť, dlhšia životnosť a ešte lepšia pevnosť vďaka keramickým brzdovým kotúčom s priemerom 402 milimetrov vpredu a 360 milimetrov vzadu.


Kované disky na želanie

Model GT sériovo roluje na diskoch z ľahkej zliatiny s 10-lúčovým dizajnom rozmerov 9 x 19" vpredu a 11 x 19" vzadu, s pneu 255/35 R 19 a 295/35 R 19. Pre GT S platia rozmery 9 x 19" s pneu 265/35 R 19, a 11 x 20" s pneu 295/30 R 20. Pre obidva modely sú dostupné početné rôzne varianty dizajnu a farieb ako osobitná výbava, napríklad mimoriadne ľahké kované disky s dizajnom skrížených lúčov, matný čierny lak, s lesklým sústruženým lemom ráfika a plne integrovaným krytom skrutiek kolesa. V kombinácii s balíkom AMG DYNAMIC PLUS sú pre model GT S na želanie voliteľne dostupné špeciálne vyvinuté športové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 pre ambicióznu jazdu na uzavretých pretekárskych tratiach.

Mercedes Benz AMG GT

Karoséria spaceframe z hliníka s inteligentnou zmesou materiálov

Trendom doby je inteligentná zmes materiálov. Šasi spolu s kabínou a karoséria sú vyrobené z ľahkého kovu. Zadná kapota z ocele, predná dokonca z horčíka. Tento extrémne ľahký prvok znižuje zotrvačnosť hmoty pred prednou nápravou, čím zlepšuje agilitu vozidla. Rám karosérie spaceframe je z viac než 90% z hliníkových komponentov. Hmotnosť skeletu je len 231 kg – špička v segmente. Počas koncipovania a vývoja skeletu sa riešili tri rozhodujúce ciele: najvyššia pevnosť, nízko položené ťažisko a nízka hmotnosť. Rám spaceframe z hliníka je okrem toho základom vynikajúcej pasívnej bezpečnosti.

Aerodynamika bez krídel a pevných spojlerov
 

Výkonné vozidlo z hľadiska aerodynamiky vyvíjali s jasným cieľom: prenos vysokých síl na cestu musí prebiehať bez obmedzenia dynamiky jazdy a jazdného výkonu. Inými slovami, aerodynamika nemala ovplyvniť schopnosť zrýchľovať a dosahovať vysokú rýchlosť. Vďaka prepracovanému aerodynamickému riešeniu sa dá zabrániť kritickým jazdným situáciám – napríklad pri náhlom vyhýbacom manévri vo vysokej rýchlosti. Riešenie spojlera predného nárazníka s výstuhou tvaru A a predného rozdeľovača prúdenia znižuje nielen vztlak na požadovanú mieru, ale pomáha aj pri cielenom plnení a obtekaní chladiacich modulov. Prúdenie chladiaceho vzduchu z aerodynamicky tvarovaných vetracích kanálov bŕzd spôsobuje cielené zlepšenie ich chladenia.
 

Riešenie podlahy zakrytej panelmi zaručuje optimálne obtekanie chladiča oleja vzduchom v oblasti pod podlahou, aj účinný prívod vzduchu do zadného difúzora. Aktívnym komponentom aerodynamiky modelu Mercedes-AMG GT je výsuvné zadné krídlo, dizajnovo integrované v siluete vozidla. Krídlo sa vysúva a opäť zasúva pri rôznych rýchlostiach v závislosti od jazdného programu. V kombinácii so zadným difúzorom bez vodiacich hrán sa vztlak na zadnej náprave v aerodynamicky relevantnom rozsahu rýchlosti zníži na minimálnu úroveň.

Mercedes Benz AMG GT

Interiér dvojmiestneho športiaku je skutočne ergonomický, luxusný a hlavne krásny.

Interiér s pôvabom a vysokou praktickosťou
 

Kto otvorí dvere, toho privíta štartovací displej AMG: na TFT displeji v združenom prístroji sa zobrazí animované logo GT. Športovo riešený kokpit s karbónovým vzhľadom informuje s dvomi klasickými okrúhlymi prístrojmi s dvojtubusovým vzhľadom a stupnicou tachometra do 320 km/h. Volant s 3-lúčovým dizajnom perfektne sedí v rukách: je vybavený hliníkovými radiacimi páčkami a zospodu splošteným vencom volantu v čiernej koži napa. Športové sedadlá z imitácie kože ARTICO/čiernej látky s integrovanými opierkami hlavy a nápismi AMG ponúkajú optimálnu bočnú oporu pri dynamickom spôsobe jazdy.

Vľavo v ovládacej jednotke AMG DRIVE UNIT sa nachádza ovládač DYNAMIC SELECT, tlačidlá na naštartovanie motora,  trojstupňový ESP® a v závislosti od výbavy elektronická regulácia tlmičov. Na pravej strane sú ovládače hlasitosti, ako aj tlačidlá pre program jazdy s manuálnou prevodovkou, funkciu ECO štart – stop a taktiež v závislosti od výbavy tlačidlá spínateľnej výfukovej sústavy. Pred voliacou pákou E-SELECT na ovládanie dvojspojkovej prevodovky je inovatívne dotykové pole, integrované v opierke ruky nad ovládačom COMAND. V strede nad štyrmi vetracími dýzami sa nachádza voľne stojaci centrálny displej. Obrazovka má uhlopriečku 17,78 centimetrov (7 palcov), v kombinácii so systémom COMAND Online má uhlopriečku 21,33 centimetrov (8,4 palcov). Vyhrievanie sedadiel, funkcia PARKTRONIC, výstražné smerové svetlá a v závislosti od výbavy výsuvné zadné krídlo ovláda vodič pomocou tlačidiel v hornom ovládacom poli rámu strechy.

Model GT S má navyše: 
• Združený prístroj s tachometrom do 360 km/h a červenými farebnými zvýrazneniami
• Volant Performance v kombinácii čierna koža napa/mikrovlákno DINAMICA
• Erb AMG vyrazený v stredovej lakťovej opierke
(nie v kombinácii s imitáciou kože ARTICO/mikrovlákna DINAMICA v čiernej farbe) 
• Čalúnenie z imitácie kože ARTICO/mikrovlákna DINAMICA v čiernej farbe

Vysoká praktickosť pri každodennom používaní modelu Mercedes-AMG GT sa prejavuje aj v pocite vzdušného priestoru. Dobrý výhľad z vozidla a vysoký priestor nad hlavou dokazujú, že športová dynamika a komfort pri jazdách na dlhé vzdialenosti si nemusia protirečiť – žiadna samozrejmosť v tomto segmente. Veľký odkladací priestor v strednej lakťovej opierke, v strede umiestnený dvojitý držiak na poháre, ako aj veľká, dobre využiteľná príručná odkladacia skrinka sú ďalšie dôkazy vysokej využiteľnosti modelu GT v praxi. V batožinovom priestore s objemom 350 litrov sa dajú uložiť dve vrecia na golf po dĺžke alebo naprieč. Veľké zadné veko umožňuje pohodlné nakladanie, integrovaná roleta batožiny je sériová. Priečka z hliníka za sedadlami zabraňuje, aby batožina pri brzdení skĺzla dopredu. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prvky bezpečnosti z triedy S

Typickým rysom značky s hviezdou je aktívna a pasívna bezpečnosť na najvyššej úrovni. Model Mercedes-AMG GT prebehá množstvo asistenčných systémov, známych z novej Triedy S. Medzi sériovú výbavu patria asistenčné systémy COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, ADAPTIVE BRAKE, ATTENTION ASSIST a systém kontroly tlaku v pneumatikách.

Na želanie sa dodáva: 

• Adaptívny asistent diaľkového svetla
• Systém PRE-SAFE®
• Systém PARKTRONIC
• Cúvacia kamera 
• Balík na jazdenie v jazdných pruhoch spolu s asistentom udržiavania v jazdnom pruhu a asistentom sledovania mŕtveho uhla
• Asistent sledovania mŕtveho uhla
• Asistent sledovania dopravných značiek (súčasť systému COMAND Online)

Medzi sériové záchytné systémy nepatria iba trojbodové bezpečnostné pásy s napínačmi pásu a obmedzovačmi sily pásu, ale aj predné airbagy, kombinované bočné airbagy na ochranu hrudníka a panvy, okenné airbagy, ako aj airbagy na ochranu kolien pre vodiča a spolujazdca.

Základné technické parametre

MERCEDES-BENZ AMG GT a GT S
 

  Mercedes-AMG GT S Mercedes-AMG GT
Zdvihový objem 3 982 cm3 3 982 cm3
Max. výkon 375 kW (510 k) pri 6 250 ot
(6000 – 6500 ot*)
340 kW (462 k)
pri 6 000 ot
Max. krútiaci moment 650 Nm
Pri 1 750 – 4 750 ot
(1 750 – 5 000 ot*)
600 Nm
Pri 1 600 – 5 000 ot
Spotreba paliva
celková podľa NEFZ
9,4 l/100 km 9,3 l/100 km
Emisie CO2 219 g/km 216 g/km
Trieda efektívnosti G G
Prevádzková hmotnosť (podľa ES) 1 570 kg** / 1 645 kg*** 1 540 kg** / 1 615 kg***
Výkonová hmotnosť 3,08** / 3,22*** kg/k 3,33** / 3,49*** kg/k
Zrýchlenie
0 – 100 km/h
3,8 s 4,0 s
Maximálna rýchlosť 310 km/h**** 304 km/h****

*  v kombinácii s balíkom AMG DYNAMIC PLUS;
**  nádrž naplnená do 90 %, bez vodiča a batožiny;
*** nádrž naplnená do 90 %, s vodičom (68 kg) a batožinou (7 kg);
****  elektronicky obmedzená.