Keď sa Mercedes začiatkom 50. rokov pustil do vývoja športového modelu, mal k dispozícii len vyladený trojlitrový radový šesťvalec M194 s výkonom 170 koní a štvorstupňovú manuálnu prevodovku. Oboje s robustnou konštrukciou, veď pôvodne pochádzali z veľkého luxusného sedanu 300 S (W186), lenže zároveň s pomerne vysokou hmotnosťou. Čo s tým?

V automobilke si spomenuli na ľahký priehradový rám vytvorený z oceľových trubiek, na ktorom pracovali pred pár rokmi. Tento nápad oprášili a ďalej rozvinuli, no a výsledkom bola kostra zvarená „z trojuholníkov“, ktorá bola dostatočne pevná, aby hravo uniesla ťažkú pohonnú jednotku i manuálom, ale zároveň vážila len 50 kg. Aj vďaka tomu mal nový pretekársky model 300 SL len 1100 kg, zatiaľ čo hmotnosť limuzíny atakovala hranicu 1,8 tony.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

300 SL

S touto konštrukciou značka hneď v prvej sezóne vyhrala štyri z piatich pretekov, konkrétne v Berne, na Nürburgringu, v Le Mans a Mexiku. V Mille Miglia však tiež neskončili najhoršie, trojcípa hviezda brala druhé a štvrté miesto.

Sériová výroba modelu 300 SL (ktorý dostal neskôr prezývku Gullwing) nasledovala po obrovskom pozitívnom ohlase verejnosti. Mercedes s krídlovými dverami bol v čase premiéry neuveriteľným zjavom a rovnako pôsobí aj dnes. Ak ho teda máte šancu niekde vidieť, pretože tá je veľmi nízka. Automobil s hodnotou niekoľko stoviek tisíc eur len tak ľahko niekde nestretnete.

Aj pred takmer 70 rokmi bol alternatívou štvorvalec

Pre menej majetných majiteľov prišla značka s lacnejším prevedením 190 SL, ktoré bolo poháňané 1,9-litrovým štvorvalcom. Aj ten je však dnes cenený na viac ako 100 tisíc eur. V roku 1963 nasledovala druhá generácia W113, ktorá si stále zachovávala svoje tvary, len svetlá už neboli okrúhle ale hranatejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Veľká zmena prišla v 1971 s treťou generáciou (R107). Priniesla v prvom rade hranaté tvary, tak obľúbené v 70. rokoch. Známa žehlička R129 nasledovala od roku 1989 a vo výrobe ostala až do 2001. Okrem šesťvalcov ste si mohli kúpiť už aj motory V8 a V12 a objavili sa výkonnejšie verzie AMG, ktoré sú odvtedy neoddeliteľnou súčasťou triedy SL.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dnes na pomery triedy ešte dosť rozšírený model R230 dostal dizajn vtedajších Mercedesov, určite by sme však nemali zabudnúť predovšetkým na špeciálnu verziu Black Series. Donedávna aktuálna generácia R231 bola v predaji od 2012 do 2020. Ešte stále ste si okrem V6 a V8 motorov mohli kúpiť aj dvanásťvalec v podobe SL 65 AMG.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Najnovšia generácia prišla zatiaľ s dvomi verziami preplňovaného motora 4.0 V8, V12 zrejme ostal kvôli emisiám už len minulosťou a novinkou je preplňovaný dvojlitrový štvorvalec. Ten vzdáva hold prvej „ľudovej“ verzii 190 SL.

Najnovší model priniesol na trh ako prvý pohon všetkých kolies 4Matic. A čo dodať na záver? Snáď len aby s nami „eS-eLko“ vydržalo čo najdlhšie aj vo svete stále prísnejších emisných noriem a zároveň ostalo tým pravým spojením luxusu a športových výkonov.

Zdroj: Mercedes-Benz

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
KTORÚ GENERÁCIU BY STE SI VYBRALI?
  • Originálny 300 SL Gullwing ( 88% )

     

  • 190 SL ( 0% )

     

  • SL W113 ( 0% )

     

  • SL R107 ( 0% )

     

  • SL R129 žehlička ( 8% )

     

  • SL R230 ( 0% )

     

  • SL R231 ( 0% )

     

  • SL R232 ( 4% )

     

Odpovedalo 25 ľudí