História systému 4x4 značky Mercedes-Benz siaha až k počiatkom minulého storočia. V tom období začali výrobu prvého osobného auta s pohonom všetkých kolies v Daimler-Motoren-Gesellschaft. Neskôr sa rôzne modely osvedčili aj vo verejných službách, ako napríklad Mercedes-Benz G5 W152, ktorý využívali záchranári v známom horskom mestečku Berchtesgaden do 50. rokov minulého storočia.

Mercedes-Benz G5 W152 s pohonom aj natáčaním všetkých kolies.

Prvý 4MATIC v triede W124

Určite vám nemusíme predstavovať ani vozidlo Unimog, alebo asi najznámejší Mercedes s pohonom všetkých kolies, triedu G. Tá sa v ponuke objavila v roku 1979 a odštartovala úspešné ťaženie, ktoré trvá dodnes. Prvá generácia systému nazvaného 4MATIC bola predstavená v roku 1985 v modeloch W124.

Generácia W124 bola prvá so systémom 4MATIC. Zaujímavosťou je prevedenie, keď predné poloosy viedli skrz vinuté pružiny, tie tak mali špecifický tvar.

Mnohí z vás nepochybne vedia, že sa pod týmto typovým označením ukrýva predchodca dnešnej triedy E, ktorá dorazila v roku 1993. Prvé štvorkolky boli kombinované s benzínovým radovým šesťvalcom 260 E 4MATIC a 300 E 4MATIC. Neskôr značka rozšírila systém pohonu oboch náprav aj pre vznetové verzie 300 D a 300 D Turbo. K tomu ste mali možnosť priplatiť si za kontrolu preklzu ASR alebo automatickú uzávierku zadného diferenciálu ASD.

Druhá generácia v triede W210

Systém časom začal zaostávať za konkurenčnou technikou, preto bola v roku 1997 predstavená jeho druhá generácia. Premiéru mala v novej triede E (W210) a technici ju opäť spárovali s radovými šesťvalcami vo verziách E 280 4MATIC a E 320 4MATIC. Modernizovaná konštrukcia dostala elektronicky riadenú kontrolu trakcie s rýchlejšími reakciami na preklz niektorého z kolies. V tej chvíli došlo k zvýšeniu brzdného tlaku na danom kolese do tej miery, aby sa zrovnali jeho otáčky v pomere k ostatným. Ak to nestačilo, nastúpilo aj obmedzenie výkonu motora.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Systém bol pomerne spolahlivý a nemal výraznejšie problémy ani po rokoch prevádzky. Dnes je 4MATIC samozrejme ešte sofistikovanejší a okrem iného využíva napríklad viaclamelovú spojku v medzinápravovom diferenciáli. A pretože sú autá s pohonom všetkých kolies stále veľmi žiadané, tak aj Mercedes-Benz predáva väčšinu zo svojho portfólia aj s týmto typom pohonu. Na tom nič nezmenia ani elektromobily, v ich prípade je však konštrukcia výrazne iná. Konštruktéri už nemusia prenášať výkon prostredníctvom kardanu či medzinápravového diferenciálu, ale jednoducho k danej náprave pridajú elektromotor, ak chcú, aby bola poháňaná.

Zdroj: Mercedes-Benz