Fotografia, ktorá sa šíri sociálnymi sieťami, varuje pred zlozvykom, ktorý si obľúbila najmä mladá generácia cestujúca na dlhších trasách. Hodiny cesty bez prestávky neraz spôsobujú tŕpnutie nôh či potrebu neustále meniť polohu, v takom prípade je však veľmi dôležité skôr zastaviť a poriadne sa na parkovisku natiahnuť, ako si vyložiť nohy na palubnú dosku. Riskujete tým totiž viac, než si vôbec myslíte.

Tento pohľad by vás mal pred vykladaním nôh na palubnú dosku dostatočne varovať. V prípade nehody pred vami vysrelia takto obrovské "vankúše". Že tam bezprostredne po vystrelení airbagu nezostáva miesto na nohy, je asi každému normálnemu človeku jasné.

Nebezpečné aj bez airbagu

V súčasných autách je počas jazdy „v strehu“ celá armáda airbagov, neraz ich je v aute dokonca aj sedem či viac kusov, pričom každý plní svoju špecifickú funkciu a zachytáva telo posádky z presne definovaného smeru. Najobjemnejšie musia byť pochopiteľne frontálne, teda zachytávajúce zotrvačný pohyb osôb v aute pri náraze spredu. Najmä ten spolujazdcov, ktorý musí zabezpečiť ochranu tela vzdialeného od palubnej dosky relatívne ďaleko. A práve v tom tkvie aj veľké nebezpečenstvo, ak sa totiž rozhodnete tento voľný priestor niečím vyplniť, musíte počítať s tým, že ak sa airbag aktivuje, všetko, čo je pred ním, doslova odhodí rovno do tváre predného pasažiera. Nohy vyložené na palubnej doske nevynímajúc. Pozor si však dávajte aj na ostré predmety položené na palubnej doske. Tie sa môžu po výstrele airbagu ľahko zmeniť na projektil, ktorý zraní kohokoľvek v aute (vrátane detí sediacich na zadných sedadlách).

Ak si však myslíte, že v staršom aute bez frontálneho airbagu si nohy na palubnú dosku vyložiť môžete a v prípade nárazu sa nimi aspoň lepšie zapriete do palubnej dosky, ste rovnako hlúpy ako naivný. Podľa odborníkov už pri náraze z rýchlosti 20 km/h nemáte bez pripútania najmenšiu šancu vyrovnať sily pôsobiace na telo počas nárazu. Ak sa však aj pripútate, treba zostať v normálnej pozícii sedenia, iba vtedy totiž bezpečnostné pásy plnia svoju funkciu a zabránia podkĺznutiu tela na sedáku. Neraz sa dokonca stalo, že pripútaného pasažiera sediaceho v nesprávnej pozícii bezpečnostný pás počas nárazu zranil.