Významná legislatívna zmena pre kamióny
Vláda Roberta Fica na rokovaní 5. novembra prerokovala novelu zákona o cestnej premávke. Jednou z kľúčových zmien je povolenie predbiehania nákladných vozidiel na diaľniciach, ktoré doteraz nebolo možné. Tento krok má zlepšiť plynulosť dopravy.
Dlhodobý zákaz predbiehania a jeho dopady
Doterajší plošný zákaz predbiehania kamiónov vznikol kvôli bezpečnosti a minimalizácii kolón. V praxi však spôsoboval i opačný efekt – vodiči nákladných vozidiel sú nútení jazdiť za pomalšími autami, čo zbytočne spomaľuje premávku a zároveň vytvára nebezpečné situácie na slovenských diaľniciach.
Podmienky pre nové pravidlá predbiehania
Podľa navrhovanej novely budú môcť kamióny predchádzať iné vozidlá iba vtedy, ak pôjdu výrazne rýchlejšie než predbiehané vozidlo. Predchádzanie musí byť uskutočnené bezpečne, bez ohrozenia ostatných účastníkov cestnej premávky.
Problémom však je, že návrh zatiaľ nešpecifikuje, aký veľký má byť tento rozdiel rýchlostí, čo znižuje jeho vykonateľnosť v praxi.
Čo navrhuje združenie dopravcov?
Združenie cestných dopravcov ČESMAD navrhuje zrušenie súčasného plošného zákazu predbiehania kamiónov aspoň počas nočných hodín, napríklad od 22:00 do 6:00, keď je premávka výrazne nižšia. Združenie navrhuje vytvorenie jasných, bezpečných pravidiel pre predbiehanie, ktoré by umožnili efektívnu a bezpečnú dopravnú prevádzku.
Napriek tomu, že vláda novelu schválila, musí ju ešte potvrdiť parlament, aby sa nová právna úprava mohla zmeniť v praxi. V prípade jej schválenia sa kamióny na slovenských diaľniciach dočkajú zásadnej úpravy pravidiel predbiehania.
zdroj: Ta3 Spravy.stvr
Odpovedalo 19 ľudí













































