Britskými médiami dnes ráno preletela správa, ktorá poriadne naštvala priaznivcov elektromobilov. Tamojšia vláda tlačí vpred tento typ vozidiel za každú cenu a núti automobilky každý rok povinne zvyšovať ich podiel z celkového počtu registrácií, teraz sa však mnohí obávajú, že sa prechod k elektrickej mobilite zadrhne.
Dôvodom je navrhovaná nová daň z prejdenej míle, teda nástroj nazvaný „pay-per-mile-tax“, ktorú budú musieť platiť všetci majitelia elektromobilov.
Bola by to už druhá daň
Britská zákonodarná moc tým samozrejme sleduje snahu nahradiť výpadok spotrebných daní za palivá, ktorý nie je malý. Na tamojších cestách už jazdí odhadom 1,3 milióna elektromobilov.
Celoštátne médiá informovali, že sa labouristická vláda chystá zaviesť poplatok vo výške 3 pencí za každú míľu, čo je v prepočte (podľa aktuálneho kurzu) približne 2,13 eura za každých 100 kilometrov! Len dodávame, že majitelia batériových áut už musia v Británii každoročne platiť spotrebnú dať vo výške 195 libier, teda asi 222 eur.
Peniaze si zobrať nenecháme
Združenie výrobcov a predajcov motorových vozidiel SMMT už varovala, že návrh prichádza „vo veľmi nevhodnej dobe“ a naznačila, že „by mohol odradiť vodičov od prechodu k elektromobilom“.
Kým bude návrh definitívne schválený, mala by v Británii prebehnúť najprv verejná diskusia. Už teraz však vláda hovorí, že chce novú daň zaviesť od roku 2028, teda zhruba za dva roky a pár týždňov. Sľubuje si od nej ročný príjem okolo 1,8 miliardy libier, pričom tvrdí, že prechod k elektromobilom bude ďalej zrýchľovať.
Kto a ako bude kontrolovať kilometre?
Z aktuálneho znenia návrhu vyplýva, že vodič, ktorý ročne najazdí 8000 míľ (asi 12 875 km), prispeje do štátnej kasy čiastkou 435 libier, v prepočte 495 eur – 240 libier za vzdialenosť a 195 libier spotrebnú daň.
Otázka tiež znie, ako chce štát kontrolovať vodičov, respektíve tachometre ich vozidiel. Predbežne sa hovorí o možnosti platiť vopred za odhadované kilometre/míle. Ak ich vodič „neminie“, má kredit do ďalšieho roka. Ak ich najazdí viac, bude ich musieť doplatiť. Ani táto alternatíva ale nič nehovorí o tom, ako chce štát nahliadnuť do každého auta, respektíve objavujú sa obavy, že systém bude mať možnosť načítať kilometre diaľkovo, teda de facto sledovať majiteľov elektronicky.
zdroj: Autocar











































