Automobilky sa v posledných dekádach sústredili v prvom rade na štrukturálnu bezpečnosť konštrukcie a zádržné systémy, ktoré by čo najlepšie ochránili posádku pred účinkami nárazu, zatiaľ čo dnes legislatíva tlačí aj na predpísaný počet prvkov aktívnej bezpečnosti. Inak plný počet hviezdičiek nenazbierate.

Asi je jasné, že nič z vyššie uvedeného vám nebude platné, ak s autom ovenčeným tými najlepšími výsledkami z nárazových testov spadnete do vody a nebudete schopní zareagovať dosť rýchlo a duchaprítomne, aby ste si ešte pred úplným ponorením otvorili dvere, respektíve aspoň okno.

Problém je totiž v tom, že voda tlačí na dvere príliš veľkou silou, aby ich bolo možné po potopení otvoriť. Ako svojho času predviedli Jamie Hyneman a Adam Savage v jednej časti populárno-vedeckého seriálu MythBusters, málokto má také nervy či výdrž, aby počkal na úplné zatopenie interiéru, vyrovnanie tlakov a následné otvorenie dverí. Adam bol na niečo také pripravený, test prebiehal v kontrolovaných podmienkach, ponorenie prebehlo bez nárazu a napriek tomu by sa utopil, ak by okolo seba nemal potápačov pripravených pomôcť.

Druhý háčik je samozrejme schovaný v tom, že dnešné moderné autá v zásade už s manuálnym otváraním okien nekúpite, a ak už niektoré aj má „švihadlá“, väčšinou budú na zadných dverách. Chceme tým povedať, že väčšina majiteľov najnovších vozidiel už asi spúšťa bočné okná elektricky a v ich prípade hrozí, že ich vyradí z prevádzky elektrický skrat. A práve na tento moment sa zameria nová metodika Austrálsko-ázijského NCAP.

ANCAP modernizuje svoje postupy a hodnotenia každé dva roky, pričom od januára 2023 začnú tamojší komisári posudzovať minimálne dve nové veci. Jednak výstražné systémy schopné upozorniť na dieťa sediace na zadných sedadlách, aby ho rodič či opatrovník náhodou nezabudol v aute. Druhou novinkou je práve úprava, ktorá zabezpečí, aby bolo možné otvoriť okná a dvere aj nejakú dobu po potopení vozidla.

Austrália sa rozhodla rozšíriť požiadavky na bezpečnostné systémy po nedávnych záplavách v južnom Queenslande a Novom Južnom Walese, respektíve potom, čo mali bezpečnostné zložky a hasiči problémy s vyslobodzovaním vodičov a posádok zo zamknutých vozidiel s vyskratovanou elektrikou.

Ako budú previerky tohto typu fungovať? Ako uvádza austrálsky magazín Whichcar, automobilky budú musieť poskytnúť presvedčivé dôkazy o tom, že dvere ich áut bude možné otvoriť zvonku i zvnútra aj bez napájania a okná sa budú musieť dať ovládať až desať minút po potopení. Ak to nebude možné, výrobca musí cestujúcim poskytnúť spôsob, ako otvoriť alebo rozbiť bočné okno, aby mohli vystúpiť.

Ešte raz pripomíname, že ide o nové nariadenie, ktoré začne platiť začiatkom budúceho roka výlučne v Austrálii a na Novom Zélande. Zároveň by sme mali však dodať, že ANCAP úzko spolupracuje s Euro NCAP a od európskeho partnera v roku 2018 kompletne prevzalo testovacie protokoly, aj keď bodovanie je prispôsobené miestnym podmienkam. Už tento detail naznačuje, že nová metodika má šancu na to, aby sa dostala aj k nám. Uvítali by ste ju, alebo je to pre vás len ďalšia úprava zvyšujúca cenu?

UVITALI BY STE ÚPRAVU, KTORÁ UMOŽNÍ OVLÁDANIE ELEKTRICKÝCH OKIEN A ZÁMKOV DVERÍ AJ PO POTOPENÍ?
  • Nie, je to ďalšia vec, ktorá zvýši cenu beztak drahých áut. ( 27% )

     

  • Vedel by som si to predstaviť ako príplatkovú výbavu. ( 4% )

     

  • Áno, konečne rozumný a praktický bezpečnostný prvok ( 53% )

     

  • Už dnes nosím pre istotu v aute špeciálne malé kladivo či nástroj na rozbíjanie okien. ( 16% )

     

Odpovedalo 45 ľudí  

zdroj: ANCAP, Whichcar, foto: Petaluma360, 6ABC