Which? v závere svojho najnovšieho prieskumu zameraného na maximálne štvorročné automobily vyzýva výrobcov, aby zvýšili predovšetkým spoľahlivosť elektromobilov. V porovnaní s klasickými vozidlami so spaľovacími motormi sú totiž zjavne náchylnejšie k poruchám.

Ankety sa zúčastnilo takmer 50 tisíc vodičov (presne 48 034), ktorí vlastnia viac ako 57 tisíc áut, čo je už pomerne slušná vzorka trhu. Z výsledkov vyplýva, že 31,4 percenta majiteľov „nových“ elektromobilov zaregistrovalo v uplynulom roku (2021) jednu alebo viac porúch. V prípade vlastníkov naftových áut to bolo 29,1 percenta a ešte menej problémov zaznamenali majitelia benzínových vozidiel – 18,6 percenta.

Zaujímavé na tomto prieskume je, že konštrukčne najzložitejšie hybridné vozidlá (kombinujúce spaľovací agregát s elektromotorom) sú na tom oveľa lepšie, ako ich súrodenci poháňaní čisto len batériami. A čiastočne dokonca lepšie, ako výlučne benzínové modely!

Jednu alebo viac porúch zaznamenalo len 17,3 percenta majiteľov konvenčných hybridných áut, zatiaľ čo v prípade vlastníkov dobíjacích hybridov to bolo 27,5 percenta.

Pokiaľ ide o elektromobily, ich majiteľom nerobí vrásky ani tak motor, batérie, respektíve samotný pohon, ale najčastejšie dochádza k poruchám softwaru. Nie sú to však zanedbateľné veci. Ak by sme porovnali jednotlivé typy vozidiel z pohľadu fatálnych problémov, ktoré majiteľom nedovolia ani naštartovať, tak aj v rámci tohto rebríčka dopadli batériové modely najhoršie.

Aby sme boli konkrétni: Jednu alebo viac porúch, ktoré nedovolili auto naštartovať, zaznamenalo 8,1 percenta majiteľov elektromobilov, 6,9 percenta vlastníkov dieselov, 5,6 percenta vodičov klasických hybridov a 5,4 percenta užívateľov dobíjacích hybridov. A majitelia áut poháňaných klasickým benzínovým agregátom? Vyššie uvedený problém malo len 3,5 percenta zo všetkých opýtaných.

Ak si myslíte, že je stále jednoduchšie a rýchlejšie nechať si nahrať nový software, ako opravovať klasické auto, tak áno, na tomto argumente určite niečo bude. Zároveň ale musíme jedným dychom dodať, že z hľadiska užívateľa ani to nie je celkom pravda. Z prieskumu Which? vyplýva, že elektromobily trávia v servise v priemer 5,1 dňa, plug-in hybridy 4,2 dňa a konvenčné hybridy 3,9 dňa.

Vlastníci naftových áut musia svoje autá nechať v oprave v priemere 3,8 dňa a najmenej času sú v servise odstavené opäť benzínové modely – rovné tri dni.

Tesla suverénne najhoršia

Rozsiahla anketa britského spotrebiteľského magazínu Which? tiež zistila, že najmenej spoľahlivou značkou medzi elektromobilmi je americká Tesla. A to navzdory „prémiovým“ cenám.

Výskum upozorňuje, že len v priebehu dvoch februárových týždňov automobilka Elona Muska musela vyhlásiť štyri zvolávacie akcie a množstvo problémov hlásia nielen Briti, ale tiež vlastníci týchto áut v Spojených štátoch. Z ankety Which? je zrejmé, že v prípade nových až štvorročných vozidiel malo jednu alebo viac porúch až 39 percent všetkých Tesiel a 5 percent z nich sa z nejakého dôvodu raz alebo opakovane nepodarilo spojazdniť. Dobrou správou je aspoň to, že „Modely“ trávia v servisoch v priemere „len“ 3,5 dňa.

A kto je na opačnom konci rebríčka? Podľa Which? Kia a jej crossover Niro a to dokonca bez ohľadu na pohon. Elektrická verzia je jednoznačne najspoľahlivejším elektromobilom v prieskume, ale zároveň najspoľahlivejším automobilom so spaľovacím motorom. Jednu a viac porúch na modeli e-Niro hlásilo 6 percent majiteľov a len jedno percento malo nejaký problém so štartovaním. Nevýhodou akurát bolo, že v servise potom strávili v priemere osem a pol dňa.

zdroj: Which? cez Dailymail