Keďže BMW svoj prvý V8 diesel predstavilo v roku 1999, Mercedes-Benz potreboval adekvátnu odpoveď na takýto typ motora v luxusnej triede limuzín. BMW 740d bolo silným konkurentom, a tak vznikol OM 628, prvý vznetový V8 od Mercedes-Benz v osobných autách. Honba v dieselovej ére sa ďalej rozbiehala.

Motor po prvýkrát predstavili v lete 2000 v modeli S 400 CDI generácie W220. Zdvihový objem bol takmer rovné 4 litre, blok bol vyrobený z hliníkového odliatku s liatinovými vložkami. Vŕtanie je 86 mm, zdvih 86 mm, teda nádherný štvorcový motor. Vzdialenosť medzi stredmi valcov je 97 mm. Voči bežným zážihovým V8 motorom bol zvolený uhol medzi valcami na 75° miesto 90° a v strede motora umiestnili vyvažovací hriadeľ.

Prvým osobným autom s V8 diesel od Mercedes-Benz bolo S 400 CDI W220.

Kompresný pomer bol na vtedajšiu dobu bežných 18,5:1. Pre každý rad valcov je 1 turbodúchadlo umiestnené na vonkajšej strane motora s elektronickou reguláciou a intercoolerom umiestneným pred motorom s okruhom vzduch/voda a samostatným vodným chladiacim okruhom. Teda princíp ako Audi V8 diesel. Vstrekovanie Common-Rail malo vstrekovacie čerpadlo Bosch CP3.

Motor dosahoval 184 kW (250 k) pri 4000 ot./min a 560 Nm od 1700 do 2600 ot./min. Dynamicky v triede S zvládol akceleráciu na 100 km/h za 7,8 sekundy a maximálna rýchlosť bola 250 km/h. Mercedes-Benz veľké V8mičky kombinoval už dlhé desaťročie len s automatickou prevodovkou a prvý V8 diesel nebol výnimkou, ten dostal 5-stupňovú automatickú prevodovku 5G-Tronic.

Dostal sa aj do triedy E

Okrem triedy S motor od roku 2001 začali ponúkať aj v oboch veľkých terénnych autách ML a G s označením 400 CDI. V roku 2003 prišiel upgrade so zvýšením výkonu na 191 kW (260 k), krútiaci moment zostal rovnaký. Veľkou zaujímavosťou bolo však použitie tohto motora aj v menšej triede E generácie W211. To bol jediný V8 diesel v tejto triede áut na európskom kontinente.

Asi najzaujímavejším použitím V8 diesel bolo v triede E.

V roku 2005 predstavili nástupcu OM 629, ktorý zotrval na rovnakom zdvihovom objeme, avšak so zvýšeným vstrekovacím tlakom na 1600 bar, zvýšeným tlakom preplňovania a viacerými ďalšími zmenami sa podarilo navýšiť výkon na 231 kW (314 k) v E 420 CDI W211, v triede S W221 až na 235 kW (320 k), v oboch prípadoch s 730 Nm. V menšej triede E to znamenalo zrýchlenie na 100 km/h za 6,4 sekundy, čo bolo už teritórium vtedajších atmosférických zážihových V8. Nenápadné E 420 CDI tak „vytrelo kožuch“ nejednému pretekárovi.

Mercedes-Benz rovnako ako BMW svoje V8 diesel motory opustil koncom desaťročia, posledné kusy predali v roku 2010. Odvtedy sú nástupcom už len 6-valcové diesel motory. Zaujímavosťou je dnes bez pochyby verzia E 400 alebo 420 CDI, keďže konkurencia nič podobné neponúkala. Keď som pozrel niekoľko inzerátov s cenou, tá sa začínala aj okolo 3000 eur. Tie najdrahšie však atakovali 10 tisíc eur. V poslednej časti sa pozrieme na prvý V8 diesel od Land Rover.

Zdroj foto: Mercedes-Benz

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov