Odchádzajúca úradnícka vláda premiéra Ódora necháva ten nastupujúcej "darček" v podobe návrhov, ako šetriť vo verejných financiách. Slovensko si bude musieť uťahovať opasky a hrozí, že to negatívne pocítia aj motoristi.

O jednotlivých návrhoch sme písali už skôr. V tejto súvislosti však stojí za zmienku, že spomedzi krajín Európskej únie sme spolu s Českom jedinými štátmi zdaňujúcimi čisto právnické osoby, pričom 21 krajín uplatňuje z motorových vozidiel na všetky autá, píše portál Autoviny.sk. Trend je teda jasný, daň z motorových vozidiel platia v susedných krajinách väčšinou všetci motoristi.

Či sa to u nás zmení, zostáva stále otvorené, keďže úradnícka vláda ponechala toto rozhodnutie na novú vládu. Ešte nie je známe meno nových ministrov napríklad financií či dopravy, no podľa najnovších informácií majú oba tieto rezorty pripadnúť strane Smer spolu s postom premiéra. Dá sa pritom očakávať, že o zvyšovaní či  zmene akýchkoľvek daní bude prebiehať intenzívna verejná diskusia aj s možným zapojením popredných ústavných činiteľov.

Ekologické dane ako budúcnosť?

Súčasťou balíka návrhov z dielne Ódorovej vlády nebolo len rozšírenie dane z motorových vozidiel na fyzické osoby. Zmeniť by sa mohol aj celý spôsob výpočtu dane, a to pridaním väčšieho dôrazu na ekológiu a vypúšťané emisie CO2. V konečnom dôsledku by mnohí motoristi odviedli na dani štátu viac peňazí.

Portál Autoviny.sk spomína aj konkrétne príklady, napríklad modelový výpočet dane z motorových vozidiel za nový Hyundaci Tucson by vzrástol na 200 eur namiesto súčasných 111 eur. Nová Škoda Fabia by bola zdanená ročnou sadzbou 80 eur namiesto pôvodných 60 eur.

Otvorenou otázkou zostáva to, či by sa daň z motrových vozdiel líšila podľa toho, či by išlo o podnikateľa alebo nie – vláda však nateraz takéto možné rozdelenie nenavrhla. Dá sa tak vychádzať z toho, že by sadzby boli jednotné.

Zdroj: Autoviny.sk