Je to pomerne jednoduchá otázka: čo robiť, ak spadnete s autom do vody? Odpoveď je trochu komplikovanejšia, presnejšie povedané, len ťažko dokáže postihnúť úplne všetky prípady, ktoré sa skutočne môžu stať. O zhrnutie sa však pokúsil nemecký ADAC. A nie od stola.
Jeden z najväčších autoklubov na svete sa pustil do praktických testov, pri ktorých im poslúžilo klasické auto so spaľovacím motorom – Seat Exeo – aj elektromobil – Citroën ë-C4.
Pod dohľadom profesionálov
ADAC sa snažil v prvom rade nazbierať čo najviac dát o chovaní áut pri potápaní, o vplyve vody vnikajúcej do vozidla na jeho elektrické systémy a kvôli bezpečnosti skúšok zobrali na palubu „testovaných“ modelov tiež profesionálneho potápača, aby spracovali aj jeho postrehy pri pokusoch dostať sa z potápajúcich sa automobilov rôznymi metódami.
Samotný test prebiehal na vojenskej základni Bundeswehru v nemeckom Oberjettenbergu, ktorá má k dispozícii prejazdnú nádrž hlbokú niekoľko metrov. Z tohto popisu je zrejmé, že ADAC posudzoval len situácie, pri ktorých auto vo vody len vojde, teda nenarazí do hladiny po nejakom krátkom či dlhom páde.
Je rozdiel medzi bežným autom a elektromobilom?
Výsledky pokusov ADAC v prvom rade ukázali, že vodič či cestujúci majú na opustenie potápajúceho sa vozidla veľmi, veľmi málo času! Citroën sa potopil zhruba za tri minúty, Seatu to trvalo len o minútu dlhšie.
Jedným z vedľajších poznatkov je, že elektromobil nepredstavuje vo vode väčšie nebezpečenstvo ako bežný model so spaľovacím motorom. Vysokonapäťový systém francúzskeho auta nevykazoval žiadne abnormality, v každom prípade však boli obe vozidlá po testoch nepojazdné.
Okná by mali fungovať - u niektorých áut
K tomu by sme mali dodať, že pri prvých pokusoch ostal Citroënu pod vodou dokonca funkčný palubný elektrický systém, to ale dnes nie je až také prekvapivé. Euro NCAP po výrobcoch požaduje túto výdrž, respektíve automobilky sú povinné montovať do áut ovládače schopné fungovať istý čas aj po zatopení, čo európske konzorcium dokonca testuje.
Ako sme už naznačili, profesionálny potápač testoval rôzne spôsoby úniku a ADAC pri tom zistil, že tým najrozumnejším a najbezpečnejším spôsobom je čo najrýchlejšie otvoriť okno a vyliezť ním. Vďaka skúsenostiam bol schopný dostať sa von za menej ako minútu.
Okná môžu byť problém
Čo robiť, ak zlyhá elektrické ovládanie okien? V niektorých prípadoch je možným riešením rozbitie bočného okna, má to však jeden kritický háčik. Niečo také sa vám relatívne jednoducho podarí len pri bežnom zasklení. Problém predstavujú dvojité okná, ktoré mal aj Seat Exeo.
Test ukázal, že je to skoro neriešiteľný problém. Pri pokusoch rozbiť sklo nepomohlo núdzové kladivko, ani takzvaný pružinový dierovač, alebo razník (nazvite ho, ako chcete). Úderom skrátka odolalo.
Zistite si, čo máte na aute
Čo v takých prípadoch? V Seate sa ako poslednou možnosťou ukázalo zadné jednoduché okno. V núdzovej situácii to bola posledná možnosť. Opäť však na nič nečakajte. Autá sa ponárajú veľmi rýchlo, obvykle klesajú strmo s kapotou vpred, takže preliezanie dozadu bude so zvyšujúcim sa náklonom a pribúdajúcimi sekundami len náročnejšie. Navyše nezabúdajte, že vám v hatchbacku, crossoveri, SUV či kombi môže prekážať batožina.
Ak si nie ste istí, aké okná máte na aute namontované, neváhajte sa informovať napríklad u oficiálneho dílera značky. Zdvojené sklá majú často svoje označenie, predajca vám to ale potvrdí s istotou.
Dverami to nepôjde
Pýtate sa, kde je vystupovanie dverami? ADAC ho neodporúča. Ich otvorenie je kvôli protitlaku veľmi náročné, pre fyzicky menej zdatného človeka prakticky nemožné. Ak sa vám to ale aj podarí, pustíte vodu do interiéru rýchlejšie ako cez otvorené okno a tým urýchľujete potopenie.
Pri tomto pokuse išlo auto ku dnu už po minúte a pol! Navyše aj po otvorení dverí budete potrebovať značné úsilie udržať ich. Okrem toho spolucestujúci v studenej vode a strese by mohli byť o čosi pomalší, takže ich šanca na prežitie by bola veľmi malá.
Držíme palce, aby ste podobné rady nepotrebovali
Asi chápete, že vám neželáme, aby ste si to museli vyskúšať na vlastnej koži. Ak by ste ale s autom do vody spadli, pokúste sa aspoň v rámci možností zachovať chladnú hlavu. Čo najrýchlejšie otvorte okno a vylezte. V prípade, že nie ste v aute sami, poraďte ostatným, čo majú robiť.
V úvode spomínaný rezač pásov či núdzové kladivo v aute majú zmysel. Prudší náraz a aktivácia predpínačov môže skomplikovať uvoľnenie zámkov. Pomôcky by ste ale mali mať niekde poruke. Hľadať ich v strese v schránke plnej účtov vás môže vyjsť draho. Ak máte staršie vozidlo, otvorenie okien po čiastočnom ponorení sa vám nemusí podariť, takže to skutočne urobte ako úplne prvú vec. Automaticky, bez rozmýšľania. Budeme ale radšej, ak bude tento text pre vás len spestrením automobilových noviniek. Nie nutnosť, aby ste prežili.
zdroj: ADAC