Dotykové ovládanie čohokoľvek v aute aj dnes vyvoláva obrovské emócie. Motoristov delí na dva nezmieriteľné tábory, ktoré majú svoje argumenty. Vývoj v automobilovom priemysle je však nezastaviteľný a kým v minulosti autá disponovali určitou škálou komfortných a bezpečnostných funkcií, na ktorých ovládanie stačila plocha palubnej dosky, dnes je situácia výrazne iná. Funkcií pribudlo, no miesta na ovládače skôr ubúda.

Chcete viac funkcií? Lenže, čím ich ovládať?

Najväčším problémom súčasných vývojárov je integrovanie obrovského množstva funkcií do obmedzeného počtu ovládačov. Už nejde len o samotnú jazdu, do hry vstupuje aj stále rozvetvenejšie ovládanie multimédií, či internetu. Svet automobilov sa preto mení v rovnakom duchu ako svet počítačov, tabletov a mobilných technológií. Do áut vstupuje stále viac dotykových displejov.

S narastajúcim počtom tlačidiel bojovali konštruktéri až do momentu, kým sa neobjavili dotykové displeje. Ich použitím si však proti sebe poštvali nemalú skupinu zákazníkov.

Vývoj pokračuje, s ním sa mení aj dotykové ovládanie

Marc Lichte zodpovedný za vzhľad interiérov Audi tvrdí, že cieľom je zbaviť interiér auta akýchkoľvek fyzických tlačidiel s jednou funkciou. Tie môžu byť nahradené dotykovými plochami s viacnásobnou funkcionalitou. Aby však neodpútavali pozornosť od riadenia (kým sa na trhu neobjavia autonómne vozidlá), musí rýchlym tempom napredovať aj vývoj samotného dotykového ovládania. Konštruktéri tak pracujú na odozve digitálnych tlačidiel, či rôznych možnostiach ich rozmiestnenia na povrchu palubnej dosky. Tá môže v budúcnosti celá slúžiť ako jedno dotykové pole s rôznym rozložením ovládacích prvkov. Každý vodič si tak bude môcť nakonfigurovať vlastné rozvrhnutie palubnej dosky. Zároveň s tým sa vyvíjajú aj materiály displejov, ktoré musia spĺňať najprísnejšie kritériá v oblasti odleskov, či bezpečnosti v prípade nehody. Tajomstvom nie je ani vývoj obrovského head-up displeja naprieč celým čelným oknom.

Čo z toho a kedy sa dostane do sériovej výroby, ostáva v tejto chvíli veľkým otáznikom, ako však Marc Lichte zdôrazňuje, cestu k palubnej doske bez tlačidiel Audi neopustí.

zdroj: motor1.com