Dajme si krátku rekapituláciu za všetkými 3 generáciami, ktoré stoja za úspechom modelu Cayenne. Predsa len práve Cayenne bol ten najdôležitejší model značky, ktorý ju po modeli Boxster zachránil od krachu. Aj vďaka pre mnohých neobľúbeného Cayenne tu tak máme najnovšiu 911ku, generáciu 718, či stále atmosférické motory a manuálne prevodovky. Vždy je tu možnosť voľby a práve vďaka tomu tak Porsche je tam, kde je. Pre zákazníkov má totiž vždy čo ponúknuť.

1. generácia

Ale späť ku Cayenne. Jeho prvá generácia prišla v roku 2002. Pre vtedajších fanúšikov to bolo možno sklamanie, možno nepochopiteľný krok, avšak ten vyšiel. Cayenne ako zdvihnuté vtedajšie 911 dizajnovo príliš od koncepcie značky neodišlo. A keďže je to Porsche, muselo ponúknuť vždy niečo viac, ako konkurencia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Bolo to tiež prvé Porsche, ktoré dostalo vznetový motor. Išlo o vtedajší trojlitrový V6 TDI od koncernu VW. Nie je tajomstvom, že karosériu vyrábali u nás v Bratislave. Pre Porsche typické tu existoval bohatý príplatkový list položiek, od vzduchového pruženia cez head-up displej, po kožu v interiéri snáď na každom dieli.

Najvýkonnejšou verziou bol po modernizácii Cayenne Turbo S. Ten mal zážihovú preplňovanú 4,8 litrovú V8 s 404 kW (550 k) a 750 Nm. Vďaka týmto hodnotám dokázal zrýchliť na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximálna rýchlosť bola 280 km/h. Napríklad také vtedajšie BMW M5 generácie E60 zrýchlilo na 100 km/h za 4,7 sekundy. To len na porovnanie.

2. generácia

V roku 2010 predstavili druhú generáciu, ktorá bola v ponuke do roku 2017. Táto generácia sa viac priblížila dizajnovo k vtedajšej Panamera. Auto o niečo odľahčili voči predchodcovi, čiastočne vychádzal z vtedajšieho Touarega. Množstvo príplatkov zostalo, pribudli nové technológie ako LED svetlá alebo nové motory.

Cayenne druhej generácie dostal aj výnimočný V8 diesel, ktorý mohol po modernizácii produkovať 283 kW (385 k) a 850 Nm. Na 100 km/h pritom zrýchlil za 5,3 sekundy. Zo začiatku bol Cayenne druhej generácie v predaji aj s manuálnou prevodovkou v prípade základného 3,6-litrového zážihového VR6 motora. Neskôr ste si už nevybrali nič iné, ako 8-stupňový automat.

V tejto generácii prišiel aj sériový hybridný Cayenne. Verzia Cayenne S E-Hybrid s 3,0-litrovým zážihovým motorom mal systémový výkon 306 kW (416 k) a 590 Nm. Avšak to naj sa volalo Cayenne Turbo S. S 4,8-litrový preplňovaným zážihovým V8 ponúkal Cayenne 419 kW (570 k) a 800 Nm. Znamenalo to zrýchlenie na 100 km/h za 4,1 sekundy a maximálka bola 284 km/h.

Tretia generácia je už súčasnosť, tú predstavovať netreba. Práve z tejto generácie predali už jubilejný, miliónty Cayenne. V tretej generácii pritom predstavili aj ďalšiu karosériu s tvarom kupé SUV a tak sa predaje rozbehnú ešte viac. Porsche namiesto dieselu ponúka hybridné verzie, a tak pod kapotou tretej generácie Cayenne diesel nenájdete. Pre Porsche je Cayenne dnes po 911ke azda najdôležitejší model. Tak mu len treba zapriať ďalší milión vyrobených kusov, aby sme o legendy typu 911 nikdy neprišli.

Zdroj: Porsche